تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,339 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,951,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,980,962 |
شناسایی تأثیر متغیرهای منتخب مالی بر بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران | ||
نشریه پژوهش های حسابداری مالی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 1، اردیبهشت 1391، صفحه 17-30 اصل مقاله (252.51 K) | ||
نویسندگان | ||
ناصر ایزدینیا1؛ امیرحسین کربلایی کریم* 2 | ||
1استادیار گروه حسابداری دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی این موضوع است که آیا متغیرهایی که از طریق تعدیل سودحسابداری به دست آمده اند، نسبت به سود هر سهم تاثیر بیشتری بر بازده سهام دارند؟ برای بررسی این موضوع، چهار فرضیه تدوین و نمونه ای از بین شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1381 الی 1387 انتخاب شد و برای آزمون هر فرضیه یک مدل رگرسیونی تک متغیره ارائه گردید. متغیرهای مستقل در این پژوهش جریان نقدی آزاد، بازده نقدی سرمایه گذاری، ارزش افزوده اقتصادی و سود هر سهم هستند. همچنین، بازده سهام به عنوان متغیر وابسته پژوهش در نظر گرفته شد. در این پژوهش، از روش داده های ترکیبی(تابلویی) برای برآورد مدل رگرسیونی استفاده شده است . نتایج این پژوهش نشان می دهد که شاخص های جدید ارزیابی عملکرد ارتباط معنی داری با بازده سهام ندارند. همچنین، نتایج نشان می دهد که اعتبار سود هر سهم به عنوان یک معیار سنتی ارزیابی عملکرد هنوز به قوت خود باقی است. در رابطه با ارزیابی عملکرد شرکت بر اساس سه شاخص فوق، در سطح کل صنایع در دوره زمانی مربوطه برتری این شاخصها نسبت به معیار سنتی سود هر سهم مبهم است. | ||
کلیدواژهها | ||
جریان نقدی آزاد؛ بازده نقدی سرمایه گذاری؛ ارزش افزوده اقتصادی؛ شاخص های ارزیابی عملکرد | ||
اصل مقاله | ||
2- ادبیات پژوهش بازده نقدی سرمایه گذاری توسط شرکت مشاوره ای بوستن ارائه گردید و بدین گونه تعریف شد: جریان وجه نقد ایجاد شده در یک سال مالی به عنوان درصدی از وجه نقد سرمایه گذاری شده در دارایی های شرکت [20]. این معیار نشان دهنده نرخ بازده داخلی همه پروژه های شرکت و همچنین ارائه دهندۀ بازده چند دورهای است [23]. آنها اشاره کردند که بازده نقدی سرمایه گذاری به جای اینکه یک سود اقتصادی باشد، نرخ بازده داخلی است و مبنایی سازگار برای ارزیابی شرکتها بدون در نظر گرفتن اندازه آنهاست که این قابلیت را معیار های سود اقتصادی مبتنی بر واحد پولی ندارند. 3- پیشینه پژوهش 4- اندازه گیری متغیرهای پژوهش:
1) FCF= NOPAT - Investment 4-1-4 : سود هر سهم
نرخ بازدهی سهام =
5- فرضیات پژوهش 6- روش انجام پژوهش 7- مدل های پژوهش به منظور آزمون معنی داری ضریب رگرسیون، فرضیه های آماری به شرح زیر تبیین می شود: H0 بدان معنی است که هیچ ارتباط معناداری بین متغیر مستقل و متغیر بازده سهام وجود ندارد و رد فرض H0 به معنی قبول فرض H1 است؛ یعنی بین متغیر مستقل و بازده سهام ارتباط معناداری وجود دارد.
