
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,735 |
تعداد مقالات | 14,190 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,843,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,913,378 |
طراحی مدل چابکی مشتری با رویکرد قابلیتهای پویای سازمانی: بررسی نقش شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار | ||
تحقیقات بازاریابی نوین | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 1-24 اصل مقاله (370.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سهیلا خدامی* 1؛ سید حمید خداداد حسینی2؛ اصغر مشبکی3؛ عادل آذر3 | ||
1استادیار دانشکده مدیریت نهادهای اقتصادی دانشگاه علوم اقتصادی | ||
2دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
سازمانها در جهان امروزی با تلاطم محیطی زیادی مواجهاند به گونهای که سطوح بالای تلاطم محیطی میتواند عملیات شرکت را فلج کند. در واقع، ستادههای عملکرد سازمان در اینگونه محیطها وابستگی زیادی به توانایی شرکت در مدیریت تغییرات و انعطاف پذیری آن دارد. از آنجایی که یکی از عوامل مهم در محیطهای متلاطم تغییر سریع در نیازها و ترجیحهای مشتریان سازمان است و با توجه به رویکرد نوین بازاریابی در جهت الگو کردن نیازهای مشتریان؛ یکی از مهمترن قابلیتهای پویای سازمان در جهت مدیریت تغییرات محیطی در چنین محیطهایی چابکی مشتری معرفی شده است. با توجه به نقش حیاتی چابکی مشتری در محیطهای متلاطم رقابتی و جدید بودن این مفهوم در ادبیات بازاریابی؛ هدف تحقیق حاضر بررسی چگونگی دستیابی به این قابلیت مهم برای سازمانهاست. از آنجایی که یکی از ابزارهای مهم دستیابی به چابکی مشتری در سازمان قابلیتهای پویا معرفی شدهاند، به همین علت در این مطالعه مدل شکل گیری بعد چابکی مشتری بر اساس قابلیتهای پویای شایستگی IT، هوشیاری کارآفرینانه و زیرکی بازار به منظور بهبود ابعاد ستادههای فرآیند سازمانی در صنعت الکترونیک ایران ارائه و آزمون شده است. این مدل بر اساس سه حوزه ادبیاتی مدیریت؛ یعنی ادبیات مدیریت استراتژیک در ارتباط با قابلیتهای پویا، ادبیات مرتبط با حوزه کارآفرینی و ادبیات مرتبط با فناوری اطلاعات ایجاد شده است. نتایج بدست آمده از نمونه آماری، مدل فوق را تایید مینماید. بنابراین، میتوان چنین نتیجه گرفت که قابلیتهای پویا به شکل گیری چابکی مشتری در سازمان کمک مینمایند، همچنین چابکی مشتری ایجاد شده بر کیفیت و کارایی ستادههای فرآیندی سازمان اثر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
چابکی مشتری؛ زیرکی بازار؛ هوشیاری کارآفرینانه؛ ستاده های فرآیندی سازمان | ||
مراجع | ||
1. Sambamurthy, V., Bharadwaj, A., and Grover, V. 2003. "Shaping Agility through Digital Options: Reconceptualizing the Role of Information Technology in Contemporary Firms," MIS Quarterly (27:2), June, pp. 237‐263. 2. Teece, D.J. 2007. "Explicating Dynamic Capabilities: The Nature and Microfoundations of (Sustainable) Enterprise Performance," Strategic Management Journal (28:13), pp.1319-1350. 3. Goldman, S.L., Nagel, R.N., and Preiss, K. 1995,”Agile Competitors and Virtual Organizations: Strategies for Enriching the Customer”,New York: Van Nostrand Reinhold. 4. Cho, H., Jung, M., and Kim, M. 1996. "Enabling Technologies of Agile Manufacturing and Its Related Activities in Korea," Computers and Industrial Engineering (30:3), pp. 323-335.
6. Bititci, U.S., Trevor, J.T., and Ball, P.D. 1999. "The Viable Business Structure for Managing Agility," International Journal of Agile Management Systems(1:3), pp. 190-202. 7. Sharifi, H., and Zhang, Z. 1999. "A Methodology for Achieving Agility in Manufacturing Organisations: An Introduction," International Journal of Production Economics(62:1-2), pp. 7-22. 8. Vernadat, F.B. 1999. "Research Agenda for Agile Manufacturing," International Journal of Agile Management Systems(1:1), pp. 37-40. 9. Yusuf, Y.Y., Sarhadi, M., and Gunasekaran, A. 1999. "Agile Manufacturing: The Drivers, Concepts and Attributes," International Journal of Production Economics (62:1-2), pp. 33-43.
and Attributes," International Journal of Production Economics(62:1-2), pp. 33-43.
Manufacturing Systems(19:4), pp. 267-281.
Logistics Networks," Computers in Industry(42:1), pp. 33-42.
Smes," International Journal of Technology Management (22:1), pp. 28-54.
System," Robotics and Computer‐Integrated Manufacturing(20:6), pp. 495-503.
Production Economics(100:2), pp. 285-299
of Information Technology," European Journal of Information Systems(15:2), pp. 120-131.
Agility and Implications for It," European Journal of Information Systems(15:2), pp. 132-145.
Role of It Infrastructure Capabilities," Journal of the Association for Information Systems(8:8), pp. 440- 462.
Applications: Antecedents in the Supply Chain Networks,"Information Technology and Management (9:1), pp. 5-19.
Perspective on Business Process Agility," Information Technology and Management(9:1), pp. 21-36.
Chain Agility for Risk Mitigation and Response," Journal of Operations Management(27:2), pp. 119- 140.
and measurement using a supply chain strategy lens”, Journal of operations management.
supply chain integration capabilities”, MIS Quarterly30, (2), 225-246.
A cross-case study",Journal of Strategic Information Systems, 19 ,pp 28–38 29. Melville,N.,Kraemer, K., and Gurbaxani, V.,2004, "Review: Information Technology and Organizational Performance: An Integrative Model of IT Business Value', MIS Quarterly,28:2,pp.283-322 30. Dehning, B., and Richardson, V.J.,2002, " Returns on Investments in Information Technology: a Research Synthesis ", Journal of Information Systems, 16:1, pp:7-30 31. Matolcsy, Z.P., Booth,P., and Wieder,B. ,2005, "Economic Benefits of Enterprise Resource Planning Systems: Some Empirical Evidence, " Accounting and Finance, 45, pp.439-456 32. Saeed, K.A., Malhotra, M.K., and Grover, V,2005, "Examining the Impact of Inter organizational System on Process Efficiency and Sourcing Leverage in Buyer-Supplier Dyads", Decisions Sciences,36:3,pp.365-396
34. Christensen,C.M. “The innovator’s dilemma:when new technologies cause great firms to fail”, Harvard business school press, Cambridge, MA,1997.
Supply Chain Integration Capabilities," MIS Quarterly (30:2), June, pp. 225‐246.
Procurement: An Empirical Investigation of U.S. Manufacturing Firms," Information Systems Research (18:1), pp. 103‐120.
empirical study. Strategic Management Journal 16 (1), 15–37.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,495 |