| تعداد نشریات | 43 |
| تعداد شمارهها | 1,794 |
| تعداد مقالات | 14,643 |
| تعداد مشاهده مقاله | 39,102,875 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 15,202,514 |
بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی با نظمگریزی عابران پیاده (مورد مطالعه: شهر یاسوج) | ||
| پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 2، مهر 1392، صفحه 25-40 اصل مقاله (267.43 K) | ||
| نویسندگان | ||
| راضیه امیری1؛ اصغر میرفردی* 1؛ سیروس احمدی1؛ سیروس احمدی1؛ اصغر میرفردی* 2؛ راضیه امیری1 | ||
| 1گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوج | ||
| 2عضو هیأت علمی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی، با نظمگریزی عابران پیاده در شهر یاسوج، انجام شده است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق که در سال 1392 انجام شد، پیمایش و ابزار آن پرسشنامه بوده است. جامعه آماری کلیه شهروندان 60- 18 ساله بودند که در بازه زمانی دو ماه قبل از اجرای پژوهش به عنوان عابر پیاده در ترافیک شرکت داشتهاند. در مجموع 479 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. مقیاسهای نظمگریزی و آگاهی ترافیکی عابران پژوهشگر ساخته و دارای اعتبار محتوا هستند که برای سنجش پایایی آنها از همسانی درونی به روش کودر و ریچاردسون، استفاده گردید. برای سنجش سرمایه اجتماعی نیز از تلفیق دو پرسشنامه چن و همکاران، و گروتائرت و دیگران، استفاده شد. براساس نتایج توصیفی تحقیق، نرخ نظمگریزی ترافیکی در بین عابران بسیار بالا بوده است و بر اساس نتایج تحلیلی این پژوهش بین سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی و سن عابران، با نرخ نظمگریزی آنان رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری اساسی پژوهش حاضر این است که با افزایش سطح سرمایه اجتماعی و آگاهی ترافیکی، نرخ نظمگریزی عابران پیاده کاهش مییابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عابران پیاده؛ نظمگریزی ترافیکی؛ سرمایه اجتماعی؛ آگاهی ترافیکی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 737 |
||