تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,621,033 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,496,113 |
تحلیلی بر کارکرد سیستم اتوبوسرانی و نقش آن درحمل و نقل شهری | ||
تحقیقات جغرافیایی(توقف انتشار) | ||
مقاله 7، دوره 27، شماره 106، خرداد 1391، صفحه 87-110 اصل مقاله (236.15 K) | ||
نویسندگان | ||
عباس بهارلو1؛ عیسی ابراهیم زاده* 2 | ||
1کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری | ||
2دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
توسعه وگسترش شهرنشینی و به دنبال آن، افزایش تقاضای سفر در سالهای اخیر شهرها را بامشکلاتی نظیر: ترافیک، نبود پارکینگهای مناسب وکافی، مسایل زیست - محیطی و غیره مواجه ساخته است. در عین حال، حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوسرانی در توسعه کارکردهای شهری از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بنابراین پرداختن به ابعاد مختلف این سامانه برای افزایش کارآیی آن گامی در جهت حل مشکلات مذکور خواهد بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، در شهر زاهدان روزانه حدود 684000 سفر- نفر، درون شهری انجام می گیرد. سهم اتوبوسرانی از این تعداد 120000 سفر- نفر؛ یعنی 5/17درصد از کل سفرهای روزانه شهری است که عملاً 5/8 درصد از میانگین کشوری آن کمتر است. در واقع، بر اساس استاندارهای جهانی، این سامانه از نظر کمّی با کمبود 126دستگاه اتوبوس مواجه است. این درحالی است که از ظرفیت اتوبوسهای موجود نیز به درستی استفاده نمی شود. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که از جمله دلایل عدم موفقیت و کارایی متناسب سامانه اتوبوسرانی زاهدان، نبود نیروی عملیاتی لازم (راننده و تعمیرکار) و کمبود پارک سوارها و امکانات لازم در ایستگاههای اتوبوس در شبکه خطوط نیز با مسائلی مانند، توزیع نامتناسب در سطح شهر، تراکم در نقاط تجاری و عدم انطباق در خطوط رفت و برگشتی مواجه است. رهیافت اصلی این پژوهش آن است که به منظور بهینهسازی و ارتقای کیفیت سیستم اتوبوسرانی درشهر زاهدان ،باید برای جبران کمبودهای موجود در زمینه تعداد ناوگان، نیروهای عملیاتی، تجهیزات و تسهیلات موجود،فوراً اقدام گردد. در عین حال، اصلاح شبکه خطوط موجود برای کاهش ترافیک از یک سو و تحت پوشش قرار گرفتن نقاط کور حمل و نقلی شهر و نهایتاً افزایش سرعت سفراز سوی دیگر ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
حملونقل شهری؛ ترافیکشهری؛ سیستم اتوبوسرانی؛ خطوط اتوبوسرانی؛ زاهدان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 91 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,356 |