تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,639 |
تعداد مقالات | 13,334 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,919,682 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,970,102 |
کاربرد مدل SWOT- QSPM در تدوین استراتژی توسعه گردشگری شهر کاشان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه ریزی فضایی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 3، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 37-58 اصل مقاله (645.84 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصغر ضرابی* 1؛ محمدرضا محبوب فر2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گردشگری به عنوان یکی از مهمترین راههای توسعه و رشد اقتصادی در جهان به شمار می رود، ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در این میان، شهر کاشان علیرغم شرایط جغرافیایی و تاریخی مناسب و برخورداری از معماری اصیل ایرانی، خانه های تاریخی، مساجد، بازار، تپه های باستانی، صنایع دستی، آیین ها و مراسم خاص مانند: گلابگیری و قالی شویان و بسیاری جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیگر، نتوانسته است هماهنگ با این قابلیت های بسیار بالا، صنعت گردشگری خود را متحول سازد. هدف این مطالعه، بررسی مزیت ها و محدودیت های توسعه کانون های گردشگری شهرکاشان و انتخاب استراتژی مناسب در جهت توسعه صنعت گردشگری منطقه است. این پژوهش که بر اساس مدل ترکیبی تحلیل استراتژیک SWOT و مدل برنامهریزی استراتژیک QSPM است، به بررسی یافتههای مطالعات کتابخانهای و نتایج یک بررسی میدانی از طریق توزیع پرسشنامه بین گردشگران و همچنین مصاحبه با کارشناسان حوزه گردشگری پرداخته است. تحلیل های حاصل از مدل SWOT نشان می دهد که این شهر علی رغم برخورداری از ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقه نمونه گردشگری در سطح ملی و بین المللی، تعدد تصمیم گیران، ضعف مدیریتی، فقدان ثبات در مدیریت گردشگری منطقه و همچنین نامناسب بودن زیرساخت های محیطی و کالبدی را به عنوان موانع اساسی در جهت رسیدن به این هدف در مقابل خود دارد. در عین حال، جدول اولویت بندی استراتژی های انتخاب شده QSPM بیانگر آن است که از میان پنج استراتژی برگزیده، استراتژی تأکید بر توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی به دلیل وجود مزیت های نسبی این نوع گردشگری در منطقه، نسبت به دیگر استراتژی ها از اولویت بالایی برخوردار است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گردشگری؛ شهر کاشان؛ برنامه ریزی؛ تحلیل SWOT؛ مدل QSPM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه و بیان مسأله گردشگری به عنوان یکی از مهمترین راههای توسعه و رشد اقتصادی در جهان به شمار میرود. این صنعت در سالهای اخیر تأثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. ایجاد اشتغال، ارزآوری، تعادل منطقهای، کمک به صلح جهانی، کمک به سرمایه گذاری در میراث فرهنگی، بهسازی محیط، کمک به بهسازی زیستگاههای حیات وحش، توسعه نواحی روستایی دارای جاذبههای گردشگری و جلوگیری از برون کوچی جمعیت و مانند آن، از جمله مزایای این صنعت بوده است (صدر موسوی و دخیلی کهنموئی، 1383: 92). از مناطق مساعد برای جذب گردشگران در مرکز ایران، شهرستان کاشان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، دارای آب و هوایی متنوع و به واسطه تاریخ کهن، دارای فضاها و بناهای تاریخی متعددی است. در شهرستان مذکور، شهر کاشان با توجه به مرکزیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و با دارا بودن جاذبههای متعدد تاریخی و فرهنگی همچنان از مواهب گوناگون صنعت گردشگری بی بهره مانده است. توریسم منطقه، نیازمند شناخت توانمندیها و برنامهریزی بلندمدت و نگرش واقع بینانه تمامی دستگاههای مرتبط با این صنعت میباشد.
اهمیت و ضرورت صنعت گردشگری یکی از عرصههای نو و زمینههای جدید مورد مطالعه علوم مختلف بوده و امروزه از جهات گوناگونی مورد توجه و عنایت کشورها واقع شده است، توجه به گردشگری از یک سو به علت ارزشهای اقتصادی و از سوی دیگر به دلیل اثرات فرهنگی و اجتماعی آن است(الوانی و دهدشتی، 1373: 75). به دلیل آنکه بهره برداری از توانها و قابلیتهای گردشگری در هر منطقهای میتواند زمینهای پویا و فعال برای توسعه آن منطقه فراهم نماید، تحلیل توانها و قابلیتهای مزبور به گونهای جغرافیایی، ضرورتی ویژه خواهد داشت. ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق از آنجا ناشی می شود که شهر کاشان با داشتن ویژگیهای خاص برای توسعه گردشگری میتواند نقش خود را در زمینههای فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی با توجه به موقعیت جغرافیایی آن ایفا نماید. اما متأسفانه تاکنون این جاذبههای متنوع و ارزشمند معماری و انسانی کمتر مورد توجه، برنامه ریزی و استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی این مقاله، بررسی مزیتها و محدودیتهای توسعه کانونهای گردشگری شهرکاشان با استفاده از تحلیل SWOT است. مزیتها در این مطالعه شامل نقاط قوت و فرصت و محدویتها شامل نقاط ضعف و تهدیدهاست. همچنین این مقاله با استفاده از ماتریس برنامه ریزی کمی(QSPM)، اولویت استراتژیهای انتخاب شده با استفاده از تحلیل عوامل داخلی و خارجی را تعیین میکند. پیشینه تحقیق مهدی راست قلم و همکاران (1388) در مقالهای تحت عنوان «بررسی مزیتها و محدودیتهای توسعه کانونهای گردشگری با استفاده از تحلیل SWOT- مطالعه موردی: کانونهای گردشگری شهرستان شهرکرد»، با استفاده از پرسشنامه و طیف لیکرت به بررسی استراتژیهای تحلیل SWOT در منطقه پرداخته است. بر اساس این تحقیق، مؤلفه بوجود آمدن مراکز گردشگرپذیر در منطقه، به عنوان مهمترین عامل تهدید توسعه کانونهای گردشگری مشخص شده است. در مقاله دیگری با عنوان «تحلیل عوامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT»، عیسی ابراهیم زاده و همکاران (1388)، امکان توسعه و اصلاح نهادهای مدیریت، تقویت تبلیغات، تعامل و همفکری بین مسئولان منطقه آزاد و سازمانهای مرتبط با گردشگری و مردم، و توسعه اکوتوریسم را از مهمترین رهیافتها به منظور توسعه گردشگری این ناحیه تلقی کرده است.
روش تحقیق در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی به طور همزمان استفاده شده است. در روش کتابخانهای از شیوههای تحلیل محتوا و بررسی آمار و اسناد و مدارک و روش میدانی از پرسشنامهها، مصاحبه و نظرسنجی از مدیران ارشد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و اداره شهرستان کاشان، کارشناسان و متخصصان در صنعت گردشگری استفاده گردیده است. از آنجا که علم مسئولیت، شناخت استراتژی را بر عهده مدیران عالی سازمان میداند و چون این مدیران باید دید سیستمی در مورد اهداف و مأموریت سازمان داشته باشند، بنابراین جامعه آماری پژوهش، مدیران عالی، میانی و کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و اداره شهرستان و خبرگان و صاحب نظران فعال در حوزه صنعت گردشگری بوده و تعداد جامعه را 45 نفر تشکیل میدهند. از طرفی چون جامعه آماری مورد استفاده در این تحقیق محدود بوده است، لذا نیازی به نمونه گیری نیست و با استفاده از سرشماری، کل جامعه مطالعه گردیده است. از نظر هدف، مطالعه حاضر با توجه به چشم انداز توسعه گردشگری در شهر کاشان، به شناسایی عوامل داخلی شامل: نقاط قوت و نقاط ضعف و عوامل خارجی شامل: فرصتها و تهدیدهای موجود پرداخته و با ارزیابی استراتژیهای ممکن، مناسبترین آن را معرفی میکند. مدل کاربردی تحقیق، مدل ترکیبی تحلیل استراتژیک SWOT و مدل برنامه ریزی استراتژیک کمی QSPM است. ابتدا وضع موجود صنعت گردشگری منطقه بررسی شده، سپس براساس مدلها و الگوهای مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک، به بررسی عوامل محیطی و داخلی، اقدام و با تعیین نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و فرصتها، به تجزیه و تحلیل یافتههای تحلیل با استفاده از مدل SWOT و ماتریسهای مربوط به آن شامل: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و ماتریس تلفیق عوامل داخلی و خارجی و در نهایت ماتریس برنامهریزی استراتژیک کمی QSPM اقدام گردیده است. مفاهیم، دیدگاهها و مبانی نظری تکنیک SWOT تکنیک یا ماتریس SWOT، که گاهی TOWS نیز نامیده میشود، ابزاری برای شناخت تهدیدها و فرصتهای موجود در محیط خارجی یک سیستم و بازشناسی ضعفها و قوتهای داخلی آن به منظور سنجش وضعیت و تدوین راهبرد برای هدایت و کنترل آن سیستم است. این روش(SWOT) نتیجه مستقیم مدل دانشکده تجاریهاروارد است. در واقع، این روش بهترین استراتژی برای سازمانها و ابزاری ارزشمند برای تحلیلهای استراتژیک است (مرادی مسیحی، 1381: 40؛ کریمی و محبوب فر، 1391: 93). به طور خلاصه میتوان گفت که این تکنیک، ابزاری برای تحلیل وضعیت و تدوین راهبرد است و این امور از طریق: - بازشناسی و طبقه بندی قوتها و ضعفهای درونی سیستم؛ - بازشناسی و طبقه بندی فرصتها و تهدیدهای موجود در محیط خارج سیستم؛ - تکمیل ماتریس سوآت؛ و تدوین راهبردهای گوناگون برای هدایت سیستم در آینده؛ صورت میگیرد(گلکار، 1384: 49). به عبارت دیگر، مدل SWOT یکی از ابزارهای استراتژیک تطابق نقاط قوت و ضعف درون سیستمی با فرصتها و تهدیدات برون سیستمی است (ابراهیم زاده، 1388: 114). مدل SWOT تحلیلی سیستماتیک را برای شناسایی این عوامل و انتخاب استراتژی که بهترین تطابق بین آنها را ایجاد مینماید، ارائه میدهد. از دیدگاه این مدل، یک استراتژی مناسب، قوتها و فرصتها را به حداکثر و ضعفها و تهدیدها را به حداقل ممکن میرساند. برای این منظور، نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدها در چهار حالت کلی SO، WO، ST و WT پیوند داده میشوند و گزینههای استراتژی از بین آنها انتخاب میشوند(هریسون و کارون، 1382: 192). برای ساختن ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط ضعف و نقاط قوت باید هشت مرحله را طی کرد: - تهیه فهرستی از فرصتهای عمدهای که در محیط خارجی سازمان وجود دارد. - تهیه فهرستی از تهدیدات عمده موجود در محیط خارج سازمان - تهیه فهرستی از نقاط قوت داخلی و عمده سازمان - تهیه فهرستی از نقاط عمده ضعف داخلی سازمان - مقایسه نقاط قوت داخلی و فرصتهای خارجی با هم و قرار دادن نتیجه در خانه مربوطه در گروه استراتژیهای SO - مقایسه نقاط ضعف داخلی با فرصتهای موجود در خارج و قرار دادن نتیجه در گروه استراتژیهای WO - مقایسه نقاط قوت داخلی با تهدیدات خارجی و قرار دادن نتیجه در گروه استراتژیهای ST - مقایسه نقاط ضعف داخلی با تهدیدات خارجی و قرار دادن نتیجه در گروه استراتژیهای WT (دیوید،1380: 366-264).
بررسی محیطی قبل از اینکه یک سازمان بتواند مرحله تدوین را آغاز کند، باید محیط بیرونی خود را بررسی و پویش کند تا بتواند فرصتها و تهدیدهای بالقوه را کشف کند، همچنین باید محیط داخلی را نیز کاوش کند تا بتواند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرد. بررسی محیطی عبارت است از: نظارت، ارزیابی و نشر اطلاعات به دست آمده مربوط به محیطهای داخلی و خارجی سازمان، میان افراد کلیدی و مؤثر آن سازمان (هانگر و آل، 1381: 61-60). به طور کلی، چارچوب تحلیل SWOT در این پژوهش به صورت زیر است(شکل شماره 1).
شکل 1- چهارچوب تحلیل SWOT منبع: (کریمی و محبوب فر، 1391: 94).
تدوین راهبردها ماتریس سوآت امکان تدوین چهار انتخاب یا راهبرد متفاوت را فراهم میآورد. البته در جریان عمل، برخی از راهبردها با یکدیگر همپوشانی داشته، یا به طور همزمان هماهنگ با یکدیگر به اجرا در میآیند. در واقع، برحسب وضعیت سیستم، چهار دسته راهبرد را که از نظر درجه کنشگری متفاوت هستند، میتوان تدوین کرد (جدول شماره 1).
جدول 1- ماتریس SWOT
منبع: (الماسی و دورفرد، 1390: 104).
راهبرد دفاعی: هدف کلی راهبرد دفاعی یا حداقل- حداقل، که میتوان آن را «راهبرد بقا» نیز نامید، کاهش ضعفهای سیستم برای کاستن و خنثی سازی تهدیدها است. راهبرد انطباقی: راهبرد انطباقی یا راهبرد حداقل- حداکثر، تلاش دارد با کاستن از ضعفها، حداکثر استفاده را از فرصتهای موجود ببرد. یک سازمان ممکن است در محیط خارجی خود متوجه وجود فرصتهایی شود، ولی بواسطه ضعفهای سازمانی خود قادر به بهره برداری از آن نباشد؛ در چنین شرایطی، اتخاذ راهبرد انطباقی میتواند امکان استفاده از فرصت را فراهم آورد. راهبرد اقتضایی(حداکثر- حداقل): این راهبرد بر پایه بهره گرفتن از قوتهای سیستم برای مقابله با تهدیدات تدوین میشود و هدف آن به حداکثر رساندن نقاط قوت و به حداقل رساندن تهدیدات است. با وجود این، از آنجا که تجارب گذشته نشان داده است که کاربرد نابجای قدرت میتواند نتایج نامطلوبی به بار آورد، هیچ سازمانی نباید به طور نسنجیده از قدرت خود برای رفع تهدیدات استفاده کند. راهبرد تهاجمی (حداکثر- حداکثر): تمام سیستمها خواهان وضعیتی هستند که قادر باشند همزمان قوت و فرصتهای خود را به حداکثر برسانند. بر خلاف راهبرد دفاعی که یک راه حل واکنشی است، راهبرد تهاجمی یک راه حل کنشگر است؛ در چنین وضعیتی سازمان با استفاده از نقاط قوت خویش برای گسترش بازار تولیدات و خدمات خود گام بر میدارد (گلکار، 1384: 53).
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی(QSPM) یکی از تکنیکها و ابزارهای بسیار شایع در ارزیابی گزینههای استراتژیک و مشخص نمودن جذابیت بین استراتژیهایی که در مرحله تصمیمگیری مورد استفاده قرار میگیرد، ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی است. این تکنیک مشخص مینماید که کدام یک از گزینههای استراتژیک انتخاب شده، امکان پذیر است و در واقع این استراتژیها را اولویت بندی مینماید (اعرابی، 1389: 63).
یافتههای پژوهش در مرحله اول مطالعه؛ پس از تدوین، تخلیص و استخراج اطلاعات از مطالعات میدانی، اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه، از تحلیل SWOT برای تعیین استراتژی توسعه کانونهای گردشگری در شهر کاشان در فازهای زیر استفاده گردید: - تبیین مهمترین نقاط قوت برای ارائه طرح راهبردهای تهاجمی با تکیه بر بهره گیری از برتریهای رقابتی کانونهای گردشگری؛ - تبیین مهمترین فرصتهای موجود برای ارائه راهبردهای بازنگری و تخصیص مجدد منابع برای رفع نقاط ضعف درونی کانونهای گردشگری؛ - تبیین مهمترین ضعفهای درون مناطق میزبان به منظور ارائه راهبردهای تنوع بخشی کانونهای گردشگری؛ - تبیین مهمترین تهدیدهای موجود برای ارائه راهبردهای تدافعی جهت رفع آسیب پذیری کانونهای گردشگری.
بررسی عوامل داخلی مؤثر بر توسعه کانونهای گردشگری شهر کاشان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف، محیط درونی کانونهای گردشگری مورد بررسی قرار گرفت. این عوامل در مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از جامعه کارشناسان تهیه شده است. نتایج در جدول شماره 2 ارائه شده است.
جدول 2-عوامل داخلی مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری شهر کاشان
بررسی عوامل خارجی مؤثر بر توسعه کانونهای گردشگری شهرکاشان جهت شناسایی فرصتها و تهدیدها، محیط بیرونی کانونهای گردشگری نیز مورد بررسی قرار گرفت. این عوامل از درون مصاحبه و پرسشنامههای بدست آمده از جامعه کارشناسی تهیه شده است (جدول شماره 3).
جدول 3- عوامل خارجی مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری شهر کاشان
تجزیه و تحلیل دادهها در مرحله دوم؛ پس از تحلیل عوامل داخلی و عوامل خارجی، برای تجزیه و تحلیل همزمان عوامل داخلی و خارجی از ماتریس داخلی و خارجی استفاده شد. در مرحله سوم نیز بر اساس مدل SWOT، راهبردهایی جهت توسعه کانونهای گردشگری منطبق با شرایط منطقه میزبان ارایه میگردد و در نهایت نیز با استفاده از تکنیک ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی، مشخص گردید که کدام یک از گزینههای استراتژی انتخاب شده، امکان پذیر میباشد و در واقع این استراتژیها، اولویتبندی شد.
تحلیل و ارزیابی عوامل داخلی در تکمیل جدول تحلیل عوامل داخلی، در ستون دوم با توجه به میزان اهمیت هر مؤلفه و مقایسه این مؤلفهها با یکدیگر، ضریب اهمیت بین صفر و یک به آن مولفه اختصاص داده میشود. مقدار این ضرایب باید به گونهای باشد که مجموع ضرایب مولفهها، یک باشد. در ستون سوم با توجه به عالی یا معمولی بودن قوتها به ترتیب رتبه 4 یا 3 و با لحاظ جدی یا معمولی بودن ضعفها به ترتیب رتبه 1 یا 2 اختصاص داده میشود. در صورتی که جمع کل امتیاز نهایی عوامل داخلی در این جدول بیش از 5/2 باشد، قوتهای پیش رو بر ضعفهای آن غلبه خواهد داشت و چنانچه این امتیاز کمتر از 5/2 باشد، بیانگر غلبه ضعفها بر قدرتها خواهد بود. نتایج در جدول شماره 4 ارایه گردیده است.
جدول 4- تحلیل عوامل داخلی
تحلیل و ارزیابی عوامل خارجی در تکمیل جدول تحلیل عوامل خارجی، در ستون دوم جدول با توجه به میزان اهمیت هر مؤلفه و با مقایسه این مؤلفهها با یکدیگر، ضریب اهمیت بین صفر تا یک به آن مؤلفه تعلق میگیرد. مقدار این ضرایب باید به نحوی باشد که مجموع ضرایب مؤلفهها، یک باشد. در ستون سوم با لحاظ عالی یا معمولی بودن فرصتها به ترتیب رتبه 4 یا 3 و نیز با توجه به جدی یا معمولی بودن تهدیدها به ترتیب رتبه 1 یا 2 اختصاص داده میشود. در صورتی که امتیاز عوامل خارجی در این جدول بیش از 5/2 باشد، به این معنی است که فرصتهای پیش رو بر تهدیدهای آن غلبه خواهد کرد و چنانچه این امتیاز کمتر از 5/2 باشد، نشان دهنده غلبه تهدیدها بر فرصتها خواهد بود. نتایج در جدول شماره 5 ارایه گردیده است.
جدول 5- تحلیل عوامل خارجی
تحلیل و ارزیابی عوامل داخلی و خارجی با نگاهی به جدول شماره 4 و بر اساس نتایج مصاحبه و استخراج اطلاعات پرسشنامه، نمره به دست آمده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی برابر 189/2 است؛ این عدد بیانگر آن است که ضعفهای پیش روی منطقه میتواند بر نقاط قوت آن غلبه کند(5/2>189/2). همچنین با بررسی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (جدول شماره 5) و نمره به دست آمده(04/3)، نتیجه گرفته میشود که فرصتهای پیش رو بر تهدیدهای منطقه غلبه خواهد کرد (5/2<04/3)؛ از این نتایج میتوان در انتخاب استراتژیها و تشکیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی استفاده کرد.
ماتریس عوامل داخلی و خارجی ماتریس استراتژیها و اولویتهای اجرایی، بخشهای مختلف سیستم را به صورت نمودار در 4 قسمت جداگانه قرار میدهد(شکل2). بررسیهای قبل و بعد از تهیه ماتریس، چنین امکاناتی را بوجود میآورد که اثرات مورد انتظار تصمیمات استراتژیک بر سیستم پیش بینی گردد. ماتریس استراتژیها و اولویتهای اجرایی بر اساس استقرار دادهها در دو بعد اصلی شکل میگیرد: 1- جمع امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی که بر روی محور Xها نشان داده میشود. 2- جمع امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی که بر روی محور Yها نوشته میشود. در ماتریس استراتژیها و اولویتهای اجرایی، این نمرات در یک طیف دو بخشی قوی(5/2 تا 4) و ضعیف(1تا 5/2) طبقهبندی میشوند. در این ماتریس چنانچه موقعیت منطقه مورد مطالعه از نظر نمرات عوامل خارجی و داخلی در ناحیه اول نمودار باشد، استراتژی تهاجمی، اگر در ناحیه دوم باشد، استراتژی رقابتی، چنانچه در خانه سوم باشد، استراتژی محافظه کارانه و سرانجام اگر در ناحیه چهارم باشد، استراتژی تدافعی پیشنهاد میگردد. در نمودار شکل شماره 2 با استفاده از ماتریس عوامل داخلی و خارجی و استقرار نمرات ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی و خارجی بر روی آن، موقعیت استراتژیک یک منطقه مشخص میگردد. چون جمع امتیاز نهایی عوامل داخلی بر روی محور Xها، 18/2 و جمع امتیاز به دست آمده از عوامل خارجی بر روی محور Yها، 04/3 میباشد، بنابراین طبق اصول مدیریت استراتژیک، موقعیت استراتژیک منطقه مورد مطالعه در ناحیه سوم نمودار تعیین میگردد که متناسب با آن، استراتژیهای محافظه کارانه(WO) انتخاب خواهند شد و در ماتریس برنامه ریزی کمی استراتژیک، استراتژیهای این منطقه با ترکیبی از استراتژیهای دو منطقه احتمالی آن(WT و SO) قرار خواهند گرفت.
شکل 2- ماتریس استراتژیها و اولویتهای اجرایی SWOT
ارایه راهبردها بر اساس مدل SWOT این مدل یکی از ابزارهای بسیار مهم در فرایند تدوین راهبرد است که بوسیله آن، اطلاعات مقایسه میشود. همچنین با استفاده از این ماتریس، امکان تدوین چهار انتخاب یا استراتژی متفاوت از نظر درجه کنشگریهای متفاوت در فضا فراهم میشود؛ البته در جریان عمل، برخی از استراتژیها با یکدیگر همپوشانی داشته و یا به طور همزمان و هماهنگ با یکدیگر به اجرا در میآیند (حکمتنیا و میر نجف موسوی،1390: 318). با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل SWOT، برای توسعه کانونهای گردشگری منطبق با شرایط مناطق میزبان، راهبردهای زیر در جدول شماره 6 ارایه میگردد.
جدول 6- راهبردهای توسعه کانونهای گردشگری در شهر کاشان
ادامه جدول 6- راهبردهای توسعه کانونهای گردشگری در شهر کاشان
فهرست استراتژیهای انتخاب شده بر اساس تحلیل SWOT که شامل پنج استراتژی است، در جدول شماره 7 ارایه میگردد. جدول 7- استراتژیهای انتخاب شده
اولویت بندی راهبردهای قابل قبول (جدول QSPM) اکنون برای اولویت بندی استراتژیهای انتخاب شده در مرحله قبل، از ماتریس برنامه ریزی کمی QSPM استفاده میشود. تصمیم گیری درباره استراتژیهای قابل قبول در برنامه ریزیها با استفاده از تجزیه و تحلیل علمی و قضاوت شهودی صورت میگیرد. در این مرحله در ارتباط با استراتژیهای قابل قبول، تصمیم گیری میشود. جذابیت هر استراتژی با استفاده از ماتریس برنامه ریزی کمی مشخص شده و استراتژیهای دارای جذابیت بالا به عنوان استراتژیهای مورد تأکید و اولویت دار در برنامه ریزیها تعیین میگردد. برای تهیه جدول برنامه ریزی کمی استراتژیک در برنامه ریزیها، مراحل زیر طی میشود: 1- ابتدا عوامل داخلی و خارجی و امتیاز وزنی هر یک از آنها به جدول برنامه ریزی استراتژیک منتقل شده، سپس کلیه استراتژیهای قابل قبول پیشنهاد شده، در ردیف بالای ماتریس برنامه ریزی استراتژیک فهرست میشوند. 2- برای تعیین جذابیت هر استراتژی در یک مجموعه از استراتژیها، بنا به اهمیت آن در تدوین هر استراتژی، امتیازی از 1 تا 4 داده میشود. 3- برای به دست آوردن جمع امتیاز جذابیت، وزنهای مرحله اول را در امتیاز جذابیت مرحله دوم ضرب میکنیم؛ به این ترتیب، مجموع امتیاز جذابیت هر یک از عوامل هر استراتژی به دست میآید. جمع امتیازهای جذابیت نشان دهنده جذابیت هر یک از عوامل در یک مجموعه از استراتژیها است. 4- از جمع امتیازهای جذابیت هر ستونِ جدول برنامه ریزی کمی استراتژیک، امتیاز جذابیت نهایی هر یک از استراتژیها به دست میآید که بیانگر استراتژیهایی است که از جذابیت بیشتری برخوردار هستند. امتیاز جذابیت بیشتر، نشان دهنده مطلوبیت استراتژی نسبت به سایر استراتژیها است؛ در نتیجه بهترین استراتژیها را اولویت بندی میکند (جدول شماره 8) (همان منبع: 323-322).
جدول 8- ماتریس برنامه ریزی کمی در برنامه ریزیهای استراتژیک
ادامه جدول 8- ماتریس برنامه ریزی کمی در برنامه ریزیهای استراتژیک
حال در جدول شماره 9، استراتژیهای انتخاب شده بر اساس ماتریس SWOT و نتایج جدول QSPM، با توجه به جمع نمره جذابیت و اولویت هر کدام از آنها طبقه بندی میشود.
جدول 9- اولویت بندی استراتژیهای انتخاب شده
جدول شماره 9 نشان میدهد که از بین پنج استراتژی مهم توسعه گردشگری منطقه مورد مطالعه، استراتژی تأکید بر توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی به دلیل وجود مزیتهای نسبی این نوع گردشگری در منطقه به همراه برگزاری سمینارها و نشستهای «توسعه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری شهری و روستایی» به وسیله شورای شهر کاشان با سایر دستگاهها و مسئولان مرتبط و کارآفرینان، دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تسهیلات و امتیازهای ویژه سرمایه گذاری در زمینه احداث هتلها، مجتمعهای اقامتی، تأسیسات تفریحی همچون: پارکهای تفریحی و جنگلی، ایجاد زمینهای ورزشی، موزه میراث فرهنگی و...، بازنگری در نحوه توزیع امکانات، خدمات و تسهیلات گردشگری و اولویت دهی و تخصیص مجدد این نوع امکانات به مناطق گردشگری با قابلیت بالا و متوسط، استفاده از کارشناسان و مردم بومی جهت برنامه ریزی برای جاذبههای گردشگری و بازنگری در نحوه تبلیغات برای معرفی جاذبههای گردشگری منطقه از اولویت بالایی برخوردار هستند.
نتیجه گیری بر اساس منابع نظری و مراحل پژوهش، مزیتها و محدویتهای توسعه کانونهای گردشگری در شهر کاشان به وسیله تحلیل SWOT مشخص گردید. نتایج تحلیل کمی و کیفی هر یک از مؤلفههای درونی و بیرونی نشان میدهد: - سطح آسیب پذیری مناطق میزبان در توسعه کانونهای گردشگری بالاست. - مزیتهای مناطق میزبان نسبت به محدویتها در سطح پایین تری است. - نیازمندیهای مناطق میزبان شهر کاشان با توجه به نوع و میزان نقاط ضعف، بالاست. - توزیع و تخصیص منابع جهت تهیه و زیر ساختهای گردشگری امری الزامی است. - در بین نقاط قوت در مناطق میزبان بر مؤلفه وجود آثار تاریخی و میراث فرهنگی در زمینه گردشگری به عنوان مهمترین نقطه قوت و توسعه کانونهای گردشگری تأکید میشود. - در بین نقاط ضعف، مؤلفه نامناسب بودن و ناکافی بودن تسهیلات و تجهیزات اقامتی و رفاهی از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و لازم است تا با مشارکت بخشهای دولتی و خصوصی، این مورد به عنوان مانع توسعه کانونهای گردشگری برطرف گردد. - از بین موارد فرصتهای بیرونی، مؤلفه حفظ بافت تاریخی و کهن شهری و قابلیت منطقه در جهت دستیابی به توسعه پایدار به عنوان مهمترین مؤلفه شناخته شده است. در این جهت، مردم و مسئولان بایستی با بازسازی و مرمت بافت تاریخی و کهن شهری، وضعیت موجود را ارتقا بخشند. - از بین تهدیدهای خارجی، مؤلفه تراکم بیش از حد جمعیتی و شلوغ شدن منطقه در فصول گردشگرپذیر دارای بالاترین اهمیت میباشد. لذا لازم است با مهیاسازی امکانات و تسهیلات اقامتی و رفاهی و فعالیتهای جانبی، موجبات رفاه و آسایش هر چه بیشتر گردشگران را فراهم ساخت. همچنین با توجه به نمودار ماتریس عوامل داخلی و خارجی، امتیاز نهایی عوامل داخلی 18/2 و امتیاز نهایی عوامل خارجی 04/3 تعیین گردید که بر طبق اصول مدیریت استراتژیک، موقعیت استراتژیک صنعت گردشگری منطقه مورد مطالعه در منطقه سوم قرار دارد و بر همین اساس، استراتژیهای محافظه کارانه(WO) جهت برنامه ریزی توسعه گردشگری منطقه بهکار گرفته میشوند. در ماتریس برنامه ریزی ارزیابی کمی، استراتژیهای این منطقه در ترکیبی با استراتژیهای دو منطقه احتمالی آن یعنی SO و WT خواهند بود، چون در صورت بهبود شرایط داخلی(با فرض فرض ثابت بودن عوامل خارجی) نمره ماتریس تحلیل عوامل داخلی بیشتر از 5/2 خواهد گردید و موقعیت استراتژیک منطقه از وضع محافظه کارانه به تهاجمی(SO) تغییر خواهد یافت. همینطور، چنانچه شرایط خارجی حاکم بر منطقه(با فرض ثابت بودن عوامل داخلی) به سمت بدتر شدن گرایش یابد، نمره ماتریس ارزیابی عوامل خارجی به کمتر از 5/2 رسیده و موقعیت منطقه از حالت محافظه کارانه به تدافعی(WT) انتقال مییابد. جدول اولویت بندی استراتژیهای انتخاب شده نیز بیانگر آن است که، از میان پنج استراتژی برگزیده، استراتژی تأکید بر توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی به دلیل وجود مزیتهای نسبی این نوع گردشگری در منطقه، با نمره جذابیت 844/6 و استراتژی برگزاری سمینارها و نشستهای «توسعه سرمایه گذاری در صنعت گردشگری شهری و روستایی» به وسیله شورای شهر کاشان با سایر دستگاهها و مسئولان مرتبط و کارآفرینان، دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تسهیلات و امتیازهای ویژه سرمایه گذاری در زمینه احداث هتلها، مجتمعهای اقامتی، تأسیسات تفریحی همچون: پارکهای تفریحی و جنگلی، ایجاد زمینهای ورزشی، موزه میراث فرهنگی و... با نمره جذابیت 568/6، نسبت به دیگر استراتژیها از اولویت بالایی برخوردار هستند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- ابراهیم زاده، عیسی، 1388، تحلیل عامل مؤثر بر گسترش گردشگری در ناحیه ساحلی چابهار با استفاده از مدل راهبردی SWOT، فصلنامه مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقه ای، شماره اول، تابستان، اصفهان. 2- اعرابی، سید محمد، 1389، درسنامه برنامه ریزی استراتژیک، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم، تهران. 3- الماسی، حسن و مرجان سادات دور فرد،1390، تدوین استراتژی گردشگری کشور بر اساس تحلیل ماتریس SWOT (مطالعه موردی: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران)، فصلنامه گردشگری و توسعه، شماره اول، تهران. 4- الوانی، مهدی و زهره دهدشتی، 1373، اصول و مبانی جهانگردی، انتشارات معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازن انقلاب اسلامی، چاپ اول، تهران. 5- حکمت نیا، حسن و میرنجف موسوی، 1390، کاربرد مدل در جغرافیا با تأکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیهای، انتشارات علم نوین، چاپ دوم، یزد. 6- صدر موسوی، میرستار و جواد دخیلی کهنموئی، 1383، درآمدی بر برنامه ریزی تفریح گاههای توریستی، نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، شماره 17، تبریز. 7- فردآر، دیوید،1380، مدیریت استراتژیک، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم، تهران. 8- کریمی، جعفر و محمدرضا محبوب فر،1391، تکنیکها و مدلهای برنامه ریزی توریسم، انتشارات ارکان دانش، چاپ اول، اصفهان. 9- گلکار، کورش، 1384، مناسب سازی تکنیک تحلیل سوآت (SWOT) برای کاربرد در طراحی شهری، مجله صفه، شماره 41، سال پانزدهم، پاییز و زمستان، تهران. 10- مرادی مسیحی، واراز، 1388، برنامه ریزی استراتژیک در کلان شهرها، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری، چاپ اول، تهران. 11-هانگر، جی دیوید و توماس ال، ویلن،1381، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه: سید محمد اعرابی و داود ایزدی، چاپ اول، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران. 12- هریسون، جفری و جان کارون، 1382، مدیریت استراتژیک، ترجمه: بهروز قاسمی، انتشارات هیأت، چاپ اول، تهران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26,467 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,055 |