تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,658 |
تعداد مقالات | 13,565 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,188,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,280,757 |
کاربرد تکنولوژیهای جدید در تحلیل فضایی و مکانیابی پارکینگ (مطالعه موردی منطقه 6 شهر اصفهان) | ||
تحقیقات جغرافیایی(توقف انتشار) | ||
مقاله 17، دوره 29، شماره 114، خرداد 1393، صفحه 215-236 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نویسندگان | ||
مهدی مومنی1؛ مهدی مومنی1؛ مهدی مومنی1؛ رضا مختاری ملکآبادی* 2؛ مظاهر احمدی باصری1 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد | ||
2دانشگاه پیام نور، | ||
چکیده | ||
روند رشد سریع شهرنشینی در جهان موجب تمرکز، فشردگی و سرعت جریان زندگی شهری شده است؛ همچنین ضعف سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد که پاسخگوی نیاز شهروندان باشد، استفاده روزافزون از خودروهای شخصی و به تبع آن افزایش تقاضا برای پارک اتومبیل در شهرها را موجب گردیده که ترافیک سنگین و شدید در شهرها، از اثرات منفی آن میباشد. بعلاوه استفاده از طرحهای سنتی در ساخت پارکینگها و توزیع غیرمنطقی فضاهای پارک در سطح شهرها ومکانیابی نامناسب آنها بر این مشکلات افزوده است. مهمترین دلایل نابسامانی وضع فعلی پارکینگ در کلانشهر اصفهان به مکانیابی نامناسب، عدم توزیع منطقی آن و عدم تعادل بین جمعیت و مساحت (سرانه) کاربری پارکینگ بر میگردد. این امر موجب کندی تردد در گذرهای شهری به خاطر پارکهای حاشیهای کنار خیابان و توقفهای دوبل و خودروهای سرگردانی که بدنبال جایی جهت پارک خودرو میباشند، گردیده است. هدف این تحقیق نیز مکانیابی پهنههای مطلوب پارکینگهای عمومی در منطقه شش شهر اصفهان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و مدل تحلیل سلسله مراتبی، همچنین معرفی تکنولوژیهای جدید طراحی و ساخت این پارکینگها و مدیریت فضاهای پارک میباشد. به این منظور از دادههای آماری سازمانهای مربوطه و مطالعات اسنادی و انجام مطالعات میدانی در راستای تحقق این هدف استفاده شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش مطالعه پژوهش نیز اسنادی، تحلیلی، پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش استفاده از منابع آماری، کتابخانهای، اینترنتی، نقشههای طرح تفصیلی و نقشههای طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان و آمارههای مستخرج از پرسشنامهها میباشد که به شیوه ترکیبی بدان پرداخته شده است. نتایج تحلیلی سیستم اطلاعات جغرافیایی نشان میدهد که از مجموع 10 پارکینگ عمومی در منطقه شش، تعداد 5 پارکینگ عمومی در پهنه نامناسب ، 4 پارکینگ در پهنه مناسب و 1 پارکینگ در پهنه متوسط قرار گرفتهاند. نهایتاً بایستی توزیع پارکینگهای عمومی این منطقه را نسبت به پهنههای بهینه مکانیابی نسبتا نامناسب دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی:پارکینگهای عمومی؛ مکانیابی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی؛ مدل تحلیل سلسله مراتبی؛ تکنولوژیهای جدید پارکینگ؛ شهر اصفهان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |