تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,638 |
تعداد مقالات | 13,318 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,874,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,945,874 |
یک قصیده در دو دیوان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهشهای ادب عرفانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 3، شماره 2، شهریور 1388، صفحه 51-74 اصل مقاله (197.05 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عبدالرضا سیف1؛ مجید منصوری* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این جستار به معرفی و بررسی قصیدهای که در دیوان سید حسن غزنوی و عطار نیشابوری ضبط شده، پرداختهایم. اختلافات بین این دو قصیده نیز نمایانده شده و برخی از ابیات این قصیده در دیوان عطار، بر اساس ضبطهای آن در دیوان سید حسن غزنوی، تصحیح شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که از شانزده بیت آغازین این قصیده، چهارده بیت آن، به جز ابیات هفتم و هشتم، در تذکره لبابالألباب عوفی نیز به عطار نسبت داده شده است که این موضوع، انتساب این قصیده را به عطار تا حدّ بسیاری قوّت میبخشد. نکته دیگر این است که ضبط برخی ابیات این قصیده در لبابالألباب، تا حدودی با ضبط این ابیات در دیوان سید حسن، منطبق است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تصحیح؛ قصیده؛ دیوان حسن غزنوی؛ دیوان عطار؛ لبابالألباب | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه در دیوان سید حسن غزنوی قصیدهای است که در فهرست دیوان با عنوان «قصیدة نویافتة فارسی»(! غزنوی،1362: 463) از آن یاد شده است. مدرس رضوی در حاشیه اشاره کرده است که: «این قصیده در نسخة جُنگی متعلّق به کتابخانة ملّی، به سید حسن غزنوی نسبت داده شده و در نسخههای دیوان وی نیست».(همان، 349) وی از بیت سی و یک این قصیده «گویند پشه...» تا بیت سی و پنج «عقلم هزار...» را مشخص کرده و گفته است: «از: گویند پشه... تا اینجا[عقلم هزار...] به عطار نیز نسبت داده شده».(همان، ص350) تمام این قصیده، بعلاوة سی و چهار بیت دیگر که در ادامة این قصیده آمده، در دیوان عطار نیز ضبط شده است.(!: عطار،1375: 704-702) تفضلی در باب این قصیده گفته: «مج و مه این قصیده را ندارند. سل و فر دارد. فی و نو و مم نیز دارد. فر مقداری از اول قصیده را ندارد».(همان، حاشیه: 701) به هرحال، هرچند این قصیده در برخی نُسَخ دیوان؛ از جمله نسخة «مج[مجلس]» که اقدم نسخ است و همچنین نسخه «مه» که از نسخههای معتبر است، وجود ندارد؛ لیکن در چند نسخة مهم و معتبر دیوان وی مضبوط است. علاوه بر همه، از شانزده بیت آغازین این قصیده، چهارده بیت، به جز ابیات هفتم و هشتم، در تذکرة لباب الألباب عوفی، به عطار نسبت داده شده است که این موضوع نیز انتساب این قصیده را به عطار تا حدود زیادی تقویت میکند. به هر روی، احتمال اینکه برخی ابیات این قصیده یا قسمتی از آن، از عطار نباشد، منتفی نیست، با توجه به سرنوشتی که دیگر آثار عطار داشته و حتّی الحاقات فراوانی که در آثار مسلّم عطار راه یافته است، شفیعی کدکنی در خصوص دیوان عطار عقیده دارد: «حتّی در دایرة همین آثار مسلّم عطار هم، از قبیل منطق الطیر یا دیوان غزلیات، هرگونه داوری و نقد، مشروط است و نمیتواند نتیجهای قاطع به بار آوَرَد».(عطار، مقدمه، 1383: 23) «دیوان غزلیات و قصاید عطار نیز یکی از متداولترین دیوانهای شعر پارسی است که از همان قرن هفتم همواره مورد علاقه و شوق دوستداران شعر عرفانی فارسی بوده است. این دیوان که چاپهای متعدد دارد و دو چاپ مشهور آن بر دست دو تن از محققان عصر ما – یعنی استاد سعید نفیسی و دکتر تقی تفضلی خراسانی – انجام گرفته است، مقداری از شعرهای شاعران دیگر را نیز در خود دارد و نمیتوان گفت که آنچه در این دو دیوان آمده، تماماً سرودة عطار است. چنین میپندارم که اگر بر اساس روشهای علمی و تکیه بر قدیمیترین نسخههای موجود و رعایت مسائل سبکشناسی تصحیح مجددی از دیوان عطار انجام شود، حدود 30 تا 35 درصد شعرهای چاپ دکتر تفضلی... به کنار خواهد رفت».(همان، ص35) هرچند، در اینجا شفیعی کدکنی یکی از روشهای تصحیح مجدد دیوان عطار را «رعایت مسائل سبکشناسی» دانسته است؛ لیکن ایشان در ردّ انتساب مثنوی خسرونامه به عطار، در مقدمة مختارنامه، چنین نوشتهاند: «از لحاظ سبکشناسی به دلیل فقدان سبک شخصی(Individual style) در ادبیات فارسی (جز موارد استثنائی) تحلیلِ سبکشناسیکِ این اثر[خسرونامه] دشوار است...»( عطار، مختارنامه: 1386، 44) دربارة مضامین و ترکیباتِ این قصیده ، نگارنده مقایسههایی را با دیگر آثار این دو شاعر انجام داد که نتیجة آن انطباق برخی ترکیبات و مضامین این قصیده با دیگر آثار عطار بود که نمونههای آن در ذیل ابیاتِ این قصیده آورده شده است. همچنین با توجه به اینکه در برخی موارد، ضبط ابیات آغازین این قصیده در لبابالألباب با ضبطهای این قصیده در دیوان حسن غزنوی مشابهت داشت که ابیات لبابالألباب را نیز با ابیات این دو قصیده مقایسه کردیم. همچنین پس از مقایسة دو قصیده، دانسته شد که هرچند متن این قصیده در دیوان سید حسن غزنوی بسیار مغلوط و پراشتباه است؛ امّا با توجه به اینکه این قصیده در یک جنگ کهن خطی آمده است، میتواند به عنوان یک نسخه بدل در مقابل قصیدة عطار قرار گیرد و با آن مقایسه و مقابله شود و در حلّ برخی اغلاط و تصحیفات این قصیده در دیوان عطار راهگشا باشد. درضمن، تصحیفها و اشتباههای فراوان این قصیده در دیوان سید حسن غزنوی نیز از این طریق تصحیح میشود. با توجه به برخی ضبطهای این قصیده در دیوان سید حسن غزنوی، چند بیتی از این قصیده در دیوان عطار تصحیح شد که از همه مهمتر، «جبّة خورشید» و «شاید که پشه مینکند» بود که در خصوص اینها، ذیل ابیات بحث شده است. مقایسه و مقابله دو قصیده عطار:
حسن:
لباب: یکسان با ضبط سید حسن غزنوی.(عوفی،1361: 824) عطار:
حسن:
لباب: یکسان با ضبط سید حسن غزنوی.(ص824) در دیوان عطار چاپ سعید نفیسی نیز «صفتِ عزّت» آمده است.(! دیوان عطار به تصحیح نفیسی،1370: 1) عطار:
حسن: کذا. لباب: کذا. عطار:
حسن: کذا. لباب: کذا. عطار:
حسن:
لباب:
در چاپ نفیسی نیز «شبنمی نکند...» آمده.(!همان، 1) به دلایل ذیل ضبط بیت بر اساس دیوان سید حسن غزنوی مرجّح به نظر میرسد. 1-«شبنم» شنا نمیکند و با توجه به ضبط «پشه» بیت معنی مقبول مییابد. 2- اگر بخواهیم به محور عمودی شعر نیز توجه داشته باشیم، واژة «زنبور» در بیت بعد، آمده و با توجه به اصل تداعی، میتوان عقیده داشت که ضبط اصیل بیت، بنا بر بیتِ سید حسن است. 3- به نظر میرسد، «قصد آشنا کردنِ پشه» همان راه رفتن پشه بر روی آب باشد؛ چنانکه امروزه نیز بر روی آبهای کم عمق و برکهها این امر را میتوان مشاهده کرد. 4- در لبابالألباب، «شب» و «نمی» جدا نوشته شده که این نکته احتمال اینکه «شب» تصحیف «پشه» و «نمی» تصحیف «می» در «مینکند» باشد را افزایش میدهد. 5- تقابل «دریا» و «پشه» در دو بیت از این قصیده نیز آمده است: (! به بیت: «گویند پشه بر لب دریا...»، و بیت بعدی آن، در همین قصیده). خاقانی گوید:
عطار:
حسن:
لباب:
عطار:
حسن:
لباب: این بیت را ندارد. این بیت در دیوان عطار تصحیح نفیسی پس از بیت «چون نیست آفتاب...» آمده است.(!ص1) عطار در مختارنامه گوید:
بیت دوم این رباعی، شباهت زیادی با بیت پیشین از قصیدة مورد بحث دارد که این نکته از چند جانب دارای اهمیت است: 1- انتساب این قصیده را به عطار تقویت میکند. 2- با توجه به اینکه برخی محققان در انتساب مختارنامه به عطار تردید کردهاند (!زرینکوب،1375: 334)، این بیت و شباهت بسیار آن با قصیدة عطار، جالب توجه است. 3- منطبق است بر ضبط «به معرفت کردگار پا» در قصیدة مورد بحث و نشان میدهد که «جا» به جای «پا» در قصیدة سید حسن، تصحیف است. عطار:
حسن:
لباب: این بیت را ندارد. عطار:
حسن: کذا. لباب: کذا. عطار:
حسن:
لباب: منطبق بر ضبط سید حسن.(ص825) ضبط مصراع نخست در تصحیح نفیسی(ص1) و همچنین لبابالألباب(ص825) به این صورت است: «چون نیست آفتاب حقیقت نشانپذیر». به نظر میرسد در این بیت نیز ضبط «نشانپذیر» بهتر باشد. عطار در دیوان گوید:
عطار:
حسن:
لباب: منطبق بر ضبط عطار.(ص825) عطار:
حسن:کذا. «لباب: از زرّ...».(ص825) عطار:
حسن:
لباب:
ضبط مصرع دوم در تصحیح نفیسی به این صورت است: «چون زنگیی که خندهزنان افتد از قفا».(!همان،1) به نظر میرسد، ضبط «از خنده درقفا افتادن» در بیت سید حسن بهتر باشد. سعدی در بوستان گوید:
عطار:
حسن:
لباب: منطبق بر ضبط سید حسن.(ص825) عطار:
1.ترک روز. حسن:
لباب:
در چاپ نفیسی نیز «... کشد اطلس شفق» آمده است که به نظر دستتر مینماید؛ زیرا ظاهراً این ترکیب، «اطلس کشیدن در پای...» است. مولانا در غزلیات شمس گوید:
تشبیه «صبح» به «ترک» و بالعکس در شعر عطار نمونههای دیگری نیز دارد:
عطار:
حسن:
لباب:
این قصیده در لبابالألباب با همین بیت به پایان رسیده است. در چاپ نفیسی، ضبط مصرع نخست به مانند ضبط دیوان حسن غزنوی و لباب الألباب است و مصراع دوم نیز به این شکل آمده: «بر کهکشان ز ریزة مرجان و کهربا».(ص1) به عقیدة نگارندگان، در این خصوص نیز ضبط چاپ نفیسی و لبابالألباب مرجّح است و در نسخة جنگ ملک که این قصیده منسوب به حسن غزنوی آمده نیز احتمالاً «زیره» تصحیف «ریزه» است. ترکیب «ریزة مرجان» در شعر مجیرالدین بیلقانی نیز مشهود است:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن: کذا. خلقِ گیتی به «دو حرف» در این بیت از منطقالطیر نیز مشهود است:
عطار:
حسن: این بیت را ندارد.
عطار:
حسن:
عطار:
حسن: کذا. در این ابیات عطار نیز تقابل عرش و ذرّه مشهود است:
عطار:
حسن:
مصراع نخست در تصحیح نفیسی نیز مانند ضبط دیوان سید حسن است و مرجّح به نظر میرسد، به این سبب که ظاهراً ترکیبِ «خود هیچ... نیست...» صورت صحیح این ترکیب است. عطار در دیوان گوید:
انوری گوید:
عطار:
حسن:
عطار در این ابیات نیز «پندار هستی» انسان را چنین نکوهش میکند:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن: این بیت را ندارد. تقابل «ذرّه» و «سایه» و «آفتاب» در این ابیات از عطار نیز مشهود است:
عطار:
حسن: کذا. ترکیب «فنای محض» در این بیت از دیوان عطار نیز به کار رفته است:
عطار:
حسن:
«بکلّ» در معنی قیدی آن، «کلاً»، نمونههای فراوانی در شعر عطار دارد:
عطار:
حسن: این بیت را ندارد. عطار:
حسن: این بیت را ندارد. مصرع دوم این بیت، مصرع دوم بیت پیشین از حسن غزنوی است که در چاپ نفسیی نیز مانند دیوان سید حسن، ضبط شده: «وز خود مکن قیاس حق و پیش در میا»(ص2) عطار:
حسن: کذا. عطار:
حسن:
در چاپ نفیسی ضبط مصراع اول، شبیه به مصراع سید حسن است.(!ص2) عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن:کذا. عطار:
حسن:
عطار:
حسن: کذا. عطار:
حسن:
ترکیب «خاستنِ طلب» در مصیبتنامه نیز به کار رفته است:
عطار:
حسن:
مدرس رضوی ذیل این بیت نوشتهاند: «از «گویند پشّه...» تا اینجا[مقصود، تا آخر بیت فوق]، به عطار نیز نسبت داده شده.(ص350) عطار:
حسن: این بیت را ندارد. عطار در دیوان، «گنج، کُنج، اژدها و شب» را در یک بیت آورده و چنین گوید:
عطار:
حسن:
در این مورد نیز ضبط «آشنا کردن در خون جگر» که در بیت سید حسن غزنوی آمده است، مرجّح است؛ زیرا در این صورت است که بیت معنی مقبولی میپذیرد. عطار این ترکیب را در بیت دیگری از دیوان آورده است:
امیرخسرو دهلوی گوید:
عطار:
حسن: کذا. ترکیب «نور شرع» در این ابیات عطار نیز آمده است:
عطار:
حسن:
این بیت در چاپ نفیسی با یک «واو» اضافه پس از «...خلد خواجه» شبیه به بیت حسن غزنوی است.(! همان، 2) به کار بردن ترکیب «خواجة کونین» برای «رسولع» در این ابیات از منطقالطیر و مصیبتنامة عطار نیز دیده میشود:
عطار:
حسن:
این بیت از منطقالطیر بسیار شبیه است به بیت عطار:
عطار:
حسن: کذا. عطار:
حسن: کذا. عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
عطار در دیوان گوید:
ضبط مصراع نخست در تصحیح نفیسی به این ترتیب است: «گردون که خیمه بهترش از آفتاب نیست...»(! همان، 3) به عقیدة نگارندگان ضبط این بیت بنا بر دیوان سید حسن، صورت صواب این بیت است؛ نخست به سبب اینکه در مصرع دوم نیز «پیراهن» و «قبا کردن» آمده است. دیگر اینکه با توجه به ضبط «جبّه» بیت معنی و صورت درستی مییابد. نظامی گوید:
صاحب برهان نیز ظاهراً ترکیب «جبّة خورشید و ماه» را از همین بیت نظامی استخراج کرده است و گوید: «جبّة خورشید و ماه: کنایه از روز و شب است که لیل و نهار باشد».(برهان،1376: ذیل: «جبّة خورشید و ماه») عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
در مصرع دوم، به نظر میرسد، ضبط «بر سما» که در دیوان حسن غزنوی و همچنین نسخة «نو» آمده است، بهتر باشد. عطار:
حسن: کذا. عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
ضبط مصراع دوم در چاپ نفیسی نیز مانند مصراع سید حسن است.(! همان، 3) ظاهراً بیشتر نزدیک به صواب است. عطار در اسرارنامه گوید:
عطار:
حسن:
بدون تردید باید «مشغله» باشد؛ چنانکه در بیت سید حسن غزنوی و تصحیح نفیسی نیز همین گونه است.(! همان، 3) عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
عطار در دیوان گوید:
عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
ترکیب «چاوش عزّت» در منطقالطیر نیز به کار رفته است:
عطار:
حسن: این بیت را ندارد. عطار:
حسن: این بیت را ندارد. عطار:
حسن: این بیت را ندارد. عطار:
حسن:
عطار:
حسن:
مدح رسولع و مقایسة مقام موسی با ایشان، در منطقالطیر نیز آمده که بسیار شبیه است به ابیات پیشین این قصیده:
قصیدة عطار تا(34) بیت دیگر ادامه مییابد که عطار در بیت سوم از آخر، تخلص خود را نیز به این صورت آورده است.
چند نکته در اثبات انتساب این قصیده به عطار و ردّ انتساب آن به سید حسن غزنوی 1. این قصیده فقط در یک جنگ خطی کهن به سید حسن غزنوی نسبت داده شده است. 2. هرچند این قصیده در برخی نُسَخ دیوان عطار نیست؛ امّا در چند نسخه از دیوان وی ضبط شده است. 3. این قصیده در دیوان عطار، به صورت کامل، مضبوط است. 4. تخلص عطار در ابیات پایانی این قصیده آمده است. 5. در لبابالألباب نیز ابیات آغازین این قصیده به نام عطار آمده است. 6. شفیعی کدکنی در مقدمة الهینامه نوشته است: «در بخش نعت صحابه، عطار در هر چهار منظومة خویش یکسان عمل کرده است. شمارة ابیاتی که برای هر یک از خلفای راشدین، در هر منظومهای سروده است، یکسان است؛ یعنی برای آن سه تنِ دیگر نیز همان شمار را رعایت کرده است و از این چشم انداز اعتدالی را مورد نظر داشته است»(عطار،1386: 25) قصیدة مورد بحث نیز از قاعدة فوق خارج نیست، یعنی عطار در این قصیده نیز دربارة نعت صحابه، یکسان عمل کرده است و در نعت هریک از صحابه، چهار بیت سروده است.(! عطار،1375: 704) 7. همانگونه که مشاهده شد، در دیگر آثار مسلّم عطار نیز مضامین و ترکیبهایی وجود دارد که تا حدودی منطبق بر برخی ابیات این قصیده است. 8. همچنین سی و چهار بیت پایانی این قصیده که در دیوان سید حسن ضبط نشده است، متضمن مضامینی است که در دیگر آثار عطار نیز مشهود است. اینک سه نمونه:
در این ابیات از منطقالطیر نیز امام علیع را اینگونه میستاید:
ترکیب «زنّار چارْکرد» در این قصیده به کار رفته که این کاربرد تنها در شعر عطار دیده شده است.(! عطار، 1383، تعلیقات: 578- 577) در منطقالطیر این ترکیب دیده میشود:
که عطار در این بیت نیز خویشتن را «سگ» «مردان و چاکران» خداوند میداند:
9. سیّد حسن غزنوی شاعری مدّاح است که تقریباً از بین تمام اشعارش، تنها یک ترجیعبند وجود دارد که در مدح بزرگان و پادشاهان زمان وی نیست و آن ترجیع بندی است که برای رسول خدا گفته است.(! حسن غزنوی،1362: 235) و انتساب چنین قصیدهای به وی از لحاظ سبکی و فکری، موجّه به نظر نمیرسد.
نتیجهگیری هرچند قصیدة مورد بحث، در یک جنگ خطی کهن به سید حسن غزنوی نسبت داده شده و در برخی از نُسَخ دیوان عطار نیامده است، در اقدم نُسَخ و نسخة معتبر «مه» نیامده و در برخی نُسَخ دیگر به صورت ناقص آمده است؛ امّا انتساب آن به عطار، با توجه به مستندات زیاد، قطعی به نظر میرسد. دیگر اینکه هرچند در این قصیده، در دیوان حسن غزنوی، غلطها و تصحیفهای بسیاری راه یافته، لیکن برخی از ضبطهای آن از ضبطهای همة نسخههای دیوان عطار بهتر به نظر میرسد. نکتة دیگر این است که برخی ابیات آغازین این قصیده که در لبابالألباب به نام عطار آورده شده است، با برخی ضبطهای این قصیده در دیوان سیّد حسن تا حدودی شبیه به هم است که این دقیقه، قابل تأمّل است.
پینوشتها 1- «فر و نو: خالقی». 2- «فی: اوج چرخ». 3- «فی: بر قفا». 4- «فی: مشعله». 5- «فی و نو: کشد». 6-«نو: ترک روز». 7- «فی: از پی بسی مرو». 8- «نو: بکن قیاس». 9- «فی: قیاس حق و پیشتر میا». 10- «نو: بگویند». 11- «نو: گیسویش». 12- «نو: در ارض و بر سما». 13- «سل و نو: پیاده دوید و هم اصفیا. فر: از این بیت به بعد تا آخر قصیده را ندارد. 14- «فر: نوا». 15- «فر: گم شد گم کرده». 16-«فر: بساط قدس». 17- «فر: فکند بر در او پیش».
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع 1- انوری، محمد بن محمد .(1376). دیوان انوری، به اهتمام محمد تقی مدرس رضوی، تهران: علمی و فرهنگی. 2- برهان، محمّد حسین بن خلف . (1376). برهان قاطع، به اهتمام محمد معین، تهران: امیرکبیر. 3- حسن غزنوی، حسن بن محمّد .(1362). دیوان سید حسن غزنوی، به تصحیح و مقدمه محمدتقی مدرس رضوی، تهران: اساطیر. 4- بیلقانی، مجیرالدین. (1358). دیوان مجیرالدین بیلقانی، به تصحیح محمد آبادی، تبریز، موسسه تاریخ و فرهنگ ایران. 5- خاقانی بدیل بن علی .(1378). دیوان خاقانی، به کوشش ضیاء الدین سجادی؛ تهران: زوّار. 6- دهخدا، علی اکبر .(1352). لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران. 7- دهلوی، امیرخسرو .(1380). دیوان امیرخسرو دهلوی، به مقدمة محمد روشن و تصحیح صلاح الدین اقبال، تهران: نگاه. 8- زرّینکوب، عبدالحسین .(1375). از گذشتة ادبی ایران، تهران: انتشارات الهدی. 9- سعدی، مصلح بن عبدالله .(1381). بوستان سعدی، به تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: خوارزمی. 10- صفا، ذبیح الله . (1351). تاریخ ادبیات در ایران، تهران: امیرکبیر. 11- عطار، محمّد بن ابراهیم . (1386). اسرارنامه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن. 12______________ . (1387. الهی نامه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن. 13______________ .(1375). دیوان عطار، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی، تهران: علمی و فرهنگی. 14______________ .(1370). دیوان عطار، به تصحیح مجتبی مینوی، تهران: کتابخانة سنایی. 15______________ .(1386). مختارنامه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن. 16______________ .(1386). مصیبتنامه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن. 17______________ .(1383). منطق الطیر، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن. 18- عوفی، محمد بن محمّد .(1361). لباب الألباب، از روی چاپ براون با مقدمه و تعلیقات علامه محمد قزوینی، به اهتمام محمد عباسی، تهران: کتابفروشی فخر رازی. 19-بمولوی، جلال الدین محمد بن محمّد .(1386). کلیات شمس، به کوشش بدیعالزمان فروزانفر، تهران: هرمس. 20- نظامی، الیاس بن یوسف .(1387). خمسة نظامی، بر اساس چاپ مسکو باکو، تهران: هرمس. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,043 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |