تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,640 |
تعداد مقالات | 13,343 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,984,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,003,682 |
دلایل رویکرد اندیشهورزان عصر قاجار به خوابنامهنویسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های تاریخی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 7، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 13-32 اصل مقاله (256.98 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زهرا علیزاده بیرجندی؛ زهره علیزاده* ؛ کلثوم قربانی جویباری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانشگاه بیرجند | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خوابنامهها، یکی از انواع متون ادبی هستند که گاه در قالب تعبیر خواب و زمانی به صورت شرح یک خواب نگاشته شدهاند. یکی از دورههای تاریخی درخورتوجه از بعد خوابنامهنویسی، عصر قاجاریه است. خوابنامههای عصر قاجار، مضامین انتقادی، سیاسی و اجتماعی را در خود جای دادهاند. در میان این خوابنامهها میتوان به آثاری چون خلسه اعتماد السطنه، رؤیای صادقه سید جمال الدین واعظ اصفهانی، رؤیای صادقه محمد حسن تاجر کاشانی و خواب شگفت از ملافتحعلی اصفهانی اشاره کرد. مقاله حاضر که بر مبنای پژوهشهای تاریخی ساماندهی شده و به شیوه توصیفی-تحلیلی به پرسشهای پژوهش که دلایل رویکرد نویسندگان به قالب خوابنامهنویسی و وجوه اشتراک و تمایز خوابنامههاست، پاسخ دهد. دستاوردهای این بررسی نشان میدهد که به رغم وجود برخی تفاوتها و اختلافنظرهای جزئی نویسندگان خوابنامهها، صبغه انتقادی داشته و ضمن به چالش کشیدن نظم سیاسی- اجتماعی عصر خویش، مروج افکار نوگرایانه بودهاند. این نویسندگان برای مصونیت از فضای استبدادی، نظرهای انتقادی خویش را در قالب خواب مطرح نمودهاند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
خوابنامه؛ قاجار؛ خلسه؛ رؤیای صادقه؛ خوابشگفت؛ نقد اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه در میان منابع دوره قاجاریه، خوابنامهها به دلیل شرح و توصیف مسائل سیاسی – اجتماعی، منبعی درخورتوجه به شمار میآیند. این آثار از نظر در برداشتن مباحث تاریخی و اجتماعی یکسان نیستند؛ ولی از بعد تاریخی؛ به ویژه از جنبه طرح اندیشههای انتقادی و نوگرایانه دارای اهمیتاند. در بررسی خوابنامههای دوره قاجار چهار اثر خلسه اعتماد السطنه، رؤیای صادقه سید جمال الدین واعظ اصفهانی، رؤیای صادقه محمد حسن تاجر کاشانی و خواب شگفت از ملافتحعلی اصفهانی گزینش شده تا مباحث مطرح شده در این آثار، سبک بیان، دلایل رویکرد نویسندگان به قالب خوابنامهنویسی و نوع تحلیل این آثار با سایر منابع دوره قاجار ارزیابی شوند. هدف پژوهش، تحلیل محتوایی چهار اثر نامبرده و پاسخ به این سؤالهاست که دلایل رویکرد نویسندگان دوره قاجار به سبک خوابنامه نویسی چه بوده و وجوه اشتراک و تمایز خوابنامهها در چیست. مفروضات پژوهش حاضر این است که: 1- رویکرد نویسندگان قاجار به سبک خوابنامهنویسی به دلیل مصون ماندن از تعقیب حاکمیت و افراد دولتی بوده است. 2- وجوه اشتراک خوابنامهها در درونمایه انتقادی آنها و تفاوت آنها مربوط به سبک روایت و طرح مباحث انتقادی است. در این زمینه مطالعات زیادی نشده است. اگر چه در مقالات آقای کتیرایی با عنوان رؤیای صادقه و خلسه، و اقبال یغمایی با عنوان خوابنامهها، اشاره به چند خوابنامه شده است؛ اما کار هر دو نویسنده صرفا توصیفی و به تحلیل مطالب خوابنامهها نپرداختهاند.
خوابنامهنویسی در دوره قاجار در دوره قاجار یکی از شیوههای نگارش خوابنامهنویسی بوده است. خوابنامه در لغت به معنی کتابی است که در آن تعبیر خوابها نوشته شده است (دهخدا، ذیل واژه خوابنامه) و یا به داستانهایی که جریان اصلی و حوادث آنها در خواب میگذرد، اطلاق میگردد (فرهنگنامه ادب فارسی ذیل واژه خوابنامه). خواب در ادوار مختلف از اهمیت ویژهای نزد انسانها و ادیان برخوردار بوده است؛ برای همین معبران و مفسران خواب در دربار حاکمان دارای جایگاه ویژهای بودهاند؛ از همین رو، حاکمان و دولتمردان از خواب به عنوان دست آویزی برای مشروعیت دادن به دستورها و حاکمیت خود استفاده میکردند که نمونههای زیادی در تاریخ ایران دیده میشود؛ مثل رؤیاهای سبکتکین که در عالم خواب نوید به سلطنت رسیدن و قدرت یافتن، از طرف حضرت خضر و پیامبر (ص) به اوداده شده است (بیهقی، 1370 :255-257) و تظاهر به خواب دیدن و رؤیا هم که به عنوان حالت برقراری ارتباط با مبدأ غیب و الهام گرفتن از عالم قدس برای مشروعیت دادن به دستورها و تصمیماتشان درتاریخ صفویه به اوج خود میرسد (رحیم لو، بیتا: 122). از قدیمترین خوابنامهها میتوان به ارداویراف نامه اشاره کرد که در زمان اردشیر اول، پادشاه ساسانیان نوشته شده است. دلیل نگارش این کتاب احیای دین زردشتی بوده است که احکام آن در زمان اشکانیان از بین رفته است (یغمائی، 1330: 306). موضوع این کتاب سیری است که یک موبد زردشتی در خواب کرد و پس از بیدار شدن مطالبی درباره پاداشها و شکنجههای آن جهان برای استوار کردن عقاید دینی مردم بیان کرده است (عفیفی، 1372: 9). این اثر بیشتر جنبه مذهبی و اخلاقی دارد (یغمائی، بیتا:306). در دوره قاجار در کنار کتابهای تعبیر خواب، خوابنامههایی که به شرح خواب پرداختهاند نیز وجود دارند. خوابنامههایی چون مسالکالمحسنین طالبوف تبریزی، سیاحتنامه ابراهیمبیگ، اثر زینالعابدین مراغهای، یک کلمه مستشارالدولهتبریزی، رؤیایعجیبه و مشاهدهغریبه عبدالجواد نیشابوری، مجلسآسمانی عبدالرحیم الهی، رؤیای صادقه محمد حسن تاجر کاشانی و خواب شگفت از ملافتحعلی اصفهانی که در این بخش از مقاله چهار اثر خلسه اعتماد السطنه، رؤیای صادقه سید جمال الدین واعظ اصفهانی، رؤیای صادقه محمد حسن تاجر کاشانی و خواب شگفت از ملافتحعلی اصفهانی را انتخاب کرده که براساس سال نگارش به معرفی هر یک پرداخته میشود.
خلسه نویسنده این اثر محمدحسنخان (صنیعالدوله-اعتمادالسلطنه) پسر حاجعلیخانمقدممراغهای در روز 21شعبان سال 1259هـ.ق در تهران متولد شدهاست (بامداد،1357 :330). او در سال 1268 هـ.ق وارد مدرسه دارالفنون شده و به مدت 12سال در آنجا به فراگرفتن زبان فرانسه و تحصیلات پیادهنظام پرداخته است (تاجبخش،1382: 378). بعد از پایان تحصیلات در دارالفنون برای ادامه تحصیلات به اروپا رفت و در سال 1284 هـ.ق به ایران بازگشت (کتیرائی، 1357 :18) و به عنوان مترجم حضوری در دربار تعیین شد و به پستهای مختلف دولتی، از قبیل: ریاست دارالترجمه، معاون وزارت عدلیه، رئیس دارالتالیف و ... منصوب شده (محدث، 1391: 10) و در سال 1313 هـ. ق فوت کرده است. در خصوص علت مرگ او دو نظر وجود دارد: برخی معتقدند که او سکته کرده (بامداد،1357 :347) و برخی دیگر بر این باورند که او توسط امینالسلطان مسموم شده و به قتل رسیده است (خان ملک ساسانی، 1379: 202). از ویژگیهای شخصی او میتوان به تملق او نسبت به مناصب بالا و سختگیری نسبت به زیردستان خود اشاره کرد. او فردی محافظهکار، تندخو و مالطلب و دارای ویژگیهای مثبت چون حمایت شخصیتهای علمی و فرهنگی، تلاش برای پیشرفت علم و صرف هزینه مالی در تهیه کتابهای مختلف بوده است (متولی حقیقی، 1381: 80). از جمله آثار او میتوان به مرآت البلدان ناصری، مطلعالشمس خیراتحسان و ... اشاره کرد (تاجبخش، 1382: 378)؛ اما در انتساب همه این آثار به او اختلاف نظر وجود دارد (محدث، 1391: 11). کتاب خلسه از نوشتههای بازپسین سالهای زندگی محمدحسن خان اعتمادالسلطنه و دوران پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار است. خلسه همچون روزنامه خاطرات، از جمله آثاری است که در انتساب آن به اعتمادالسلطنه جای شک و تردیدی نیست (متولی حقیقی، 1381: 106). موضوع این رساله محاکمه یازده تن از صدور قاجار است که به درخواست آقامحمدخان قاجار، شاهان دورههای پیشین به داوری این صدراعظمها پرداختهاند. علت این محاکمه چنانکه اعتمادالسلطنه در خود خلسه اشاره کرده، کشف علت ضعف و نقص سلسله قاجار و نیز شناسایی عاملان آن است؛ نویسنده وزرا را مسؤول همه مسائلی که رخ داده، قلمداد میکند و شاه را سایه یزدان میداند و او را از خطا و اشتباه مبرا و مسؤولیت شاه را تنها انتخاب وزیر میداند و میگوید: « ... حرفی که با پادشاه است، در باب انتخاب وزیر است و بس. سخنهای دیگر را وزیر باید جواب گوید. اوست که این بار بر دوش گرفته و قبول این کار کرده و خود لغت وزیر مبین این مطلب است؛ چه وزیر آن کسی است که بار زحمات و اعناء، سلطنت و وزن دولت را حمل میکند؛ به عبارت اخری، کار پادشاه را او میکند اگر صواب کند، او کند و اگر به خطا رود، او رود...» (اعتمادالسلطنه، 1357: 42) . این کتاب به دلیل انتقاداتی که از وزرای دوره قاجار بخصوص امینالسلطان داشته، در زمان خود اعتماد السلطنه چاپ نشده است. به همین دلیل، نخستینبار در سال 1324 هـ. ش از روی دستنویس آقای محمدشهید نورایی توسط انتشارات زوار مشهد این کتاب به چاپ رسیده است (کتیرایی،1357، مقدمه : 10). نثر خلسه: نثر این کتاب ساده است و در بعضی از موارد دارای قطعات زیبا و مؤثری است و اهمیت خاص آن در این است که برخلاف سایر تألیفات اعتمادالسلطنه به صورت داستان (نه کتاب صرفا تاریخی) نوشته شده و مؤلف این آزادی عمل را داشته است که مطالب را جامعتر و روشنتر بیان کند و خواننده ضمن مطالعه داستان با جریانهای سیاسی دوره قاجار آشنا میشود (آرینپور،1357 :270) و برخلاف صدرالتواریخ بدور از تملق است. نویسنده این کتاب در متن نوشته خود از امثال و اصطلاحات مردم کوی و برزن استفاده کرده و بدینسان به رسایی، شیوایی و شیرینی سخنش افزوده است (کتیرایی، 1357، مقدمه: 14). او همچنین، از اشعار شاعرانی چون شیخ نجم الدین محمودبن عبدالکریم شبستری، فردوسی و ... استفاده کرده است. محتوای کتاب از سال 1310 هـ. ق آغاز میشود. در این سال نویسنده همراه ناصرالدینشاه به عراقعجم سفر میکند. در بازگشت در نزدیکی شهر ساوه به دلیل مشاهده آثار و ابنیه قدیمی ساوه تصمیم میگیرد از اردوی شاهی به مدت یک روز جدا شود و از این شهر دیدن کند. در بازدید از مسجد شاهطهماسب صفوی که واقع در اراضی بایر بوده، از گرمی هوا به آبانبار نزدیک مسجد پناه برده و بعد از برطرف شدن تشنگی، از ویرانی آثار دوره صفوی سخت متأثر میشود و افسوس میخورد که چرا در حفظ این آثار کوشا نبودهایم؛ با وجودی که میدانیم حتی اعراب هم از اینکه آثار ساسانی را نابود کردند، پشیمان شدند. وی از شدت تأثر تصمیم میگیرد برای رهایی از این غم بخوابد. در حالت بین خواب و بیداری ناگهان سقف مسجد باز میشود و فرشتگانی برای غبارروبی وارد میشوند و هشت کرسی از طلا و یازده کرسی آهنی گذاشته میشود که نویسنده این فضا را مشابه با دادگاههای اروپایی میداند و بعد فراهم شدن شرایط، هشت تن از پادشاهان بزرگ ایرانی که شامل: کورش کبیر، داریوش کبیر، آرشاک، اردشیربابکان، خسرو انوشیروان، شاهاسماعیل صفوی، نادرشاهافشار و آقا محمدخان قاجار بر تختهای زرین و بعد از آن یازده تن از وزرای قاجار بر تختهای آهنی نشستند و آقا محمدخانقاجار تلاشهای خود برای استقرار حکومت قاجار را بیان میکند؛ اما متذکر میشود حکومت که او با زحمت بنا کرده، بهخاطر سوءتدبیر وزراء؛ بخصوص از سال 1305 هـ.ق دچار ضعف شده است و از پادشاهان بزرگ میخواهد که علت این ضعف را کشف کنند. به همین دلیل، وزاری قاجار به ترتیب زمانی توسط شاهان بزرگ محاکمه میشوند. فهرست این وزرا و اعترافات آنها در جدول ذیل آمده است:
جدول 1: خلاصه از محاکمه صدراعظمهای دوره قاجار در کتاب خلسه - استنطاق صدراعظم آخر ناتمام به پایان میرسد.
محتوای خلسه را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1-شرح صدراعظمها و شیوه صدارت آنها: در این مورد، اگرچه در برخی موارد اعتمادالسلطنه به دلیل اختلافات و دشمنیهایی که با برخی از افراد داشته، جانب انصاف را رعایت نکرده؛ مخصوصا در محاکمه امیرکبیر به دلیل طرفداری از مهدعلیا و پدرش که از عاملان قتل امیر بودهاند و خیانت امیر به پادشاه ایران از نظر اعتمادالسلطنه شاید عاملی بوده باشد در حین تحسین کارهای امیرکبیر او را از تاج محروم میکند. در مورد سپهسالار نیز جانب انصاف را رعایت نمیکند و در خلسه او را به اسفل سافلین هدایت میکند. در روزنامه خاطراتش نیز سپهسالار را «علیه ما علیه» خطاب میکند( اعتمادالسطنه،1350: 78). یکی از دلایل اختلاف این دو نفر، غصب زمین اعتمادالسلطنه توسط سپهسالار است که در آن زمین مسجد و مدرسه سپهسالار ساخته شده است( ساسانی، 1382: 94-92). اعتمادالسلطنه در مورد مسجد سپهسالار مینویسد:« این مسجد سراپا غلط است. زمینش غصب و آبش غصب و پیش نمازش بیسواد و واعظش بیعلم و بیصدا. پولی که به مصارف این مسجد رسیده، همه از رشوه و تعارف است»( اعتمادالسلطنه، 1350: 199) و شاید انتقادات زیاد از امینالسلطان، کینه اعتمادالسلطنه نسبت به امینالسلطان باشد. او در روزنامه خاطرات بارها به دشمنی امینالسلطان اشاره میکند که چطور مانع پیشرفت او میشده :« وزیر اعظم مثل گرگ تیرخورده به من نگاه میکرد. خدا از شر او مرا حفظ کند»( اعتمادالسلطنه، 1350: 700)؛ اما این موارد دلیل بر نادیده گرفتن سایر مطالب کتاب نمیشود. اعتمادالسلطنه در جریان محاکمه وزرا در داوری خود بر چند اصل تاکید دارد: الف- خویشاوندگرایی؛ ب- خیانت؛ ج- دادن امتیاز به بیگانگان. نویسنده شاه را سایه یزدان میداند، ملکم و سیدجمالالدین را احمق خطاب میکند و حکومت جمهوری را سراسر ضرر میداند و خیانت به مقام سلطنت را جزو گناهان نابخشودنی میداند و در قضاوت او نقش مؤثری ایفا میکند. او ملکم را عالم بیعمل میداند که دارای صفات بد و بسیار منفعت طلب است. البته، تنها دشمنی او با ملکم و سیدجمال الدین به این دلیل نبوده است. امینالدوله به ترس اعتمادالسلطنه از این که روزی سیدجمالالدین جای او را بگیرد، اشاره میکند (امینالدوله،1355: 12). اعتماد السلطنه در روزنامه خاطراتش حضور سیدجمالالدین را در ایران فتنهانگیز و بیحاصل میداند( اعتماد السلطنه، 1350: 659). بیاعتمادی اعتمادالسلطنه به تاریخ و اقوال مورخان سبب شده که بیشتر به انتقاد از صدراعظمهای معاصر خود بپردازد. 2- سیاست خارجه: سیاست انگلیس در ایران را منفعتطلبانه و سیاست روس را سیاستی بیاعتماد میداند و به امتیازات متعدد که به این دو کشور داده شده، اشاره میکند، که چطور اقتصاد ایران را نیز با این امتیازات در تملک خود درآوردهاند. 3- شرح افراد معاصر نویسنده: او در برخی از مطالب؛ بهویژه استنطاق امینالسلطان به شرح ویژگیهای ظاهری و خلاقی همعصرانش اشاره میکند که آگاهی بیشتری را برای خواننده فراهم میکند؛ مثلا علی امین حضور را بیحیا و بیتعصب، فتحعلی صاحبدیوان را ظالم، میرزا علینقی حکیمالممالک را مردی عالم، طبیب و مهربان و خوش زبان میداند. اعتمادالسلطنه در خلسه نسبت به سایر آثارش؛ بهخصوص صدرالتواریخ و المآثر و الآثار انتقاداتخودراصریحتر بیان میکند و لحن انتقادت تندتر میشود. اعتمادالسلطنه با اینکه یکی از دولتمردان و از نزدیکان شاه بوده؛ اما به علت ترس از عواقب انتشار کتاب خود، آن را در قالب خوابنامه و آن هم بدون نام بردن از نویسنده در سراسر کتاب، نوشته است و برای اینکه شناخته نشود، در متن به سفر چین و ژاپن اشاره میکند که نقلکننده خواب به آنجا سفر کرده است (اعتماد السلطنه،1357: 26)؛ در صورتی که اعتمادالسلطنه به این دو کشور مسافرتی نداشته است. از طرف دیگر انتقادات تند خود را از زبان بنیانگذار سلسله قاجار بیان میکند که دریچه اطمینانی برای خود ایجاد کند (متولی حقیقی،1381 :107). خلسه با صدرالتواریخ، دیگر اثر اعتمادالسلطنه که برخی در انتساب این کتاب به او تردید دارند، شباهتهای زیادی دارد. موضوع این کتاب نیز توصیف یازدهتن از صدور قاجار و عملکرد آنان است. او انگیزه خود را از نوشتن کتاب صدرالتواریخ، ابراز ارادت به امینالسلطان بیان میکند و کتاب خود را به او تقدیم میکند (اعتمادالسلطنه، 1357: 9). از جمله شباهتهای این دو کتاب میتوان به قضاوت او در مورد میرزا آقاسی، امیرکبیر، میرزامحمدخان سپهسالار و مستوفیالممالک اشاره کرد. برای نمونه، امیرکبیر در هر دو کتاب نسبت به اصلاحات انجام داده، ستودهوبه داشتن روابط با روسیه محکوم شده و در هر دو اثر به مقایسه او با نادرشاه پرداختهاند و به قصد خیانت او برای تغییر سلطنت اشاره کردهاند (اعتمادالسلطنه، 1357: 218-209)؛ اما تفاوتهای نیز در این دو اثر وجود دارد؛ مثلا در مورد امینالسلطان که در صدرالتواریخ فقط به مدح او پرداخته شده؛ در کتاب خلسه بیشتر از سایرین مورد نقد قرار گرفته است. در صدرالتواریخ حکمی در مورد وزرا داده نشده است؛ فقط به توصیف اعمال آنها پرداخته شده است.
رؤیای صادقه در مورد نویسنده رؤیای صادقه اختلافنظرهایی در منابع دیده میشود. برخی نویسندگان اعتقاد دارند که سید جمال الدین واعظ اصفهانی زمانی که در اصفهان اقامت داشته، این کتاب را در سال 1318 هـ. ق با همفکری حاج فاتح الملک- میرزا نصراللهخان بهشتی که بعدها به ملکالمتکلمین شهرت یافت- و شیخ احمدکرمانی نوشته است (یغمائی،1291 :14)؛ اما ملکزاده، کتاب را به پدرش، ملکالمتکلمین نسبت میدهد و نخستین چاپ کتاب را در ایران میداند و معتقد است نسخههای بعدی در خارج کشور چاپ شده است (ملکزاده، 1363 :58) و برخی از دیگر نویسندگان معتقدند که نویسنده اصلی کتاب، مجدالاسلام کرمانی است و نوشتن این رساله را به سید جمالالدینواعظ نسبت دادهاند (صفایی، 1380 :664). کتیرایی در مقالهخود به نقل از جمالزاده میآورد که این اثر را جمالالدین واعظ نوشته و دو سه نفر در نوشتن به او کمک کردهاند (اعتمادالسلطنه،1357: 253). اعتقاد منطقی در این است که این اثر توسط چندنفر نوشته شده؛ اما نقش سید جمالالدین واعظ را در آن نباید نادیده گرفت. این رساله در سال 1312 هـ.ش به تدریج در شمارههای اول تا هفتم دوره چهاردهم مجله ارمغان نیز به چاپ رسیدهاست (یغمائی، 1291: 304). جمالزاده در مورد علت نگارش کتاب مینویسد: زمانی که میرزا سیدعلینقیخان مدرسه جدیدی افتتاح میکند که علوم جدید و زبان انگلیسی در آن تدریس میشد، به علت مخالفت آقا نجفی این مدرسه بسته شد. پدرم با دوستانش رساله بدون امضایی به نام «رؤیای صادقه» مینویسند و به دستیاری میرزاحسنخان که در آن تاریخ در عضو سفارت روسیه بوده، در همانجا در شصت یا هفتاد نسخه مخفیانه به چاپ رسیده و بعد از آن در ایران منتشر شده است (جمالزاده،1389: 102). به این مورد در خود کتاب رؤیای صادقه در محاکمه محمدتقی زمانی اشاره شده که از او پرسیده میشود که چه همتی در ترقی عموم ملت اسلام نمودی؟ او در پاسخ به این موضوع اشاره میکند که مدرسه جدیدی که در آن علوم جدید و زبان نصارا یاد میدادند، به دستورمن بسته شده است(واعظ اصفهانی، 1363: 28). سید جمال الدین واعظ اصفهانی، پسر سیدحسین، پسرسید محمد علی عاملی لبنانی و برادرزاده سید صدراصفهانی، مجتهد معروف است. او در سال 1279 هـ.ق در همدان (بامداد، 1357: 255؛ صفائی،1380 :661 و یغمائی،1291: 1) و به روایتی در سال 1289 هـ.ق در اصفهان متولد شده است (ملک زاده، 1358: 165 ). او به خاطر هوش سرشار و استعداد فراوانی که داشت، بسیاری از علوم زمان خود را فراگرفت. سید در دهه آخر پادشاهی ناصرالدین شاه با اینکه دوران جوانی را سپری میکرد؛ اما در خطابت، موعظه و زبانآوری شهرت بسیار داشت (یغمائی، 1291: 1-4). ظل السلطان، حاکم اصفهان تا مدتی رابطه خوبی با سید جمالالدین داشت و لقب صدرالواعظین را به او داده بود؛ اما پس از انتشار کتاب رؤیای صادقه که به همکاری این سه شخص شیخ احمدمجدالاسلام، میرزا نصراللهالمتکلمین و سیدجمالالدین نوشته شده بود، رابطه ظل السلطان و سیدجمالالدین تغییر کرد و سیدجمالالدین اصفهان را ترک کرد (جمالزاده، 1380: 101) و در تهران اقامت کرد و در مسجدشاه وعظ مینمود و یکی از واعظان نهضت مشروطیت بود. او در تاریخ 23 جمادی الاولی 1326 هـ. ق که شورای ملی به توپ بسته شد، مخفیانه به حرم حضرت عبدالعظیم پناهنده شد و بعد از آن به همدان رفت و در آنجا توسط حاکم بروجرد به قتل رسید (بامداد،1357: 257؛ عربخانی، 1390: 188). آثار او عبارتند از روزنامه الجمال، رساله لباس تقوا و رساله رؤیای صادقه. رؤیای صادقه، شرح حالات زورگویان و امرا و بزرگان معاصر سیدجمالالدین در روز رستاخیز و در پیشگاه داور حقیقی است. اشخاصی از قبیل آقا نجفی و ظل السلطان در اینجا به پای میز عدل پروردگار حاضر میشوند تا جواب اعمال خود را بدهند. سیدجمال الدین در این رساله با بیانی نیکو و تصویری زیبا، سردمداران زورگوی وقت را که در لباس روحانی، حاکم، قاضی و ... به چپاول ملت مشغول بودند، رسوا میکند (سجادی و رضوانی، 1363: 8) نثر کتاب ساده و به زبان عامه است و از هر گونه تملقگویی به دور است. نویسنده از اشعار شاعران چون سعدی، هاتف اصفهانی و... در اثر خود استفاده کرده است. محتوای اصلی کتاب از زمانی شروع میشود که نویسنده در یکی از شبها به علت خستگی زیاد به خواب عمیقی میرود و در عالم خواب خود را در صحرای بیکران قیامت میبیند و به توصیه دوستش در گوشهای ایستاده و به تماشای این صحنه میپردازد تا نوبت محاکمهاش فرا رسد. پس از مدتی منادی اصفهانیان را برای محاکمه فرامیخواند که نخست روحانیون اصفهان و بعدکارگزاران دولتی محاکمه میشوند. علت انتخاب این دو طبقه به خاطر این است که قدرت اصفهان در دست این دو طبقه قرار داشته. براون در سفر خود به اصفهان قشون و سربازان ظل السلطان را به حدی قوی میداند که احتمال به تخت نشستن او را بعد از فوت ناصرالدینشاه پیشبینی میکند و معتقد است که اگر این امر را بهدست نیاورد، بهصورت مستقل جنوب ایران را اداره خواهد کرد (براون،111:1356). در دوره قاجار، اصفهان پایتخت مذهبی کشور بهشمار میرفته و مهمترین روحانیون ایران در اصفهان اقامت داشتهاند (الگار، 1356: 81) و از لحاظ ثروت میزان درآمد آنان حتی از مالیات دولت نیز فراتر بودهاست (حاجسیاح، 1359: 45).
جدول 2: محاکمه علمای اصفهان در کتاب رؤیای صادقه
جدول 3: محاکمه کارگزاران دولتی اصفهان در کتاب رؤیای صادقه
آقا نجفی یکی ازمهمترین افرادی است که مورد انتقاد قرار گرفته است و شاید برخوردهای این عالم با نویسندگان رؤیای صادقه، باعث شده که در برخی موارد جانب انصاف را رعایت نکنند و به صفات پسندیده او اشاره نکنند. برخی از اتهاماتی که در محاکمه به شیخ نسبت داده شده، در سایر منابع آن دوره نیز ذکر شده است؛ مثلا در کتاب رجال اصفهان بعد از شرح اخلاق نیکوی شیخ همچون اخلاق پسندیده و کمک به فقرا و... دو نقطه سیاه و شایان تاسف در زندگی شیخ را متذکر میشود: اول مبالغه او در مجازات افرادی که ظاهر دین را نگه نمیداشتند؛ دوم: ترویج و تشویقهای بیحد و حسابش از انواع خرافات عامیانه مذهبی و حمایتهای زیاد او از هر کسی که ترویج ظاهری دین را انجام میداده است (کتابی، 1375: 175-176). در مورد تصرف اموال مردم، برخی نویسندگان، آقانجفی را سدّ سدیدی در مقابل قدرت ظلالسلطان و رقیبی برای او در جمعآوری مالو ملک دانستهاند (رجائی،1383: 54). ظلالسلطان نیز در گفتوگوی خود با حاج سیاح نیز به این نکته اشاره میکند که دولت با استفاده از تهمت بابیگری اموال مردم را ضبط میکند (حاجسیاح،1359: 44 ). در مورد بسته شدن مدارس توسط آقانجفی، جمالزاده در کتاب خود آن را دلیل نوشتن کتاب رؤیای صادقه میداند (جمالزاده،1380 :102) و دیگر نویسندگان نیز برخی از روحانیون دوره قاجار را مخالف علم و پیشرفت و گسترش خرافات میدانند (ملکزاده، 1363: 48-47). البته، علما نیز برای مخالفتهای خود دلایلی چون رواج کفر و بیدینی در مدارس اقامه میکردند. در روزنامه الجمال بارها بر علم و فضیلت آن تاکید شده است؛ برای نمونه شماره 12 الجمال مورخ پنجشنبه 17 ربیع الثانی 1352 هـ.ق جمالالدین واعظ علم را بر دو قسم میداند: علم دنیا و علم آخرت. او علم آخرت را اشرف علوم و علم دنیا را از ضروریات میداند. نویسندگانی دیگر از جمله حاج سیاح نیز انتقاداتی نظیر انتقادات جمالالدینواعظ را در آثار خود آوردهاند (حاجسیاح،1359: 46)؛ از جمله مباحث دیگری که اشاره دارد قانون را لازمه دولت میداند و روحانیونی که قانون را مخالف اسلام میدانند، بازخواست میکند که این تفکر در شماره 12 الجمال مورخ پنجشنبه 17 ربیع الثانی 1352هـ.ق منعکس شده و ریشه قانون اروپاییان را در اسلام میداند. از مهمترین کارگزارانی نیز که محاکمه شده، ظل السلطان است، که از مهمترین موارد اتهام، رشد فقر و گرانی در زمان حاکمیت او بوده است. حاج سیاح نیز به ایننکته اشاره میکند که ظلالسلطان و شاهزادگان و روحانیون بزرگ ثروت زیادی دارند و غرق در تجملات هستند که این ثروت را از راه ظلم به مردم بهدست آوردهاند و این در صورتی است که بیشتر مردم اصفهان برای بهدست آوردن یک وعده غذایی خود دچار مشکل هستند(سیاح،1359 :39-40).
رؤیای صادقه محمدحسن تاجرکاشانی، فرزند محمدعلی تاجرکاشانی، یکی از فعالان نهضت مشروطه بوده است. او اثر خود رؤیای صادقه را در ذیالحجه سال 1301 هـ.ق نوشته است و اولین چاپ آن باید مطابق آنچه صداقتنژاد در مقدمه کتاب آوردهاند، باشد: «چندی قبل در محفلی صحبت از کتابی نایاب و دور از دسترس مشروطیت ایران بود. یکی از دوستان، به دلیل شیفتگی من، کتابی در اختیارم گذاشت که حدود هشتاد سال قبل، یکی از علماء به نام حاجی محمدحسن، فرزند حاج محمدعلی تاجرکاشانی نوشته و در یک صد نسخه به چاپ رسیده است» (صداقتنژاد،1363 مقدمه : 5) چاپ این رساله در سال 1331 هـ. ق توسط چاپخانهبرادران باقرزاده است (زرگرینژاد،1387: 689). در یکی از شبها او سخت افسوس زحماتی را میخورد که ایرانیان در راه جنبش مشروطه متحمل شدهاند و متعجب است که چرا نظام مشروطه در سایر کشورها موجب ترقی ملتها شد؛ اما در ایران نتیجه عکس داده و بعد از آن به خواب میرود و در عالم خواب به باغ بسیار بزرگی وارد میشود که در جلوی عمارت این باغ تختهایی وجود دارد که مشروطه طلبان بر آنها نشستهاند و بین او و یکی از بزرگان مشروطیت پرسش و پاسخهایی به وجود میآید که او پس از بیداری آنها را بازگو میکند. او در جریان گفت وگوی خود به دفاع از مشروطیت میپردازد. محمدحسن تاجرکاشانی پس از اینکه چگونگی به خواب رفتن خود و آشنا شدن با یکی از مشروطهطلبان و پرسشها و پاسخها که پیرامون مشروطیت بین دو شخص را در عالم خواب شرح میدهد، عنوان میدارد که «... سؤالاتی چند نمود جواب گرفت که به عقیده من خوب است عموم برادران دینی و وطنی آن را بشنوند؛ ولی مشروط بر اینکه هرگاه مطابق میل و سلیقه و مسلک بعضی نباشد، بر من خرده نگیرند؛ زیرا من خوابی دیده و نقل میکنم. خوب و بد آن ربطی به عالم من ندارد» (تاجرکاشانی، 1363: 3-92). او در آغاز شکایت میکند که بعد جنبش مشروطه، اوضاع ایران بدتر از قبل شده است. فرد مشروطه طلب نیز اشاره میکند که هنوز دولت ایران مشروطه نشده؛ فقط نام او عوض شده و نظام مشروطه را زمانی حاکم میداند که حداقل یک ثلث از مردم نسبت به مضرات حاکمیت استبداد و ثمرات مشروطه آگاه باشند و نمایندگان خود را به مجلس بفرستند و مجالس نیز بر حاکمیت نظرات کامل داشته باشد. وی مشروطهخواهان را به چهار دسته تقسیم میکند: دسته اول که کمترین تعداد را به خود اختصاص داده، کسانی بودند که نسبت به مضرات حاکمیت استبداد و ثمرات مشروطه آگاهی داشتند؛ مثل: مرحوم آخوند ملاکاظم خراسانی، حاجی میرزا حسینتهرانی و ملا عبدالله مازندرانی. گروه دوم شامل کسانی میشود که نتوانسته بودند در حاکمیت نفوذ کنند و پست و مقامی بهدست آورند. برای همین، هدف آنان از شرکت در نهضت بهدست آوردن پست و مقام بود. گروه سوم الواط و اشرار بودند که میخواستند از آب گلآلود ماهی بگیرند که موفق نیز شدند. دسته چهارم که بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده بودند، کسانی بودند که فکر میکردند مشروطه و آزادی به معنی خودسرانه حرکت کردن است و چون هدف گروه اول ترقی ملت و حاکمیت بود که با مقاصد سایر گروهها مخالف بود، توسط گروههای دیگر تبعید، زندانی و یا کشته شدند و علما را نیز به دو دسته تقسیم میکند: کسانی که تنها هدف آنان، از تحصیل جز اطلاع از احکام الهی و راهنمایی مردم نیست که از طرفداران واقعی مشروطه بودند و گروه دیگر قصدشان از تحصیل منافع شخصی بوده؛ به همین دلیل، مخالف مشروطه و اجرای قوانین هستند؛ زیرا با اجرای قانون منافع آنها به خطر میافتد؛ البته، در مورد برخی علما صرفا منافع نبوده؛ بلکه اختلاف نظر در برخی اصول مشروطیت و نحوه تحقق آن در جامعه اسلامی مدّ نظر بود. در این زمینه میتوان به اصل آزادی و مساوات و اختلاف نظرهای نوری با علمای مشروطهخواه اشاره نمود (حائری، تشیع و مشروطیت) و بعد از فواید قانون میگوید و احزاب به دلیل اینکه به دنبال منافع شخصی خود هستند، کارایی چندانی ندارند. او برای تعالی کشور؛ قانون، علم، امنیت و نظم را ضروری میداند و در ادامه به چند شایعه از این قبیل که مشروطه باعث افزایش فحشا، گسترش حمامهای خزینهدار و ... پاسخ میدهد که افزایش فحشا به دو دلیل است: 1- خیانت مردان به زنان؛ 2- فقر؛ و در مورد حمامهای خزینهدار به تشریح مضرات آن میپردازد و گسترش آن را به علمای منفعتطلب نسبت میدهد و یکی از اساسیترین دلایل عقبماندگی ایران را وعاظی میداند که خرافات را ترویج میدهند و به مسائل اساسی کشور توجه نمیکنند و دولت نیز نظارتی بر مواعظ آنها ندارد؛ و در پایان عدم سرکوب شورش نایب حسین کاشانی را در بیمسؤولیتی دولتمردان و بیغیرتی آنان میداند و عامل نجات کشور را تشکیل کابینه دولت از افراد وطنپرست و متفقالقول میداند. بعد از آن محمدحسنتاجرکاشانی از خواب بیدار میشود. از ویژگیهای این رساله نسبت به برخی دیگر رسائل مشروطیت مثل تنبیهالامه، زبان ساده و شیوایی سخن نویسنده است که برای عوام قابل فهم بوده است. بیشتر دفاعیات این رساله، در دیگر رسالهها مشروطه نیز موجود است؛ برای نمونه، در رساله اللئالی المربوطه فیوجوب المشروطه محلاتی هروی، همچون محمد حسن تاجرکاشانی، آزادی را یکی از لوازم مشروطیت میداند؛ اما آن را از خودسری جدا دانسته و بر مساوات، جمعآوری مالیات و قانون تاکید کرده است (زرگری نژاد،1387: 206) و کاظم زاده در رساله تازیانه قدرت، اتحاد را دوای درمان وطن میداند (زرگری،1387: 150). آخوند خراسانی نیز به مسائلی چون: اصلاح دولتمردان، ایجاد اتحاد افتتاح مدارس و کارخانجات و دسیسهها و توطئههای کسانی که مشروطیت مخالف با منافع آنان بوده است، اشاره میکند (زرگرینژاد،1387: 172). برخی از نکات مورد اشاره او در آثار نوخواهان و روشنفکران نیز آمده؛ برای مثال: در مسالکالمحسنین بعد از پرداختن به اینکه در کشورهای دیگر نمایندگان مجلس فقط منافع کشور خود را در نظر میگیرند، میگوید: اما در ایران رجال و دولتمردان جز صلاح خویش چیز دیگری در نظر نمیگیرند و کسی به فکر مردم و کشور نیست (طالبوف، بیتا:24). در مورد وعاظ که به مسائل فرعی توجه میکنند، مراغهای میگوید: «در مسجد گوهرشاد مشهد که از مساجد عالیه است، در ایام اقامت در آنجا در مجلس وعظ ده واعظ نشستم. همه از روی یک سرمشق از استبراء و طهارت و غسل که پای را چنان بردار و چنین بگذار، سخن میراندند» (مراغهای، 1353: 40). نقد وضعیت بهداشت جامعه؛ مخصوصاً حمامهای خزینهدار نیز در آثار نویسندگان دیگر نیز منعکس شده است؛ مثل سیاحتنامه ابراهیمبیک که حمام خزینهدار مشهد را از لحاظ عدم بهداشت نقد میکند (مراغهای،1353: 35). در واقع، محمدحسن تاجرکاشانی سعی میکند شایعات مربوط به مشروطه را که توسط مشروعهخواهان نشر پیدا کرده است، بررسی کند. شایعاتی که او اشاره کرده است، در لوایح شیخ فضلاللهنوری دیده میشود که به مشروطهطلبان نسبت میدهد : « از قبیل اباحه مسکرات و اشاعه فاحشهخانهها و افتتاح مدارس تربیت نسوان و دبستان دوشیزگان و صرف وجوه روضهخوانی و وجوه زیارات مشاهد مقدسه در ایجاد کارخانهجات و در تسویه طرق و شوارع و در احداث راههای آهن و در استجالات صنایع فرنگ...» ( نوری، 1362: 29-28). انتخاب عنوان رؤیایصادقه برای دو تا از خوابنامههای دوره قاجار نیز شاید دلیلی بر این مدعا باشد که نویسنده با این عنوان بر صدق گفتههایش تاکید میکند؛ زیرا رؤیای صادقه، جزو صحیحترین رؤیاهاست که پس از تعبیر تحقق پیدا میکند (رضوانیطلب، 1379: 67)، چنانچه در رؤیای صادقه اثر سیدجمال الدینواعظاصفهانی و دیگر دوستانش، نویسنده بعد از بیدار شدن از خواب به دوست خود که در آن لحظه به ملاقات او آمده و خواب را که دیده است، برای او بازگو میکند، دوستش او را از بازگوکردن این خواب برای دیگران برحذر میکند؛ او در پاسخ دوستش میگوید: « ...من اگر یقین در مراتب حشر و عوالم نشر میخواستم، این خواب خود سندی معتبر و معجزهای مجسم است. با این حالت یقین، چگونه عوالم روحانی را بیان ننمایم و کتمان کنم؛ شاید راحتی خلق در آن منظور باشد و استراحت جمعی در این مسطور» (یغمائی،1291: 336). اما نکته دیگری که به آن باید اشاره کرد، انتخاب قالب خواب بهجای سفرنامه خیالی و ... شاید به دلیل ارزش خواب و تاثیرگذاری بیشتر آن برخواننده باشد؛ زیرا وجود خوابگزاران و مفسران که در طول دورههای مختلف در دربار پادشاهان و حاکمان بودهاند و کتابهای زیادی که به فارسی و عربی در زمینه خواب نگاشته شده است، حاکی از اهمیت رؤیا و خواب در بین مسلمانان و ایرانیان است. نزد بسیاری از اقوام کهن، خواب دریچهای از دنیای غیب و بههرحال، از آیات و اسرار خدایان به شمار میآمده است و از این رو بدان اعتقاد بسیاری داشتهاند. در ایران باستان توجه ویژهای به خواب میشده است. اگر روایات یونانیها در خصوص خواب اژدهاک، کوروش و خشایارشاه درست و مطابق واقع نیز نباشد، از آنها میتوان پی برد که اعتقاد به خواب و رؤیا تا چه اندازهای بوده است. علاوه بر آنچه گفته شد، خوابهای مکرری که در شاهنامه برای پادشاهان و پهلوانان روی میدهد و هر کدام حاکی از رویدادهای آینده است، نشان از این امر است (زرینکوب، 1351: 260). در اسلام نیز به رؤیا اشارههای زیادی شده است و پیامبر اکرم(ص) رؤیا را یک جزء از چهل و هشت جزء پیغمبری میداند (ژالهفر،1382: 86). در منابع دوره قاجاریه نیز به رؤیاهای شاهان این دوره و سایر افراد اشاره میشود که تحقق پیدا کردهاند و نویسندگان دوره قاجار چون حمدالله مستوفی در شرح زندگانی من، میرزاقلیخان هدایت در خاطرات و خطرات و زینالعابدین مراغهایدر سیاحتنامه ابراهیمبیگ به اهمیت و تحقق رؤیاها اشاره کردهاند.
خواب شگفت خوابشگفت یکی دیگر از خوابنامههای دوره قاجار است که در مورد نویسنده آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند نویسنده این اثر میرزامحمدخان بهادر، معروف به محمداحمد است که به دلیل ترس از عواقب انتشار کتابش، رساله خود را نام مستعار ملافتحعلیاصفهانی انتشار داده است( یغمائی، 1330 :39). میرزا محمدخان بهادر فرزند حاجملااحمد کنگونی در بوشهر به دنیا آمده است. در کتاب سفرنامه سدیدالسلطنهکبابی به اعضای این خانواده اشاره شده که «شب آقامیرزامحمدشفیع تعاون آمدند. مومیالیه پسر مرحوم حاجملااحمدکنگونی است که سالها منشی قونسولگری انگلیس در بوشهر بود، و آنها چند برادر باشند. میرزا محمدخانبهادر صاحب ترجمه و تألیفات عدیده مفیده و حالا سرپرست املاک شیخ خزعلخان سردار اقدس در بصره باشند. دیگر میرزامحمود است، که در اداره نفت ایران و انگلیس خدمت دارد. دیگر میرزاعلیخان صاحب، منشی فارسی حالیه ژنرال قنسولگری انگلیسها در بوشهر و از ادباء و فضلاء آن دیار است. دیگر آقای تعاون است که در سلک تجارت وارد و یک چند نماینده شرکت حاجعلیاکبر و پسران شیرازی بودهاند، و از صاحب ذوق و خطاطین بوشهر باشند. دیگر میرزامحمدصالح است که جوهر صداقت باشند، و در اداره سیرس در عباسی خدمت دارند» (کبابی، 1362: 16). هرمان نوردن آمریکایی نیز که در سالهای بعد از جنگ جهانی اول به بوشهر سفر کرده است، در کتاب خود «زیر آسمان ایران» نوشته که با میرزامحمدخان بهادر دیدار کرده و در مورد او مینویسد:« میرزامحمد یک ایرانی غربزده به معنای واقعی بود؛ اما حرفهای که برای امرار معاش انتخاب کرده بود، او را به چشم آشنایان، نمونهای از یک ایرانی خودساخته معرفی میکرد. میرزامحمد در بوشهر تولد یافته و زبان انگلیسی را از کودکی آموخته بود. بعدا به سمت منشی و تندنویس در دفتر یک تاجر انگلیسی استخدام شده و به تدریج چنان پایههای ترقی را پیموده بود تا به حکمرانی نجف و کربلا ارتقا یافته و به یک سیاستمدار کامل عیار ایرانی تبدیل گشته بود؛ اما پس از چند سال زندگی سیاسی را رها نموده و شغل وکالت دعاوی را برای خود انتخاب نموده است» (نوردن، 1356: 14-15). نوردن به کتابخانه میرزا محمدخان بهادر اشاره میکند که کتابهای انگلیسی و آمریکایی زیادی در آن مشاهده کرده است. در کتاب حقوق بگیران انگلیس نیز آمده است که پس از فتح کربلا و نجف توسط سرونالد استورز انگلیسی در 11 اوت 1917میلادی سرونالد استورز با سیدکاظمیزدی، یکی از علمای بزرگ شیعه دیدار کرده و از او پرسیده است که از انگلیسها چه انتظاری دارند؟ یکی از خواستههای سیدکاظمیزدی تعیین میرزامحمدخان بهادر به سمت فرمانداری نجف است. رائین در ادامه اشاره میکند که میرزا محمد اکنون زنده است و در بصره وکالت عدلیه میکند. او قبل از جنگ جهانی اول در منطقه خلیجفارس با انگلیسیها همکاری داشت و هنگام حمله آنها به عراق به سمت معاون نماینده سیاسی انگلستان در کربلا تعیین گردید( رائین،1347: 373-374). میرزامحمدخان بهادر در مقاله داستاننگاری یکی از مزیتهای داستان را در این میداند که یکی از وسایلی که دانشمندان بزرگ برای بیدار ساختن مردم با یادآوری آنها به معایبشان اندیشیدهاند؛ همانا نگارش داستانهای عبرتانگیز و حکمتآمیز است که مطالب ناگفتنی را به لباس قصه و افسانه در آوردهاند. «معلوم است که در غالب ممالک؛ خاصه آنهایی که زیر فرمان حکومت مشروطه نیستند، برای ادباء و فضلا ممکن نیست که افکار خود را چنانکه باید بیان کنند و آراء خویش را در اصلاح امور مملکت و رفاه ملت و سایر مسائل عالمالمنفعه بنگارند؛ زیرا مشت استبداد چنان بر دهان آنها میخورد که دیگر قوه و توانی برای آنها باقی نمیماند و شاید هم که آنها را بهسراچه گور مینشاند. نظایر این معنی در تاریخ ممالک عالم موجود است و هنوز هم هر روز امثالش را در ممالک متمدنه عالم میبینیم. یکی از مقتضیات طبیعت بشری این است که از انتقاد و خردهگیری میرنجد و انسان هر قدر هم معذب باشد، باز از نقد آزرده میشود. بدبختی دانشمند در ممالکی به منتها درجه میرسد که از یک سو قوه جسمانی خراب و از سوی دیگر قوه روحانی فاسد باشد. دوزخ حقیقی است و باید در آنجا زنده به گور باشند؛ ولی چون محال است که فاضل را نمیتواند از اظهار ما فیالضمیر خودداری کند، از این رو، میبینیم که برای این کار یک وسیله خوبی انتقاد کردهاند و آن نوشتن حکایت است که از اعماق قلوب آنها خبر میرسد و در ضمن این که خواننده را مشغول و سرگرم میسازد. آن حکمت و سری را که مطلوب نگارنده بوده؛ به او توضیح میکند. در حقیقت، این گونه حکایات را میتوان به دوائی تعبیر و تشبیه کرد که به شکل حب تعبیه شده، بیرونش شیرین و اندرونش داروی سودمند است»( میرزامحمدخان بهادر، 1314: 49). اما طبق دیباچهای که در آغاز کتاب به قلم عارفالدین نوشته شده، این اثر متعلق به آخوندملافتحعلیاصفهانی است. عارفالدین دوست صمیمی ملافتحعلی بوده که رساله به وسیله او چاپ شده است. براساس گفته او، ملافتحعلی شخصی ادیب که با زبانهای عربی و انگلیسی آشنا بوده و به فن ترجمه تسلط داشته است و سفرهایی به نقاط مختلف ایران، هندوستان و بینالنهرین داشته و از قوانین مدنی فرانسه، عثمانی و انگلیس آگاه بوده و در زمینه تحصیل علوم دینی نیز فعالیت داشته و برای ادیان مختلف احترام قائل بوده؛ اما معتقد که روحانیون ادیان مختلف این ادیان را برای بهدست آوردن غرایز شخصیشان به خرافات آلوده کردند که این امر مانع پیشرفت ملتها شده است و تا زمانی که اختلاف قومی، نژادی و دینی وجود داشته باشد امکان صلح عمومی وجود ندارد( اصفهانی، 1305، دیباچه: 6- 5). از محتوای کتاب مشخص میشود که نویسنده این اثر به خوبی از اوضاع ایران و سایر کشورها آگاه بوده و نثر کتاب او بسیار ساده و جذاب است. بعد از دیباچه، نامه او به عارفالدین آمده که زمان نوشتن نامه محرم 1333 هـ ق حدودا مصادف با آغاز جنگ جهانی اول است. او در نامه خود احساس ناراحتی میکند که چرا ایرانیان کورکورانه سنگ یکی از کشورهای انگلیس و آلمان را برسینه میزنند؛ در صورتی که نسبت به مقاصد این کشورها آگاه نیستند و به دلیل شرایط بد ایران در این زمان تصمیم گرفته است که ایران را ترک کرده و به هندوستان و بینالنهرین برود؛ اما در بین راه در دهکده کمارج به بیماری ذاتالجنب مبتلا میشود و چون پزشکی در این روستا نبوده است؛ بیماری او پیشرفت کرده و چون مرگ خود را نزدیک دیده، تصمیم میگیرد رساله خود را برای دوستش به خارج کشور بفرستد و از او بخواهد که این رساله را چاپ کند. بعد از پایان شرح حال خود، به شرح جامعه زمان خود میپردازد و اشاره میکند که مردم ایران از علومی، چون: علم آهنگری، مکانیک، نساجی، موسیقی، شیمی و طب، نقاشی و چاپ، تلفن و تلگراف، حجاری، مجسمهسازی، فیزیولوژی و ... آگاهی ندارند(اصفهانی،1305: 12-9)؛ مثلا در مورد علم شیمی و پزشکی در ایران میگوید: در مورد علم شیمی ایرانیان را آنچنان ضعیف میداند که اگر مریض شوند، باید به داروهای اروپاییان امیدوار باشند و الا از بیماری خواهند مرد و در زمینه علم پزشکی مدرسهای در ایران وجود ندارد و چشم امید ایرانیان به پزشکان خارجی است (اصفهانی، 1305: 9-10) و یا در مورد علم نساجی میگوید: «نساجی را چنان در طاق نسیان نهادهاند که بایستی شلوار زنان، کفن مردگان و عمامه ملایان را از فرنگستان بیاورند» (اصفهانی، 1305 :9). نویسنده معتقد است که دانشجویان اعزامی ایران به اروپا فقط ظواهر غرب را گرفتهاند و مغرور شدهاند؛ اما از لحاظ علمی تهی هستند( اصفهانی، 1305: 10). اصفهانی اوضاع اداری ایران را نقد میکند که چطور برخی از آنان مرکز فساد و فحشا هستند و بهجای رسیدگی بهامور مردم، در کار خود سستی نشان داده و در تملک حاکمان و ثروتمندان هستند و یا توسط خارجیان اداره میشوند. جدول 16: شرح محتوایی کتاب خواب شگفت
موضوعاتی که در داوری نویسنده در مورد پیروان ادیان مختلف، نقش ویژهای به خود اختصاص داده، علماندوزی، پیشرفت در صنعت و تجارت، عدالت، برابری، وحدت، آزادی و... است؛ نه صرفا پیرو دین خاص بودن. ملافتحعلی اصفهانی چون عامل عقب ماندگی مسلمانان را در حاکمیت، مأموران حکومتی و علمای دینی میداند، سعی میکند انتقادات خود را در قالب خواب بیان کند و یا به قول نویسنده احتمالی آن، محمدخان بهادر در قالب داستان بیان نموده تا به این وسیله کسی ناراحت نشود و از عواقب مطالبش در امان باشد.
نتیجه بررسی یافتهها و شواهد پژوهشی نشان میدهد که یکی از دلایل رویکرد نویسندگان به خوابنامهنویسی مصون ماندن از تعقیب حاکمیت و گریز از عواقب بعدی بوده که دامنگیر آنان در فضاهای استبدادی میشده است. نویسندگان خوابنامهها اغلب انتقادات خود را با صراحت و بدون پردهپوشی بیان مینمودند؛ برای مثال در خلسه، صدراعظمهای دوره قاجار مورد انتقاد شدید اعتمادالسلطنه قرار گرفتهاند. جمالالدین واعظاصفهانی، ملکالمتکلمین و مجدالاسلامکرمانی،نویسندگان رؤیایصادقه نیز مناصب دولتی و علمای اصفهان را با ذکر نامشان مورد انتقاد قرار دادهاند. نکته دیگری که مؤید مفروض نوشتار حاضر است، این است که اغلب این خوابنامهها در خارج کشور و یا بعد از فوت نویسنده چاپ شدهاند، ترس از انتشار کتاب و همچنین اقرار نویسنده در این که فقط ناقل یک خواب هستند، ذکرنشدن نام نویسنده ، انتخاب نام مستعار و حتی تکفیر نویسندگان قاجار توسط علما و مورد تعقیب گرفتن آنان توسط حکومت، همه حاکی از فضای استبدادی و شرایط دشواری است که نویسنده را به خوابنامهنویسی سوق داده است. احتمالا از دلایل دیگر رویکرد نویسندگان دوره قاجار به خوابنامهنویسی، مقبولیت رؤیا در میان آحاد مردم و باور به تحقق برخی رؤیاهای صادقه است. با بهرهگیری از این مقبولیت و باور، نویسندگان تحقق آن را در عالم بیداری برای خوانندگان خود تداعی میکردند. مقایسه چهار خوابنامه، خلسه اعتماد السطنه، رؤیای صادقه سید جمال الدین واعظ اصفهانی، رؤیای صادقه محمد حسن تاجر کاشانی و خواب شگفت از ملافتحعلی اصفهانی میتوان دریافت که این خوابنامهها وجوه اشتراک و تمایزی دارند که میتوان موارد ذیل را برشمرد: ویژگیهای مشترک: 1- داستانی بودن : خوابنامهها اغلب در قالب داستانی نوشته شدهاند که علاوه بر این که مفرّی بوده برای تکفیر نشدن، بیان کردن افکار سیاسی و اجتماعی در قالب داستان باعث جذب خوانندگان بیشتر میشده است. 2- نثر ساده و روان و بهکارگیری اشعار، ضرب المثلها و کلمات عامه. این ویژگی خوابنامهها را به منزله الگوی سادهنویسی به جامعه ادبی معرفی میکرد. 3- روایی بودن خوابنامهها: خوابنامهها گونهای از قصههای روایی هستند که راوی آنچه را در عالم خواب دیده است، به شکل کلامی-بصری برای خواننده روایت میکند. 4- معمولا قصه خوابنامهها در عالم برزخ رقم میخورد: خوابگزار معمولا به عالم برزخ وارد میشود و رویدادهای قصه در عالم برزخ رخ میدهد. 5- فرد به صورت طبیعی به خواب میرود؛ برعکس برخی از تمثیل رؤیاها که با خوردن موارد سکرآور نظیر هوم و یا حالت شبهمرگ نوشته شده. به همین دلیل، شکل وهم و خیالی ندارد. 6- در برخی از این آثار، شخصیتها، واقعی و معاصر با نویسنده هستند و به صورت غیرواقعی و نمادین نیستند: در دو خوابنامه خلسه و رؤیای صادقه به اسامی اشخاص معاصر نویسنده و ویژگیهای ظاهری و اخلاقی آنان اشاره میشود و شخص به عنوان نماد مطرح نیست؛ بلکه قصد نویسنده، محاکمه خود فرد در عالم خواب است. 7- موضوع این آثار در مورد مسائل عصر خود راوی است : در خوابنامهها مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عصر قاجار انعکاس یافته است؛ اما به صورت مختلف؛ مثلا در خلسه به دلیل اینکه نویسنده آن درباری بوده و شخصیتهای اصلی قصه صدراعظمها هستند، بیشتر مسائل سیاسی انعکاس یافته است؛ اما در دیگر آثار تاکید بر مسائل اجتماعی بیشتر است. 8- بیننده خواب، رسالتی و هدفی در بازگو کردن خواب خود دارد و آن آگاهیبخشی جامعه است. 9- مسائل کتاب به شکل سؤال و جواب مطرح میشود. مباحث انعکاس شده بین یک پرسشگر (خدا، نمایندگان خدا، راوی و شخصیتهای داستان) و جوابگو مطرح میشود که به فهم و رسایی مطالب کمک میکند. 10- خوابنامهها جملگی صبغه انتقادی دارند. 11- نشر افکار نوخواهانه و مطالبات نو (قانون، آزادی، مساوات، آموزشهای نو، مدارس، روزنامه و ...) از مهمترین مضامین خوابنامههاست و مسائلی چون: آزادی، مساوات، قانونگرایی، علمگرایی، و جمهوری، از جمله مفاهیم نو مطرح در خوابنامهها به شمار میروند. خوابنامههای دوره قاجار تفاوتهایی نیز دارند؛ از جمله: 1- نویسندگان خوابنامهها در عاملان انحطاط اختلاف نظر دارند؛ برای نمونه، در خلسه عاملان اصلی انحطاط کشور وزرا به شمار میروند؛ اما در سه اثر دیگر بر نقش علمای ظاهرگرا و سنتی بیشتر تأکید شده است. 2-تفاوت بیان مطالب؛ مثلا در خلسه شیوه استنطاقی است و یا در رؤیایصادقه جمالالدینواعظاصفهانی و دوستانش، محاکمه افراد در پیشگاه خداوند است. در برخی از خوابنامهها به شیوه یک پرسش و پاسخ ساده است و سبک استنطاق و یا محاکمه ندارد. 3-شخصیت اصلی خوابنامهها معمولا براساس تفکرات نویسنده انتخاب میشود. در خلسه به دلیل این که اعتمادالسلطنه شاه را سایه خداوند میداند، شاهان معروف ایران در دورههای مختلف برای داوری انتخاب میشوند؛ اما در رؤیایصادقه و تقریبا دیگر خوابنامهها، خدا، نمایندگان خدا و یا روشنفکران انتخاب میشوند. 4- افراد پرسشگر نیز متفاوتند؛ در برخی موارد خود نویسنده سؤال میکند. در خلسه، شاهان پرسشگر هستند و در سایر خوابنامهها اغلب خداوند و نماینده خداوند پرسشگر هستند. 5-در برخی خوابنامهها نویسندگان با ذکر نام افراد از آنان انتقاد میکنند؛ مثل خلسه اعتمادالسلطنه و رؤیای صادقه جمالالدینواعظاصفهانیو دوستانش؛ اما در سایر خوابنامهها به نام اشخاص اشاره نشده است. نکته مهم دیگری که باید مدّنظر داشت، این است که نگارندگان خوابنامهها در داوریهای خویش و برخی انتقاداتشان بر اشخاص، بدون حبّ و بغض نبودهاند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- اصفهانی، ملا فتحعلی. (1305).خواب شگفت، برلین: ایرانشهر. - اعتماد السلطنه، محمد حسن. (1350). روزنامه خاطرات، ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، چ دوم. - ---------------------. (1357). خلسه، به کوشش محمود کتیرائی، تهران: کتابخانه طهوری. --------------------- .(1357). صدرالتواریخ. به کوشش محمدمشیری، تهران: روزبهان، چ دوم. - -------------------- .(1391). رسائل اعتمادالسلطنه، به کوششمیرهاشم محدث، تهران: اطلاعات. - آدمیت، فریدون و هما ناطق. (1356). افکار اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، تهران: انتشارات آگاه. - امینالدوله، میرزاعلیخان. ( 1355). خاطرات سیاسی امینالدوله، به کوشش حافظ فرمانفرمائیان، تهران: امیرکبیر. - بامداد، مهدی. (1357). شرح رجالایران، ج 3، تهران: زوار. - بروان، ادوارد.(1356). یکسال در میان ایرانیان، ذبیحالله منصوری، تهران:معرفت، چ سوم. - بهیقی، خواجهابوالفضلمحمدبنحسین.(1371). تاریخ بیهقی، به کوشش علیاکبرفیاض، تهران:کلمه. - تاجبخش، احمد. (1380). تاریخ تمدن و فرهنگ ایران، شیراز: نوید. - جمالزاده، محمدعلی. (1380). سر و ته یک کرباس، به کوششعلیدهباشی، تهران: سخن. - دولتآبادی، سید محمدعلی. (1390). خاطرات دولت آبادی، به کوششایرجافشار، تهران:سخن. - دهخدا، علیاکبر. (1377). لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - رائین، اسماعیل. (1347). حقوقبگیران انگلیس درایران، تهران: چاپ داورپناه، چ دوم. - رجایی، عبدالهادی.(1386). تاریخ اجتماعی اصفهان در عصر ظلالسلطان از نگاه روزنامه فرهنگ، اصفهان: دانشگاه اصفهان. - رحیملو، یوسف. (بیتا). « خوابدیدن در سنت و سیاست صفویان»، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، 113-129. - رضوانطلب، محمدرضا. (1379). رؤیا از نظر دین و روانشناسی، قم: انتشاراتشفق، چدوم. - زرینکوب، عبدالحسین. (1351). یادداشتها و اندیشهها، تهران: کتابخانه طهوری. - ژالهفر، تقی. (1382). پژوهشی پیرامون رؤیا و اسرار آن براساس روانشناسی اسلامی، زنجان: نیکانکتاب. ساسانی، احمدخان.( 1382). سیاستگران دوره قاجار، بهکوشش سیدمرتضیآلداود، تهران: مگستان. - سینکی، مجدالملک. (1358). رساله مجدیه، به کوشش علیامینی و فضلالله گرگانی، تهران: انتشارات اقبال. - شیری، قهرمان. (1389). «تمثیل و تصویر نو از کارکردها و انواع آن»، فصلنامه علمی-پژوهشیکاوشنامه، ش20، سال یازدهم، صص 33-54. - صفائی، ابراهیم. (1380). تاریخ انقلاب مشروطیت به روایت اسناد، تهران: ایرانیاران. - طالبوف، عبدالرحیم. (بیتا). مسالکالمحسنین، به کوشش محمدرمضانی، بیجا: چاپخانه خاور. - عربخانی، رسول. (1390). سیدجمالالدین واعظ اصفهانی و مشروطیت، تهران: خجسته. - عفیفی، رحیم. (1387). ارداویرافنامه، تهران: انتشارات نظر. - فرهنگنامه ادبی فارسی دانشنامه ادب فارسی. (1376). به سرپرستی حسن انوشه، تهران: سازمان چاپ و انتشارات. - کاشانی، محمدحسن تاجر. (1363). رؤیای صادقه، به کوشش جمشید صداقت نژاد، تهران: نشر بهاره. - کتابی، سیدمحمدباقر. (1375). رجال اصفهان (در علم و عرفان و ادب و هنر)، اصفهان: انتشارات گلها. - الگار، حامد. (1356). نقشروحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت (دین و دولت در ایران: نقش علماء در دوره قاجاریه)، ابوالقاسم سری، تهران: توس. - متولیحقیقی، یوسف. (1381). وزیر تاریخنگار: پژوهش پیرامون زندگانی، آثار و شیوه تاریخنگاری محمدحسن خاناعتمادالسلطنه، مشهد: محقق. - مراغهای، زینالعابدین. (1353).سیاحتنامه ابراهیم بیگ، بهکوشش باقر مؤمنی، تهران: انتشارات اندیشه. ملکزاده، مهدی. (1363). تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، ج دوم.تهران: انتشارات سخن. - ملکساسانی، احمدخان. (1379). سیاستگران دوره قاجار، بهکوشش سیدمرتضیآلداود، تهران: مگستان. نوردن، هرمان.( 1356). زیر آسمان ایران، سیمین سمیعی، تهران: دانشگاه تهران. - نوری، شیخفضلالله.(1362). لوایح شیخ فضل الله نوری، به کوشش هما رضوانی، تهران: نشر تاریخ ایران. - واعظ اصفهانی، سیدجمالالدین. (1363). رسائل قاجاری، بهکوشش هما رضوانی و صادق سجادی، تهران: نشر تاریخ ایران. - یغمائی، اقبال. (1291). شهید راه آزادی ؛ سیدجمال الدین واعظ اصفهانی، با مقدمه سیدمحمدعلی جمال زاده و دکترباستانی پاریزی، تهران: انتشارات توس. - --------- .( 1330). «خوابنامهها». مجله ارمغان، سال بیستوپنجم، ش 7، صص 305-310. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788 |