نگاره شماره (4)– نتایج آزمون فرضیه چهارم پژوهش نگاره شماره (5): خلاصه نتایج آزمون فرضیههای پژوهش 10- محدودیت های تحقیق: 11- پیشنهاد برای پژوهش های آتی
| ||
مراجع | ||
1- اکبری، نوردین.(1387). اثر تورم برارزش افزوده اقتصادی مورد استفاده جهت ارزیابی عملکرد، پایان نامه کارشناسی ارشدحسابداری، دانشگاه اصفهان. 2- ایزدی نیا،ناصر.(1382). ارزشیابی واحدهای تجاری با استفاده از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان نقدی آزاد و تعیین شکاف قیمت و ارزش سهام، رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی. 3- دهقان پور وحید،مجتبی.(1387). بررسی رابطه ی بین ارزش افزوده اقتصادی و بازده واقعی سهام در گروه های منتخب پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه اصفهان. 4- شریعت، سید محمد تقی. (1382). ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی و سود هر سهم در صنعت خودرو سازی در بورس اوراق بهادار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 5- قادرزاده،کریم.(1387).«بررسی مقایسه ای ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و سود هر سهم درتبیین بازده سهام» دانش و پژوهش حسابداری، ش 14، صص 18-79. 6- قنبری،عباس.(1382). بررسی رابطه EVA و نسبتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهاردار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 7- گجراتی، دامودار. (1378). مبانی اقتصادسنجی، ترجمه حمید ابریشمی، جلد دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 8- Anthony, R.,(1965). “Planning and Control Systems: A Framework for Analysis”. Division of Research, Harvard Business School, Boston, MA. 9- Anthony, R.(1973).“Accounting for the Cost of Equity”, Harvard Business Review 51, pp.88-102. 10- Bartley J, Madden.(1999).“CFROI Valuation; A TOTAL System Approach to Valuing to Firm”, Butterworth- Heinemann. 11- Cheng, Julian. (2008). “Will e Channel Addition Increas the Financial Performance of Firm? The Evidence from Tiwan”, Industrial MarketingManagement, Vol.36, pp.50-57 12- Cooper, R., Kaplan, R., (1991). “The Design of Cost Management Systems”. Prentice-Hall, Englewood Cli s, NJ 13- Fisher, J.,(1995). “Contingency-Based Research on Management Control Systems: Categorization by level of Complexity”. Journal of Accounting Literature ,Vol.4, 24-53. 14- Gordon, L., Miller, D.,)1976). “A contingency Framework for the Design of Accounting Information Systems”. Accounting,Organizations and Society,Vol.1,pp.59-69 15- Gledle, Pauline. and Cornelius,Nelarine.(2008). “A Case Study of Financialization and EVA”, Critical Perspectiveon Accounting, Vol.19,pp.1219-123 . 16- Hamilton, R. (1777). “An Introduction to Merchandize”.Edinburgh. 17- Institute of Management Accountants,(1999).“Counting More, CountingLess”.Transformations in the Management Accounting Profession. IMA Publications, Montvale, NJ. 18- Ismail, Ahmad. (2006). “Is Economic Value Added More Associated with Stock Return than AccountingEarnings?”, International Journal of ManagerialFinance.Vol. 2, pp.343-353. 19- KPMG Consulting, (1999). “Value Based Management: The Growing Importance of ShareholderValue inEurope”. KPMG Consulting, London. 20- Martin, J.D. and Petty, J.W. (2000). “Value Based Management: The Corporate Response to the Shareholder Revolution”, New York: Oxford university press. 21- Marshall, A., (1890). “Principles of Economics”, The Macmillan Press Ltd London, New York 22- Otley, D.,)1999). Performance Management: a Framework for Management Control System Design.Management Accounting Research, Vol.10,pp.363-382. 23- Obrycki, D.J. and Resends, R. (2000). “Economic Margin: The link Between EVAand CFROI”, New York. Wiley & Sons, Inc. 24- Lee, Seoki & Woo Gon Kim.(2009). “EVA, Refined EVA, MVA,or Traditional Performance Measures For the Hospitality industry?, InternationalJournalof Hospitality Management,Vol.28,pp.439-445 25- Stewart III, G.B., (1994). EVA: fact or fantasy?,Journal of Applied Corporate Finance,Vol.7,pp.71-84. 26- Stewart III, G.B., (1991). “The Quest for Value”, Harper Business, New York. 27- Stern, M.Joel and John, S.Shiely. (2001).“The EVA Challenge”,Wiley & Sons, Inc 28- Solomon, D., (1965). “Division Performance: Measurement and Control”, Financial Executives Research Foundation”,NewYork. 29- Young. S. D., & Stephen F. O. (2001). EVA and Value-Based Management, A Practical Guide to Implementation. MC Graw Hill, 58-67. 29- Worthington, A. and West, T. (2004).“Australian Evidence Concerning The Information Content of Economic Value Added”. Australian Journal ofManagement, Vol.29, pp. 201-242.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 917 |