
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,843 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,746,355 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,945,720 |
تحلیل رسایی- بنیاد کاهش خوشه های همخوانی در تلفظ کودکان فارسیزبان | ||
نشریه پژوهش های زبان شناسی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 6، مرداد 1391، صفحه 1-20 اصل مقاله (466.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه شجاعی1؛ محمود بیجن خان* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشیار زبانشناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
اگرچه مطالعات و پژوهشهای بسیاری در ارتباط با فراگیری خوشههای همخوانی توسط کودکان به انجام رسیده است لیکن اکثر این مطالعات به بررسی خوشههای همخوانی آغازه در زبانهای غربی پرداختهاند و مطالعات بسیار کمی در ارتباط با فراگیری خوشههای همخوانی پایانه صورت گرفته است. مقاله حاضر میکوشد تا در چارچوب اصل رسایی به بررسی فراگیری خوشههای همخوانی پایانه توسط کودکان فارسیزبان بپردازد. این بررسی نشان میدهد که روند کاهش خوشهها تا حد زیادی مبتنی بر اصل رسایی است، بدین معنا که کودک خوشه های پایانی موافق با این اصل را با حفظ همخوان با رسایی بیشتر ساده میکند و خوشههای مخالف با این اصل را از طریق قلب عناصر خوشه به ساختی هماهنگ با اصل رسایی تبدیل می کند. هدف دیگر این مقاله ارائه دستوری در چارچوب نظریه بهینگی در ارتباط با کاهش خوشههای همخوانی کودکان فارسیزبان است. در راستای تحقق این هدف دادههای به دست آمده از کودکان در چارچوب نظریه بهینگی تجزیه و تحلیل میشوند و سرانجام دستوری با استفاده از محدودیتهای نقضپذیر ارائه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتار کودکان؛ رسایی؛ کاهش خوشه؛ محدودیتهای نقض پذیر؛ بهینگی | ||
مراجع | ||
احمدی، مهدی (1379). تحلیل منحنیهای زیروبمی هجاهای CV زبان فارسی، پایاننامه ارشد زبانشناسی، دانشگاه تهران. بیجنخان، محمود (1384). واجشناسی نظریه بهینگی، تهران: انتشارات سخن. شجاعی، راضیه و محمود بیجنخان (1389). "خوشههای همخوانی در تلفظ کودکان فارسیزبان: رویکرد اشتقاقی یا بهینگی"، مجموعه مقالات کارگاه بررسی نظریه بهینگی، 17-11. Barlow, Jessica (2003). “Asymmetries in the acquisition of consonant clusters in Spanish”, Canadaian Journal of Linguistics, 48; 179-210. Boersma, Paul and Claartje Levelt (2003). “Optimality theory and phonological acquisition”, Annual Review of Language Acquisition, 3; 1-50. Clements, G. N. (1990). “The role of the sonority cycle in core syllabification”, In J. Kingston & M.E. Beckman (Eds.), Papers in Laboratory Phonology I: Between the Grammar and Physics of Speech, 283-333. Cambridge: Cambridge University Press. Fikkert, Paula (1994). On the Acquisition of Prosodic Structure, The Hague: Holland Academic Graphics. Goldstein, B. A. and Cintron P. (2001). “An investigation of phonological skills in Puerto Rican Spanish-speaking 2-year-olds”, Clinical Linguistics & Phonetics, 15; 343–361. Gilbers, D. G and D. B. Den Ouden (1994). “Compensatory lengthening and cluster reduction in first language acquisition: a comparison of analyses”, In: A.de Boer, H. de Hoop and H. de Swart (eds), Language and Cognition 4, 69-82, Groningen: University of Groningen. Gnanadesikan, Amelia (1995). “Markedness and Faithfulness Constraints in Child Phonology”, Rutgers Optimality Archive: http://ruccs.rutgers.edu/roa.html. Grijzenhout, Janet and Sandra Joppen (1999). “First steps in the acquisition of German phonology: A case study”, Rutgers Optimality Archive: http://ruccs.rutgers.edu/files/304-0399/roa-304-grijzenhout-2.pdf. Kenstowicz, Michael (1994). Phonology in Generative Grammer, Cambridge and Oxford: Blackwell Publishers. Lieo, Conxita, and Michael Prinz (1996). “Consonant clusters in child phonology and the directionality of syllable structure assignment”, Journal of Child Language, 23:31-56. Locke, J. L. (1983). Phonological Acquisition and Change. New York: Academic Press. Ohala, Diane K. (1999). “The influence of sonority on children’s cluster reductions”, Journal of Communication Disorders, 32; 397-422. Pater, Joe (2002). “Form and substance in phonological development”, Proceedings of the West Coast Conference on Formal Linguistics 21, ed. by L. Mikkelsen and C. Potts, 348-372. Pater, Joe and Jessica Barlow (2003). “A typology of cluster reduction: conflicts with sonority”, to appear in Proceedings of the Boston University Conference on Language Development, 26. Preisser, D. A, B. W. Hadson and E. P. Paden (1998). “Development phonology: 18-29 months”, Journal of Speech and Hearing Research, 53; 125-135. Ruke-Dravina, Velta (1990). “The acquisition process of consonantal clusters in the child: Some universal rules”, Nordic Journal of Linguistics, 13; 153-163. Selkirk, E. (1984). “On the major class features and syllable theory”, in M. Aronoff and R. T. Oehrle (eds.), Language Sound Structure, 107-136. Cambridge, MA: MIT Press. Smith, Jennifer L. (2003). “Onset sonority constraints and subsyllabic structure”, Rutgers Optimality Archive: http://roa.rutgers.edu/. Tesar, Bruce and Paul Smolensky (1993). “The learnability of optimality theory”, Linguistic Inquiry, 29; 268-299. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 560 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 397 |