
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,838 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,716,922 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,928,620 |
به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های آموزشی و پژوهشی | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 21، شماره 2، تیر 1389، صفحه 19-34 اصل مقاله (272.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود تقوایی* 1؛ محمود اکبری2 | ||
1دانشیار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
تحقیقات انجام شده پیرامون برنامه های توسعه در کشورهای مختلف جهان، نشان دهنده محوری بودن نقش فناور ی اطلاعاتاست. براین اساس ، پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت در عرصه های آموزشی و پژوهشی دانشگاهاصفهان انجام گرفته است . روش تحقیق پیمایشی بوده و جامعه آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضاء محترم هیأتعلمی دانشگاه اصفهان در سال 1387 که تعداد آنها برابر با 3981 نفر بوده ، تشکیل می دهد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ایمتناسب با حجم و مقیاس پرسشنامه پنج درجه ای لیکرت بوده است ، روایی پرسشنامه توسط تعدادی از استادان و دانشجویانتحصیلات تکمیلی تأیید شده و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفههای شاخص آموزش ی 79 % و برای مؤلفه هایشاخص پژوهش ی 81 % محاسبه شده است . نتایج پژوهش نشان می دهد که میانگین استفاده پاسخگویان از فناوری اطلاعاتبرحسب میزان تحصیلات متفاوت است و بیشترین میزان استفاده از فناوری متعلق به اعضاء هیأت علمی بوده است . آزمون توکینشان می دهد که تفاوت میانگین استفاده از فناوری اطلاعات در بین د انشجویان دکتری و کارشناسی ارشد معنی دار نیست؛ ایندرحالی است که تفاوت میانگین استفاده از فناوری اطلاعات در اعضای هیأت علمی با میانگین دانشجویان کارشناسی ارشد ودکتری معنیدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ آموزش و پژوهش؛ دانشگاه اصفهان | ||
مراجع | ||
- تقوایی، مسعود و اکبری، محمود، (1388)، مقدمهای بر برنامهریزی و مدیریت گردشگری شهری، انتشارات پیام علوی، اصفهان. - جوان، جعفر و عبداللهی، عبدالله، (1386)، ارتباطات جهانگستر و تمدن اطلاعاتی(تأملی درون متنی در بازتابندگیهای فضایی)، مجلة جغرافیا و توسعه، شماره نهم، صص24-1. - جلالی، علی اکبر: شهر الکترونیک، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، چاپ دوم، تهران، 1383. - سید نقوی، میرعلی، (1386)، بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاههای دارای آموزش الکترونیکی در ایران، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 43، 176-157. - شهباز، سوزان، (1384)، بررسی میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مدارس متوسطه شهر اصفهان و راههای گسترش آن، پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی انتشارات دانشگاه اصفهان، اصفهان. - صنایعی، علی، (1383)، فناوری اطلاعات برای مدیران، اصفهان، انتشارات جهاد دانشگاهی. - فصیحی، حبیباله، (1381)، جهانی شدن و شهرنشینی در کشورهای درحال توسعه (مورد: ایران)، رسالة دکتری برنامهریزی شهری، انتشارات دانشگاه اصفهان، اصفهان. - رحمان پور، محمد(1387)، بررسی چالشهای فراروی توسعه فناوری اطلاعات در آموزش عالی ایران: با تاکید بر چالشهای فرهنگی- اجتماعی و نیروی انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه اصفهان به راهنمایی دکتر محمدجواد لیاقتدار، دانشگاه اصفهان، اصفهان. - کریمی، مهدی(1386)، بررسی چالشها و چشماندازهای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی و یادگیری دانشگاه اصفهان و صنعتی، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی دانشگاه اصفهان به راهنمایی دکتر مصطفی شریف خلیفه سلطانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان. - منتظر، غلامعلی، نصیری صالح، فرزین و فتحیان، محمد، (1386)، طراحی مدل توسعة سواد اطلاعاتی در ایران، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 44، صص131-109. - منتظر، غلامعلی،(1386)، مطالعات راهبردی توسعه اطلاعاتی نظام آموزش عالی در ایران، فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 43، صص26-1. -منتظر، غلامعلی(1381)، آموزش مهارتهای فناوری اطلاعات و تأثیر آن بر یادگیری مؤثر و فراگیر، مجله علوم انسانی دانشگاه الزهرا، شماره 42، صص 188-175. - منتظر، غلامعلی،(1382)، احتمال بروز شکاف دیجیتالی در دانشگاههای ایران، ماهنامة وب، شمار 14. - میربها، امید، (1384)، چالشها و چشماندازهای برنامهریزی و مدیریت توسعه فناوری اطلاعات در نظام رسمی آموزش و پرورش، مجموعه مقالههای همایش چالشها و چشماندازهای توسعه ایران(جلد دوم)، تهران، مرکز چاپ و انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، صص 103-118. - هژبرکیانی، کامبیز(1383)، تأثیر تجارت الکترونیکی بر متغیّرهای کلان اقتصادی، معاونت برنامهریزی و بررسیهای اقتصادی وزارت بازرگانی، تهران. - Ahmed Sheikh, S.(2004): Planning in information age, CM Isocarp Pakestan. -Budd, L. and Whimster, S.(1992), Global Finance and urban Living: A Study of metropolitan Change, Routledge, London. -Charlene L. AL-Qallaf & Howaya M. AL-Azmi, (2002), Information Technology in Public Libraries in Kuwait: A First Study, Intl. Inform. & Libr. Rev, 34, 289-308. -Densham, P. (1996),Visual Interactive Locational Analysis, in P. Longley and M. Batty(Eds), Spatial Analysis: Modeling in GIS Environment, Geoinformation International, Cambridge, UK, Forthcoming. -Hernes, G.( 2000) Integration technology in to classroom instruction, Higher Education, Vol 6, No4. -Klosterman, R.E. (1990), Microcomputer In Urban and Regioal Planning: Directions for Future. Computers, Environment and Urban Systems. -Michelis, G. Woo, C. D. Schmidt, J. W. Dubios, Y. E.(2000), A three faceted view of information system, communications of the ACM, vol 12. - OECD: (2002), Measuring the Information Economy, Paris. -Patru, M.: information and communication technology in education, Unesco, 2002. -pelgarum, W.J & Law‚ D.J. (2003) ICT in higher education around the world, Paris: UNESCO: International Institute for educational planning. -Perroux, F. L.( 1968) Economic du Vingtieme Siecle, Paris. -Secretariat, L. (2005) Information, Communication and Space Technology for Meeting Development Challenges, Economic and Social Commission for Asia and the Pacific, Special Body on Least Developed and Landlocked Developing Countries, Seventh session,10-11, Bangkok. -Scaramuzzi, e. ( 2002) e-government lesson and Approaches. At (www. Newcentury. Com/info/lesson). -Shinobu Yume Yamaguchi, Jun-ichi Takada, Nobuo Ooka, Yushi Kawaguchi, (2006), Application of Information and Communication Technology to Promote Sustainable Development A Case Study: Town of Luang Prabang, Lao PDR, 42nd Isocarp Congress. -Tongia, R. Subrahmanian, E. and Arunachalam, V. S.: ICT for sustainable Development(2004), Defining a Global Research Agenda, Indian Institute of Science, Bangalore. -Viitanen, A. K. (2003), the role of ICT in poverty Reduction, Secretary General Advisory Board for Relations with Developing Countries Finnish Ministry for Foreign Affairs. - www.knowclub.net/paper/?p=189 -Yusuf, M. O.: Information and communication technology and education: Analyzing the Nigerian national policy for information technology, International Education Journal, 6(3) ,2005. -Yusuf, M.O. and Onasanya, S.A. (2004), Information and communication technology and technology in tertiary institution. In E.A. Ogunsakin (Ed), Teaching in Tertiary Institutions (pp. 67-76), Ilorin, Faculty of Education. -Zatmary, R.H.( 2003) Impact of Ict in lifelong learning education,Vol 22, No5. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 682 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |