
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,705 |
تعداد مقالات | 13,967 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,490,000 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,273,348 |
الزامها و پیامدهای اجتماعی برنامهدرسی پاسخگو در آموزشعالی مطالعه موردی: دانشگاههای دولتی اصفهان | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 21، شماره 2، تیر 1389، صفحه 57-76 اصل مقاله (293.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا نیلی* 1؛ احمدرضا نصر2؛ مصطفی شریف3؛ محمود مهرمحمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
4استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
نظام آموزش عالی نهادی اجتماعی است که از دیرباز برای انجام سه رسالت آموزش، پژوهش و خدمات پدید آمده و درسال های اخیر رسالت های جدیدی از جمله کارآفرینی نیز به آن افزوده شده است . در بین تمامی عناصر و خرده نظام هایآموزش عالی، از برنامه های درسی به عنوان مهم ترین عنصر و به منزله قلب این نظام یاد می شود زیرا بنیاد ی ترین ابزارفراهم آورنده دانش، تجربه و مهارت های دانشجویان برای عرضه خدمات به جامعه است . برنامه درسی که بتواند آرمان ها ورسالت های دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی را برای رفع نیازه ای فردی ( دانشجویان )، سازمانی ( دانشگاه ) و اجتماعی( کارفرمایان و جامعه) تحقق بخشد برنامه درسی پاسخگو نامیده می شود. تبیین الزامات و پیامدهای اجتماعی برنام هدرسی پاسخگودر آموزش عالی، هدف اصلی پژوهش حاضر بود که برای اجرای آن از روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایش ی و از ابزارهایمصاحبه و پرسشنامه استفاده شد . در پرسشنامه مذکور الزامات و پیامدهای برنامه درسی پاسخگو در حیطه خدمات اجتماعی ازدیدگاه نمونه پژوهش یعنی استادان و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان و علومپزشکی اصفهان و نیز کا رفرمایان و مدیران که به روش طبق هبندی متناسب با حجم از نوع تخصیص بهینه و به طور تصادفیspss انتخاب شده بودند مورد مطالعه قرار گرفت . داده های گردآوری شده در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده ازنشان داد میانگین نظرات نمونه پژوهش در مورد الزام ها و پیامدهای تبیین شده t تجزیه وتحلیل گردید . نتایج حاصل از آزمونهم چنین نتایج تحلیل واریانس دانشجویان و کارفرمایان در خصوص الزام های برنامه های درسی پاسخگو در آموزش عالی ی کسان بوده اما بین دیدگاه های آنان.(P ≤0/ در مورد پیامدهای اجتماعی موردانتظار از برنامه های درسی تفاوت معنی دار وجود داشت( 005( 001 | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشعالی؛ رسالت خدمات اجتماعی؛ برنامهدرسی؛ الزامها؛ پیامدها؛ برنامهدرسی پاسخگو | ||
مراجع | ||
برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران. (1385). تهران. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور. خوینژاد، غلامرضا. (1380). روشهای پژوهش در علوم تربیتی. تهران. انتشارات سمت. دیاموند، رابرت ام. (1385). برنامهریزی درسی و تدوین طرح درس در آموزشعالی. ترجمه کورش فتحی واجارگاه. تهران. کوروش چاپ. راتکلیف، جی ال. (1376). برنامه درسی: دوره کارشناسی. ترجمه بابک نصیری، مندرج درگزیده مقالات دایرهالمعارف آموزشعالی. جلد اول. تهران. موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی. شاخصهای ارزیابی آموزشعالی در جمهوری اسلامی ایران. (1384). تهران. هیئت نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی. شارع پور، محمود. و همکاران. (1387). بررسی شاخصهای کیفیت در آموزشعالی بر مبنای تحلیل شایستگیهای کانونی. مجله آموزشعالی ایران. شماره اول. 55-31. شریعتزاده، مهدی. و همکاران. (1383). انطباق و سازگاری دو جانبه بین نظام آموزش متوسطه کشاورزی و توقعات بازار کار. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی. شماره 34. 55-71. عزیزی، نعمتالله. (1383). اشتغال و آموزشعالی. دایرهالمعارف آموزشعالی. تهران. وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری. فرمان، باربارا. (1383). فلسفههای آموزشعالی. ترجمه حمیدرضا آراسته، مندرج در دایرهالمعارف آموزشعالی: نادرقلی قورچیان و همکاران ( ویراستاران). تهران. بنیاد دانشنامه فارسی. قاسمی، جواد. و همکاران. (1388). تحلیل راهکارهای اجرای موفقیتآمیز خدمات برون دانشگاهی از دیدگاه اعضای هیاتعلمی دانشکدههای کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی شماره 52. 104-81 قانعیراد، محمد امین.( 1383). توسعه ناموزون آموزشعالی: بیکاری دانشآموختگان و مهاجرت نخبگان. مجله رفاه اجتماعی. شماره 15. 208-169 کلاین، فرانسیس. (1387). الگوهای طراحی برنامهدرسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. مندرج در: محمود مهرمحمدی( پدیدآورنده و همکاران). برنامهدرسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. مشهد. آستان قدس رضوی. گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی(1377). مقدمهای بر تغییر ساختار و فرایند برنامهریزی درسی در آموزشعالی( گزارش). مومنی مهموئی، حسین. (1386). برنامهریزی درسی مبتنی بر شایستگی در آموزشعالی: گامی در جهت اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها. فصلنامه رویش. شماره 19. 20-33. مهرعلیزاده، یداله و آرمن، سید عزیز. (1386). بررسی بازار کار دانشآموختگان مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی ایران. مجله دانشور رفتار. شماره 26. 86-73. میتر، و. (1376). آموزش و پرورش مقایسهای. ترجمه غلامعلی سرمد. مندرج در گزیده مقالات دایرهالمعارف آموزشعالی. جلد اول. تهران. موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی. وبر، لوک ای. و همکاران. (1380). دانشگاه، رسالتها و ارزشها. ترجمه مهدی عباسی. تهران. وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری.
Aracil, A.G. & Velden, R. (2008). Competencies for young European higher education graduates: Labor market mismatches and their payoffs. Higher Education. 55. 219-239. Allen, J., Ramaekers, G. & Velden, R. (2005). Measuring competencies of higher education graduates. New Direction for Institutional Research. 126. 49-59. Biesma, R. G. et al. (2007). Using conjoint analysis to estimate employers preferences for key competencies of master level Dutch graduates entering the public health field. Economics of education Review. 26. 375-386. Blackstone. T. (2001).Why learn? Higher education in a learning society. Higher Education Quarterly. 55. 175-184. Brennan, J. (2008). Higher education and social change. Higher Education.10. 1-13. Chatterton, P. & Goddard, J. (2000). The response of higher education institutes to regional needs. European Journal of Higher Education. 35 (4). 476-496. Cox, S. & King, D. (2006). Skill sets: an approach to embed employability in course design. Education and Training. 48 (4). 262-274. Crosthwaite, I. & Cameron, P. L. & Lister. J. (2006). Balancing progresses and content in a project centered curriculum: In pursuit of graduate attributes. Education for Chemical Engineers. 1. 1-10. Domask, J. J. (2007). Achieving goals in higher education. International Journal of Sustainability. 8 (1). 53-68. Ferrin, B. G. & Landeros, R. & Reck, R. F. (2001). Integrated supply matrix management: A TQM approach for curriculum development. International Journal of Physical Distribution and Logistics. 31 (7/8). 520-536. Gooler. D. G. & Grotelueschen, A. (1991). Accountability in curriculum development. Curriculum Theory Network. 7. 27-34. Gornitzka, A. (2000). National policies concerning the economic role of higher education. Higher Education Policy. 13. 255-230. Hoecht, A. (2006). Quality assurance in UK higher education: Issues of trust, control, autonomy and accountability. Higher Education. 51. 541-563. Kitagawa, F. (2003). New mechanisms of incentives and accountability for higher education institutions: linking the regional, national and global dimension. Higher Education Management and Policy. 15 (2). 99-114. Leveille, D. E. (2005). An emerging view on accountability in American higher Education.Research & Occasional Paper Series: centre of studies in higher education. Middaugh, M. F. (2007). Creating a culture of evidence: academic accountability at the institutional level. New Directions for Higher Education. 140. 15-28. Morley, L. (2001). Producing new workers: Quality and equality and employability in higher education. Quality in Higher Education. 7 (2). 131-138. Neave, G. (1980). Accountability and control. European Journal of Education. 15 (1). 49-60. Ornestine, A. C. (2006). Contemporary issues in curriculum. Allyn and Bacon. Rae, D. (2007). Connecting enterprise and graduate employability. Education & Training. 49 (8/9). 605-619. Randall, J. (2002). Quality assurance: Meeting the needs of the user. Higher Education Quarterly. 56 (2). 188-203. Robley, W., Whittle, S. & Murdoch- Eaton, D. (2005). Mapping generic skills curricula; outcomes and discussion. Journal of further and Higher Education. 29 (4). 321-330. Salmi, J. (2007). Autonomy from the state versus to responsiveness to market. Higher Education Policy. 20. 233-242. Saunders, M. & Machell, J. (2000). Understanding emerging trends in higher education curricula and work connections. Higher Education Policy. 13. 284-302. Scott, J. C. (2006). The mission of the university: medieval to postmodern transformation. The Journal of Higher education. 77 (1). 1-39. Seagraves, L., Kemp, I. J. & Osborne, M. J. (1996). Are academic outcomes of higher education provision relevant to and deliverable in the workplace setting?. Higher Education. 32. 157-176. Smith, A. J., Collins, L. A. & Hannon, P. D. (2006). Embedding new entrepreneurship programmes in UK higher education institutions. Education & Training. 48 (8/9). 555-567. Teichler, U. (2001). Mass higher education and the need for new responses. Tertiary Education and Management. 7 (1). 3-7. Tynjala, P;. Walimaa, J. & Sarja, A. (2003). Pedagogical perspectives on the relationships between higher education and working life. Higher Education. 46. 147-166. .Well-Strand, A. (2000). Knowledge production, service and quality: higher education tension in Norway. Quality in Higher Education. 6 (3). 219-230. Whittle, S. R. & Eaton. M. (2005). Curriculum 2000: Have changes in sixth form Curricula affected students key skills?. Journal of Further and Higher education. 29 (1). 61-70. Yorke, M. (2004). Employability in the undergraduate curricula. Some student perspective. European Journal of Higher Education. 39 (4). 409-426. Zekeri, A. A. (2004). College curriculum competencies and skills former essential to their careers. College Student Journal.38 (3). 412-422. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |