تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,406,117 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,797,975 |
بررسی وضعیت مسکن در سکونتگاههای غیر رسمی و ارایۀ راهبردهای ساماندهی آنها نمونة موردی: سکونتگاههای واقع در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
برنامه ریزی فضایی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1، اردیبهشت 1392، صفحه 75-100 اصل مقاله (775.03 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جمال محمدی احمدیانی1؛ محمدجاسم شاهسونی* 2؛ نسرین شریفی2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه اصفهان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای انسان است و تأمین مسکن مناسب برای انسان همواره از مشکلات اساسی پیشروی انسان و نیازهای اوست. امروزه با گسترش سریع شهرها و افزایش تقاضا برای مسکن، تأمین این نیازها با مشکلاتی روبرو است که باعث میشود عدهای از مردم با ایجاد مساکن غیر استاندارد و خارج از چارچوب قانون علاوه بر ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی در مساکنی زندگی کنند که مطابق با اصول و استانداردهای شهرسازی نباشد. بنابراین بررسی مشکلات مربوط به مسکن در سکونتگاههای غیر رسمی و برنامهریزی صحیح برای حل این مشکلات از مهمترین مسایل رویاروی مدیران شهری است. این پژوهش از نوع کاربردی و رویکرد حاکم بر آن توصیفی- تحلیلی است و 19 شاخص، شامل شاخصهای کمی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات میدانی و پرسشنامه و همچنین به روش اسنادی و کتابخانهای گردآوری شده است. دادهها و اطلاعات به دست آمده نیز با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که یکی از دلایل اصلی ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر اسکان افراد کم درآمد و فقیری است که به دلیل عدم توانایی برای تأمین مسکن به صورت قانونی و در چارچوب طرح جامع شهر، به ساخت و سازهای غیر رسمی در این محدوده اقدام نمودهاند. بنابراین، با توجه به روحیۀ مشارکت پذیری ساکنان این سکونتگاهها و امید به آیندۀ بهتر این سکونتگاهها بهترین راهکار برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت سکونتگاهها ایجاد هماهنگی بین سازمانهای مختلف و مسؤول شبکۀ زیر ساختی و تشویق و ترغیب ساکنان به همکاری برای حل مشکلات این سکونتگاههاست. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وضعیت مسکن؛ سکونتگاه غیر رسمی؛ ساماندهی؛ حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- مقدمه 1-1- طرح مسأله اسکان غیر رسمی یکی از نمودهای بارز فقر شهری است که در درون یا مجاورت شهرها به شکلی خودرو، فاقد مجوز ساختمان و برنامهریزی رسمی شهرسازی، با تجمعی از اقشار کم درآمد و سطح نازلی از کمیت و کیفیت زندگی شکل میگیرد و با عناوینی همچون حاشیهنشینی، اسکان غیررسمی، سکونتگاههای خودرو شناخته میشود (هاروی،72:1376). در حال حاضر حدود 80 درصد از مردم سراسر جهان در معرض از دست دادن محل زندگی خود هستند و این مسأله در کشورهایی از جهان که درصد بالایی از مردم در سکونتگاههای غیر رسمی زندگی میکنند، شدت بیشتری به خود گرفته است (ایراندوست،32:1388). در سالهای اخیر، غیر رسمی شدن مسکن شهری و نا امنی مالکیت توجه بسیاری از سازمانهای جهانی را به خود جلب کرده است. این امر به ایجاد جریانهای نوین فکری در زمینه ارتقای امنیت تصرف در مباحث آکادمیک در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی منجر شده است (وانگلدر، 2009: 1). سازمان اسکان بشر در سال 2003 میلادی، امنیت تصرف زمین را «قابلیت زندگی کردن در یک مکان بدون ترس از دست دادن آن مکان» تعریف کرده است (سازمان اسکان بشر انگلستان، 2003: 11). در سند توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی در ایران آمده است که مسألۀ بلاتکلیفی ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی در ایران از نظر قانونی که ساکنان را دایم در خطر تخریب، تخلیه و تعرض رسمی نگاه میدارد موجب احساس نا امیدی و عدم امنیت خانوارها و مانع انگیزه سرمایهگذاری، مشارکت اجتماعی و همبستگی آنها با جامعۀ شهری شده است (شرکت عمران و بهسازی، سند توانمند سازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی در ایران،1382، 38). مسکن، یکی از نیازهای اساسی و زیستی انسان است و در اصل سی و یک قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز دسترسی به مسکن مناسب حق هر خانواده ایرانی محسوب شده است (پور محمدی،5:1382). عدم دسترسی به مسکن مناسب ارتباط زیادی با افزایش میزان بزهکاری، طلاق و از هم گسیختگی اجتماعی دارد و یک عامل بازدارنده در رشد و اعتلای اجتماعی- فرهنگی و روانی محسوب میشود. نداشتن مسکن مناسب همچنین باعث پیدایش پدیدههای نابهنجار اجتماعی دیگری از قبیل خیابان خوابی، زاغه نشینی و معضلات حادتری مانند تکدی گری میگردد (نیاز خانی،641:1373).در گزارش گروهی از کارشناسان سازمان ملل، بر نقش کلیدی مسکن در بالا بردن وحدت جامعه تأکید شده است (ستارزاده،1385 به نقل از سازمان ملل 1974).نقش مسکن در اقتصاد کشورها نیز حائز اهمیت است. تقریباً یک چهارم ثروت ملی در کشوری نظیر آمریکا به صورت واحدهای مسکونی شهری و روستایی است (حیدر آبادی،3:1380)؛ و ساخت واحدهای مسکونی بخش مهمی از تشکیل سرمایه ثابت ناخالص بوده و در تولید ناخالص داخلی اهمیت دارد (ستارزاده،1388:58).
1-2- اهمیت و ضرورت پژوهش در اواخر دهۀ 1970 مطالعه در مورد فعالیتهای بخش غیر رسمی تقریباً به صورت امری متداول مطرح گردید که در این میان بسیاری از مطالعات توجه خود را به طرف حاشیه نشینان و سکونتگاههای آنان معطوف کردند (دراکاکیس اسمیت، 1377: 88). بر اساس برآوردهای سازمانهای بینالمللی فعال در زمینۀ اسکان بشر، حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان اکنون در زاغهها و حاشیههای شهری یا به صورت اسکان غیر رسمی زندگی میکنند. با توجه به این نکته که اکنون در آغاز قرن بیست و یکم حدود نیمی از جهان در شهرها زندگی میکنند، شهرنشینی بستر انواع تضادها و تعارضهای اجتماعی در هر کشوری است و به تعبیری شهر در هر کشوری به محل تمرکز ثروت و انباشت فقر تبدیل شده است (نقدی و صادقی، 1385 : 215). اسکان غیر رسمی تبلور کالبدی- فضایی نابرابر یهای اجتماعی- اقتصادی است که از روابط نابرابر انسان و محیط جغرافیایی نشأت میگیرد (حکیمی، 1386: 105). چهار سکونتگاه رونی[1]، سرتل[2]، تنگک صفری[3] و تنگک زنگنه[4] با قرار گیری در حریم حفاظتی 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی از جمله سکونتگاههای غیر رسمی است که به دلیل گسترش شهر بوشهر و کمبود زمینهای لازم برای رفع نیازهای شهروندان در قسمت جنوبی شهر به وجود آمده است. لازم به ذکر است که بر اساس قوانین مربوط به سازمان انرژی اتمی ایران ساخت و ساز در این محدوده ممنوع است، اما به دلیل این که هیچ سازمانی متولی نظارت بر این قسمت از شهر نبوده است به اقامت مهاجران و اقشار کم درآمدی منجر شده است که به صورت غیر رسمی به تفکیک زمین و ساخت و ساز در این قسمت از شهر پرداختهاند و سکونتگاههای غیر استاندارد و غیر رسمی را به وجود آوردهاند که با مشکلات فراوان زیست محیطی و کالبدی مواجه هستند. بنابراین، مطالعۀ وضعیت مسکن در این سکونتگاهها برای بهبود وضعیت آنها و مقاوم سازی و استاندارد سازی از اهمیت اساسی برخوردار است.
1-3- اهداف پژوهش پژوهش حاضر در پی شناخت دلایل وضعیت نامناسب سکونتگاههای غیر رسمی واقع در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر و ارایۀ استراتژیهایی برای بهبود وضعیت آنها با استفاده از مشارکت مردم است. بنابر قوانین مربوط به سازمان انرژی اتمی ساخت و ساز مسکونی در این حریم ممنوع بوده، اما ساخت و سازهای غیر مجاز به ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی منجر شده است، بنابراین ارایۀ راهبردهای مناسب میتواند باعث افزایش کیفیت زندگی و ارایۀ خدمات مناسب به این قسمت از شهر شود. 1-4- پیشینۀ پژوهش در زمینۀ سکونتگاههای غیر رسمی وساماندهی بخشهای مسکونی در سطح بینالمللی و ایران مطالعاتی صورت گرفته است که به آنها اشاره میکنیم: در سطح بین المللی «جان ابوت» شناخته شدهترین فرد متخصص در اسکان غیر رسمی است که به مقالات ایشان نیز اشاره میکنیم. در مقالهای با عنوان «تحلیلهای توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی و انتقاد از نگرشهای روش شناختی» نگرشهای مختلف در توانمند سازی سکونتگاههای غیر رسمی مرور شدهاند. سپس «ابوت» سه نگرش ریشهای را که میتوانند به عنوان یک مسیر واقعی در توانمندسازی باشند، نشان میدهد. این نگرشها عبارت است از: بهبود مترقی فیزیکی تدارک ساختارها، برنامهریزی خرد جامعه و دگرگونی فیزیکی از طریق برنامه کلی. در مقالۀ «برنامهریزی روشگرا چهارچوبی برای توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی» نتیجه گیری شده است که نگرشهای اجرایی مرسوم در مناطق جدید، نامناسب هستند و این نگرشها به تمرکز روی اصول و بهترین تجربهها را دارند و هنوز هیچ یک از این نگرشها اصولی مرسوم و قابل اعتماد در مقیاس معنی دار فراهم نکردهاند و ایشان نگرش روشگرا را برای توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی مناسب میدانند. در مقالۀ دیگری تحت عنوان «استفاده از GIS در توانمندسازی سکونتگاههای غیر رسمی، نقش و تأثیر آن بر جامعه و حکومت»، دیدگاه مدل پایهای برای توانمندسازی ساختمان سکونتگاههای غیررسمی ارزیابی شده است. در این ارزیابی، بهترین روش برای توانمندسازی، استفاده از یک سیستم اطلاعات فضایی که از طریق GIS عمل میکند، است (آبووت، 2002: 317-313). در مقالۀ دیگری با عنوان «تدارک خدمات شهری در سکونتگاه غیر رسمی: مطالعۀ موردی کامپونگ پناس تانقول در جاکارتا»، زندگی مردم زیر فشار تهدید و کمبود ساختارها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مفهوم و ادراک مثبتی از امنیت تصدیزمین، مهمترین تقویت و تشویق جامعه برای سرمایهگذاری کردن در چنین سکونتگاههایی است و معتقدند که سازمانهای غیر دولتی (NGOs) مهمترین نقش را در جابجایی منابع و به وجود آوردن اطمینان در سکونتگاههای در حال توسعه را دارند (وینایانتی و لانگه، 2004: 65-41). در ایران پیران در مقالهای با عنوان «آلونک نشینی در ایران، دیدگاههای نظری با نگاهی به شرایط ایران»، دیدگاههای موجود در جهان را در مورد اسکان غیر رسمی، تشریح کردهاند و در «مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی» (دوجلد) منتشر شده در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، بیشتر متخصصان اسکان غیر رسمی مقالاتی راجع به این موضوع تهیه کردهاند. در زمینۀ سیاستهای مسکن نیز پورمحمدی در کتاب «برنامهریزی مسکن» سیاستهای ایران و جهان را در مورد مسکن مورد توجه قرار داده و همچنین وزارت مسکن و شهرسازی «مطالعات طرح جامع مسکن» را در فصلنامه اقتصاد مسکن بررسی کردهاند.
1-5- سوالها و فرضیهها دستیابی به شناختی مناسب از وضعیت مسکن در محلات چهارگانه مستلزم پاسخگویی به پرسشهای زیر است: - در شرایط فعلی وضعیت سکونت در محلات مورد نظر چگونه است و چه عواملی باعث ایجاد وضعیت نامناسب سکونت در این محلات شده است؟ - برای حل مشکلات مسکن در این سکونتگاهها چه راهکارهایی وجود دارد؟ براین اساس فرضیههای پژوهش عبارت است از: - به نظر می رسد استقرار گروههای مهاجر و کم درآمد از عوامل مهم وضعیت نامناسب مسکن در محلات مورد نظر است. - به نظر میرسد عدم فعالیت و نظارت کافی سازمانهای مختلف و کمبود خدمات رسانی عمومی از دلایل مهم ایجاد شرایط نامناسب سکونتی در محلات مورد نظر است و روحیۀ مشارکت پذیری و رضایت نسبی ساکنان از سکونت در محلات میتواند شرایط مناسبی را برای تدوین راهبردهای ساماندهی و بهبود وضعیت سکونت در محلات مورد نظر فراهم سازد.
1-6- روش پژوهش پژوهش حاضر ماهیت کاربردی دارد و روش حاکم بر آن از نوع توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مورد نیاز به روش اسنادی (کتابخانهای) و مطالعات میدانی از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری مورد نظر جمعیت ساکن چهار سکونتگاه واقع در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر شامل: رونی، سرتل، تنگک صفری و تنگک محمد جعفراست که بر اساس سرشماری سال 1385 برابر با 4093 نفر است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برای هر یک از محله های مورد نظر برآورد گردیده است که در جدول شمارۀ 1 نشان داده شده است. در این پژوهش واحد تحلیل ما خانوارها هستند و پرسشنامهها توسط سرپرست خانوار تکمیل گردیده است.
جدول شمارۀ 1:فراوانی و درصد پاسخگویان به تفکیک سکونتگاه
پس از تکمیل و جمع آوری پرسشنامهها، اطلاعات حاصل از پرسشنامهها را وارد نرم افزار SPSS نموده و دادهها متناسب با اهداف مورد نظر تحلیل گردیده و نتایج به صورت فراوانی و درصد و میانگین در جداول مختلف ارایه گردیده است.
1-7- معرفی متغیرها و شاخصها برای بررسی وضعیت مسکن در سکونتگاههای مورد نظر به طور کلی دو دسته از شاخصهای کمی شامل: وضعیت اقتصادی خانوارهای نمونه، تعداد خانوار در واحد مسکونی، تعداد نفر در واحد مسکونی، تعداد اتاق در واحد مسکونی، تعداد طبقات ومساحت زمین، عمر بنای واحد مسکونی و شاخصهای کیفی شامل: نوع مصالح، وضعیت پروانۀ ساخت و ساز، نحوۀ تصرف، شیوۀ ساخت، تسهیلات موجود در واحد مسکونی، برخورداری از خدمات اساسی (آب، برق، گاز یا فاضلاب)، آب گرفتگی معابر، رفت و روب معابر، و میزان فعالیت سازمانهای مختلف از جمله شهرداری، ادارۀ مخابرات، ادارۀ برق، ادارۀ آب و ادارۀ گاز مورد بررسی قرار گرفته است.
1-8- قلمرو پژوهش شهر بوشهر در عرض 28 درجه و 59 دقیقه و طول 50 درجه و 51 دقیقه قرار دارد (مهندسان مشاور شهر و برنامه،2:1387). این شهر به صورت شبه جزیره است و از تمام جهات به دریا منتهی است و تنها از قسمت شرق به واسطۀ محور بوشهر- شیراز با خشکی ارتباط دارد (مهندسان مشاور داض، 1:1368).
شکل شماره 1: نقشۀ موقعیت فضایی استقرار شهر بوشهر در کشور واستان بوشهر مأخذ: سازمان مسکن و شهرسازی بوشهر 1390، ترسیم: نگارندگان
شبه جزیرۀ بوشهر در ساحل شمالی خلیج فارس با ابعاد تقریبی 20 کیلومتر در 8 کیلومتر استقرار یافته است. بخش شمالی و غربی آن محدود به دریا و بخش شرقی آن در نیمۀ شمالی محدود به اراضی پست و آبگیر و بخش جنوبی نیز به دریا منتهی میگردد. به استثنای پهنۀ مربوط به دماغۀ شمالی و حوزۀ میانی تا جنوبی پهنۀ کوچکی از اراضی مرکزی شبه جزیرۀ بوشهر جزو اراضی پست محسوب میشود و شیب عمومی آن کمتر از 2 درصد است (مهندسان مشاور شهر و برنامه 9:1387).چهار سکونتگاه رونی، سرتل، تنگک صفری و تنگک محمد جعفر در قسمت جنوبی شهر بوشهر و در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی واقع شدهاند که در شکل شمارۀ 1 نشان داده شده است. 2- مفاهیم، دیدگاهها و مبانی نظری 2-1- تعاریف و مفاهیم مسکن: مسکن مکانی فیزیکی است و به عنوان سرپناه، نیاز اولیه و اساسی خانوار به حساب میآید. در این سر پناه نیازهای اولیه خانواده مانند: خوراک، استراحت و حفاظت در برابر شرایط جوی تأمین میشود (اهری و دیگران،1367: 7). مسکن معادل کلمۀ لاتین Housing، به عنوان یک پناهگاه است. علاوه بر این به یک «دستاورد» و یا یک «فرآیند» گفته میشود که در بر گیرندۀ فضای فیزیکی درون و بیرون از ساختمانهاست که خانوادهها در آن زندگی و رشد میکنند و سپس رو به زوال میروند (سیفالدینی، 1385: 165). مسکن علاوه بر مکانگزینی، کل محیط مسکونی را نیز در بر میگیرد که شامل کلیۀ خدمات و تسهیلات ضروری مورد نیاز برای بهزیستی خانواده و طرحهای اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است. در واقع تعریف و مفهوم عام مسکن یک واحد مسکونی نیست، بلکه محیط مسکونی را شامل میگردد. به عبارت دیگر مسکن چیزی بیش از یک سرپناه صرفاً فیزیکی است و کلیه خدمات و تسهیلات عمومی لازم برای بهزیستی انسان را شامل میشود و باید حق تصرف نسبتاً طولانی و مطمئن برای استفاده کنندۀ آن فراهم باشد (پورمحمدی،1382:30). ساماندهی: سامان به معنی ترتیب و اسباب و آرایش و به مرور ساختن چیزها و کارها و نظام و رواج آن و سامان دادن به معنی نظم و ترتیب و سر و صورت دادن است (دهخدا، 1345: 190-188). در ساماندهی با یک سازمان کارکردی- فضایی سر و کار داریم که پس از شناخت این سازمان و با توجه به اهداف مد نظر و با لحاظ نقاط ضعف و قوت و همچنین امکانات به تجدید آن پرداخته میشود (خاکساری،1383: 129). بنابراین، ساماندهی را میتوان به مجموعۀ فعالیتهایی اطلاق کرد که به ارتقای و بهبود وضعیت کالبدی و کارکردی یک محیط منجر میگردد و هدف نهایی آن بهبود شرایط زیست و محیط سکونت انسانهاست. سکونتگاه غیر رسمی: اسکان غیر رسمی تبلور کالبدی- فضایی نابرابریهای اجتماعی- اقتصادی است که از روابط نابرابر انسان و محیط جغرافیایی نشأت میگیرد (حکیمی، 1386: 105)؛ لذا جهت از بین بردن این پدیده باید اقشار تهی دست جامعه را همواره مد نظر داشت. در صورتی که در مطالعات شهر، ساکنان این جوامع را نادیده بگیریم و یا حتی، تنها اثرات منفی این پدیده را ببینیم و توانهای آن را فراموش کنیم، حرکت به سوی تباه شهری و مرده شهری را تسهیل بخشیدهایم (میره،1384: 4). در ایران به دلیل ویژگیهای دوران گذار، رشد کلانشهرها همچنان ادامه دارد. هر چند با به کارگیری ابزار برنامهریزی به صورت محدود و تحدید رشد هستۀ اصلی، جمعیت مهاجر به شهرکهای اقماری پیرامونی هدایت میشوند، اما عدم وجود برنامهریزی جامع و همه جانبه شرایط یکسانی را از نظر سکونت در کانونهای پیرامونی در مقایسه با کانون اصلی فراهمنمیسازد، به ویژه از نظر دسترسی به تجهیزات و امکانات شهری، ضمن آن که عدم تعادلهای دوران گذر در قطبی شدید در درون جامعه شهری نیز قابل مشاهده است (حبیبی و اهری، 1383: 14). اسکان غیر رسمی یکی از نمودهای بارز فقر شهری است که درون یا مجاورت شهرها (به ویژه شهرهای بزرگ) به شکلی خودرو، فاقد مجوز ساختمان و برنامهریزی رسمی شهرسازی، با تجمّعی از اقشار کم درآمد و سطح نازلی از کمیّت و کیفیّت زندگی شکل میگیرد و با عناوینی همچون حاشیه نشینی، اسکان غیر رسمی، سکونتگاههای خودرو شناخته می شود (هاروی، 72:1376). مشخصّههای اصلی چنین مناطقی عواملی نظیر فقدان خدمات پایه و اساسی، فقدان امنیّت تصرّف زمین، سکونت خانوارهای کم درآمد و وابستگی شدید به فرصتهای شغلی غیر رسمی هستند (صرّافی، 6:1381). مطالعات اخیر نشان داده است که از میان این مشخّصهها، شاخص فقدان امنیّت تصرّف زمین، تأثیرات منفی زیادی بر مسایل اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و روانی خانوارهای ساکن در اسکانهای غیر رسمی دارد، به طوری که در ادبیّات شهرسازی امروزه به عنوان شاخص محرومیّت در اسکانهای غیر رسمی یاد می شود (هابیت، 2003: 23). مرور ادبیّات اسکانهای غیر رسمی در ایران نشان میدهد که شکل گیری اسکانهای غیر رسمی در ایران، مربوط به دهههای بعد از سال 1345 است. رشد شتابان جمعیّت و تحوّلات ساختاری نظام اقتصادی روستایی ایران بعد از سالهای 1345 سبب مهاجرت جمعیّت روستایی به شهرها گردید. در این میان، بیشتر مهاجران که توانایی مالی و اقتصادی استقرار و سکونت در محدودۀ قانونی شهر را نداشتند، بر ای تأمین سرپناه خود به ویژه در شهرهای بزرگ به حاشیه یا مناطق غیرقانونی شهرها هجوم آوردند (لاکویان، 31:1364). شاخصهای مسکن: برای شناخت مسکن شاخصهای مختلفی به کار میرود که به طور کلی به دو دسته کمی و کیفی تقسیم میشوند، لیکن همانگونه که قبلاً نیز در بحث مسکن مناسب ذکر شد، دسترسی به خدمات اساسی نیز از شاخصهای اصلی مسکن و نشان دهنده کیفیت واحدهای مسکونی هستند. در جدول شمارۀ 1 وضعیت برخی از شاخصهای اصلی مسکن در کشورهای توسعه یافته (درآمد بالا) و در حال توسعه (درآمد پایین) در مقایسه با محلات چهارگانۀ واقع در محدوده 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی ارایه شده است.
جدول شمارۀ 1 :مقایسۀ وضعیت شاخصهای مسکن در کشورهای با درآمد بالا و پایین
منبع: 1- مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و بانک جهانی (1991) 2- برداشتهای میدانی نگارندگان
3- بحث 3-1- وضعیت اقتصادی خانوارهای نمونه برای بررسی وضعیت اقتصادی ساکنان محلات مورد نظر از شاخص متوسط درآمد ماهیانۀ شغل فعلی سرپرست خانوارها استفاده شده است. در جدول شمارۀ 2 متوسط درآمد ماهیانۀ شغل فعلی سرپرست خانوارها نشان داده شده است. بر اساس این جدول حداقل درآمد ماهانه 1000000 ریال و حداکثر آن 17000000 ریال است که البته تعداد موارد بالای 5000000 ریال اندک بوده و در مجموع 3 درصد کل افراد سرپرست خانوار دارای این میزان درآمد در ماه هستند. بیشترین فراوانی درآمدی در گروه درآمدی 2000000 تا 2500000 ریال دیده میشود اما همچنان که در جدول مشاهده میشود میزان درآمد 2500000 تا 3000000 ریال نیز از فراوانی زیادی برخوردار است. براساس میانگین کل درآمد، متوسط درآمد افراد سرپرست خانوار در مجموع در حدود 3000000 ریال است که در سطح محلههای سرتل و رونی میانگین درآمده نزدیک به میانگین کل بوده اما در محلۀ تنگک محمد جعفر و زنگنه تفاوت معنادارتری بین میانگین کل و میانگین درآمدی وجود دارد. در مجموع افرادی که کمتر از 1500000 ریال درآمد دارند دارای فراوانی کمتری هستند.
جدول شمارۀ 2: متوسط درآمد ماهانۀ شغلی فعلی سرپرست خانوار به تفکیک محلهها
3-2- وضعیت واحدهای مسکونی محلات چهارگانه با تأکید بر شاخصهای مسکن 3-2-1- تعداد خانوار در واحد مسکونی: یکی از مهمترین شاخصهای کمی برای شناخت وضعیت مسکن شاخص تعداد خانوار در واحد مسکونی است و به هر میزان مقدار آن کوچکتر باشد نشان دهندۀ مطلوبیت بالاتر وضعیت مسکن است. در چهار محله مورد نظر به طور میانگین 33/1 خانوار در هر واحد مسکونی زندگی میکنند که میزان این شاخص در مقایسه با مقدار نظیر آن برای مناطق شهری کشور در سال 1385 که برابربا 08/1 است دارای وضعیت نامساعدی است.
جدول شمارۀ 3:تعداد خانوار در واحد مسکونی
3-2-2- تعداد نفر در واحد مسکونی: شاخص تعداد نفر واحد مسکونی به گونهای است که هر چقدر کمتر باشد، نشان دهندۀ مطلوبیت بهتر وضعیت مسکن است. در محلات چهارگانۀ مورد نظر به طور میانگین 45/4 نفر در هر واحد مسکونی زندگی میکنند که در مقایسه با میانگین مناطق شهری کشور در سال 1385 که برابر 19/4 است (عربی بلاغی، 1386: 72-70)، دارای وضعیت نا مساعدتری است.
جدول شمارۀ 4: تعداد نفر در واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-2-3- تعداد اتاق در واحد مسکونی: 3/11 واحدهای مسکونی محلات چهارگانه دارای 1 اتاق و 3/50 درصد از واحدها دارای 2 اتاق هستند که مجموعاً 6/61 درصد را به خور اختصاص می دهد. حال آنکه، در مناطق شهری کشور واحدهای دارای 1 و 2 اتاق تنها 24% واحدها راتشکیل میدهد. بنابراین ساکنان محلات چهارگانه مورد نظر در مقایسه با میانگین مناطق شهری کشور تعداد اتاقهای کمتری در اختیار دارند.
جدول شمارۀ 5: تعداد اتاقهای واحد مسکونی به ثفکیک محلهها
3-2-4- مساحت زمین: میانگین مساحت زمین مربوط به محلههای مورد نظر به طور میانگین 68/291 مترمربع است. بررسی میانگین مساحت زمین بر اساس پروانههای ساختمانی صادره برای احداث بنای مسکونی در نقاط شهری استان بوشهر در سال 1388 برابر با 367 متر مربع است (سالنامۀ آماری استان بوشهر،1388). بنابراین مقایسۀ مساحت زمین محلات چهارگانه با میانگین مساحت مسکن در نقاط شهری استان نشانگر آن است که از وضع مطلوبتری برخوردار هستند.
جدول شمارۀ 6: مساحت کل زمین واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-2-5- عمر بنای واحد مسکونی: بر اساس مطالعات صورت گرفته حدود 5/63 درصد ساختمانهای موجود کمتر از یک سال تا 10 سال قدمت دارند، اما بیشتر این ساختمانها از مصالح کم دوام و غیر استاندارد و بدون نظارت مهندسان متخصص ساخته شدهاند و نیاز به مقاوم سازی و مرمت دارند.
جدول شمارۀ 7: عمر بنای واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-2-6- نوع مصالح: برای احداث 6/74% از واحدهای مسکونی محلات مورد نظر از بلوکهای سیمانی استفاده شده است و رتبۀ اول را در جدول مورد نظر دارد (جدول شمارۀ 8) و بتن آرمه با حدود 9 درصد در رتبۀ دوم قرار دارد. بقیۀ موارد دارای درصد پایینتری در حدود 3 درصد هستند. بنابراین بلوک سیمانی مهمترین مصالح ساختمانی در محلههای هدف محسوب میشود.
جدول شمارۀ 8: نوع مصالح بکار رفته در بنا به تفکیک محلهها
3-2-7- وضعیت پروانه ساخت و ساز: با توجه به جدول شمارۀ 9 در مییابیم که درصد زیادی از ساختمانها (7/77%) فاقد پروانه ساخت و ساز است. یکی از مهمترین دلایل ساخت و سازهای بدون پروانه قرارگیری این سکونتگاهها در حریم نیروگاه اتمی و نداشتن سند رسمی است و نظارت خاصی از سوی سازمانهای مسؤول صورت نمیگیرد. بنابراین ساخت و سازهای بدون مجوز و نظارت صورت میگیرد.
جدول شمارۀ 9: وضعیت پروانه ساختمان به تفکیک محلهها
3-2-8- نحوۀ تصرف: امنیت و احساس ایمنی در تصرف مسکن، بعد مهم و تأثیرگذار اجتماعی و روانی مسکن است، زیرا سبب میشود خانوارها از نظر دورنمای سکونت خود احساس ایمنی کنند. از سوی دیگر، برای آن که گروههای کم درآمد در طول زمان وضع مسکن خود را بهبود بخشند، امنیت حق تصرف بسیار حائز اهمیت است (حاتمی نژاد و همکاران، 1385: 138). اکثریت افراد ساکن در محلههای چهارگانه (3/85 درصد) مالک واحد مسکونی هستند. بیشترین نوع تصرف واحد مسکونی بعد از مالکیت واحد مسکونی، رهن و اجاره با تعداد 1/6 درصد است و این دو نوع تصرف جمعاً 4/91 درصد را به خود اختصاص میدهند این در حالی است که میانگین سهم مالکیت مسکن برای «خانوارهای شهری کم درآمد» کشور 64% درصد است (پیمان، 1386: 73).سهم بالای تصرف ملکی مسکن در این محدوده به دلیل قیمت کمتر زمین نسبت به سایر مناطق شهر و تفکیک غیر رسمی زمین است و افرادی که قادر به خرید زمین با قیمت بالا در سایر مناطق شهر نیستند به سرمایهگذاری و خرید زمین در این قسمت از شهر پرداختهاند.
جدول شمارۀ 10: نحوۀ تصرف واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-2-9- تعداد طبقات: حدود 5/91 درصد از واحدهای مسکونی در محلات چهارگانه یک طبقهاند، و ساختمانهای 2 طبقه از فراوانی زیادی برخوردار نیست که نزدیک به 8 درصد است.
جدول شمارۀ 11: تعداد طبقات واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-2-10- شیوۀ ساخت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و همچنان که در جدول شمارۀ 12 ارایه شده است اکثریت قریب به اتفاق پاسخگویان در حدود 92 درصد شیوۀ ساخت واحد مسکونی خود را بدون نظارت مهندس ساختمان یا معمار و با استفاده از استادکار محلی ذکر کردهاند. از حدود 9 درصد از افراد که به شیوۀ ساخت با نظارت مهندس اشاره کردهاند، اکثراً در محلۀ رونی ساکن هستند و به تعداد کمتری در محلۀ سرتل و موارد اندکی نیز در محلۀ تنگک محمد جعفر و تنگک زنگنه ساکن هستند.
جدول شمارۀ 12: شیوۀ ساخت واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-3- تسهیلات موجود در واحد مسکونی در این قسمت انواع تسهیلات موجود در واحد مسکونی مورد بررسی قرار گرفته است. هریک از تسهیلات موجود در واحدهای مسکونی در جدول شمارۀ 13 مشخص شده است که نشان دهندۀ آن است که در هر محله چه تعداد از افراد به تسهیلات موجود در واحد مسکونی اشاره کردهاند.
جدول شمارۀ 13: تسهیلات موجود در واحد مسکونی به تفکیک محلهها
اکثریت افراد در حدود 94 درصد و بیشتر، به وجود تسهیلاتی نظیر حمام مستقل، توالت مستقل و آشپزخانۀ مستقل در واحد مسکونی خود اشاره کردهاند. درصد پاسخگویان در سطح محله نیز نشان میدهد که اکثریت آنها از این تسهیلات در واحد مسکونی خود برخوردار هستند. وجود انباری مستقل و پارکینگ مستقل در واحد مسکونی از طرف نزدیک به 50 درصد از پاسخگویان اشاره شده است. در سطح محلهها، درصدها تقریباً نزدیک به درصد کل است، اما در محلۀ تنگک زنگنه یک سوم افراد به داشتن پارکینگ مستقل اشاره کردهاند. در محلۀ سرتل نیز در حدود یک سوم از افراد به داشتن تسهیلات پارکینگ مستقل و انباری اشاره کردهاند. در محلۀ رونی نیمی از افراد از این تسهیلات در در واحد مسکونیاشان برخوردارند. لازم به ذکر است که در حدود 4/4 درصد از افراد به نبود حمام مستقل و 6/4 درصد به نبود توالت مستقل اشاره کردهاند که این نشان میدهد که اگرچه این درصدها در حد پایینی قرار دارند، اما به دلیل اهمیت وجود این تسهیلات در واحد مسکونی میتوان گفت ارقام قابل توجهی هستند. 3-4- برخورداری از خدمات اساسی (آب، برق، گاز یا فاضلاب) در زمینۀ خدمات و امکانات اساسی و زیربنایی اگرچه مشکل آب در کل شهر بوشهر عمومیت دارد، اما به علت فراوانی ساخت و سازهای غیر رسمی و شکل گیری بافتهای ارگانیک با معابر باریک، توسعۀ سایر امکانات زیربنایی در این محلهها نیز با مشکل مواجه است. در جدول شمارۀ 14 مشاهده میکنیم که در حدود 99 درصد افراد به وجود انشعابات آب در واحد مسکونی خود اشاره کردهاند. فقط در دو محلۀ سرتل و رونی درصد اندکی از افراد اشاره کردهاند که دارای انشعاب آب نیستند اما در محلۀ تنگک محمد جعفر و تنگک زنگنه همۀ افراد اظهار داشتهاند که دارای انشعاب آب هستند. اگرچه درصد اندکی اظهار داشتهاند که دارای انشعاب آب نیستند، اما با توجه به اهمیت وجود آب در زندگی میتوان گفت که همین موارد اندک نیز میتواند قابل توجه باشد. در زمینۀ انشعاب برق در حدود 96 درصد پاسخگویان اظهار داشتهاند که واحد مسکونی آنها از چنین زیرساختی برخوردار است. در محلۀ تنگک زنگنه همۀ پاسخگویان اشاره کردهاند که دارای انشعاب برق هستند و در بقیۀ محلهها در حدود یک درصد از پاسخگویان اظهار داشتهاند که دارای انشعاب برق نیستند. انشعاب تلفن نیز از جمله زیرساختهای ضروری واحد مسکونی است که در حدود 10 درصد از افراد اظهار داشتهاند که واحد مسکونی آنها از چنین زیرساختی برخوردار نیست. در محلۀ تنگک محمد جعفر پاسخگویان کمتر از محلههای دیگر به وجود انشعاب تلفن اشاره کردهاند. در محلۀ تنگک زنگنه اکثر قریب به اتفاق افراد اشاره کردند که دارای انشعاب تلفن هستند. در محلۀ سرتل نیز در حدود 4 درصد افراد اظهار داشتهاند که دارای انشعاب تلفن نیستند.
جدول شمارۀ 14: خدمات اساسی موجود در واحد مسکونی به تفکیک محلهها
3-5- وضعیت محیط مسکونی و فعالیت سازمانهای مختلف 3-5-1- بررسی وضعیت شبکۀ معابر و نحوۀ دفع فاضلاب و آبهای سطحی: به طور کلی محلات مورد نظر به لحاظ پوشش شبکۀ معابر وضعیت مناسبی ندارند. وضعیت نامناسب پوشش معابر یکی از مشکلات این سکونتگاهها محسوب میشود. بر اساس جدول شمارۀ 15، 6/63 درصد از ساکنان این محلهها وضعیت پوشش شبکۀ معابر را بد و خیلی بد ارزیابی نمودهاند. 33 درصد نیز وضعیت را از این نظر، متوسط تا خوب دانستهاند. بر اساس نظر ساکنان، در بین این چهار محله به لحاظ پوشش معابر، محلۀ رونی وضعیت مناسبی دارد که به آسفالت معابر آن مربوط میشود که با همکاری مردم صورت پذیرفته است. ساکنان محلۀ تنگک محمد جعفر و تنگک زنگنه وضعیت پوشش معابر را غالباً خیلی بد اعلام نمودهاند. در محلۀ سرتل نیز بیشتر پاسخگویان وضعیت پوشش معابر را بد تا خیلی بد دانستهاند که نشان دهندۀ مشکلات بسیاری است که ساکنان محلههای سرتل، تنگک محمد جعفر و تنگک زنگنه از این نظر دارند.
جدول شمارۀ 15: ارزیابی وضعیت پوشش شبکۀ معابر از دیدگاه ساکنان به تفکیک محلهها
3-5-2- آب گرفتگی معابر: آب گرفتگی معابر نیز از جمله مشکلات محلههای مورد نظر است. در نظر سنجی از پاسخگویان به طور کلی 1/50 درصد به وجود مشکل و 9/49 درصد نیز به عدم وجود مشکل در زمینۀ آب گرفتگی در سطح محلات اشاره کردهاند. ساکنان این محلهها در خصوص دلایل آب گرفتگی به مواردی نظیر آسفالت نبودن معابر، عدم پیش بینی لازم برای دفع آبهای سطحی و انتقال پساب ناشی از شستشو به معابر اشاره کردهاند که در جدول شمارۀ 17 ارایه گردیده است.
جدول شمارۀ 16: وجود مشکل آب گرفتگی معابر به تفکیک محلهها
جدول شمارۀ 17: دلایل آب گرفتگی معابر به تفکیک محلهها
3-5-3- رفت و رو در معابر: رفت و رو در معابر توسط کارگران شهرداری در محلههای مورد نظرکمتر دیده میشود به طوری که 2/86 درصد ساکنان این محلهها اظهار داشتهاند که محلات چهارگانۀ موردنظر از خدمات رفت و رو توسط کارگران شهرداری بی بهره هستند.
جدول شمارۀ 18: رفت و رو در معابر توسط کارگران شهرداری به تفکیک محلهها
3-6- نگرش ساکنان به نهادهای خدمات رسان: در این قسمت میزان فعالیت و خدمات نهادها و ادارات مختلف از جمله شهرداری، ادارۀ آب و فاضلاب، ادارۀ برق، و مخابرات مورد بررسی قرار گرفته است که در جداول شمارۀ 19 تا 23 ارایه گردیده است.
جدول شمارۀ 19: ارزیابی میزان فعالیتها و خدمات شهرداری در ارتباط با حل مشکلات و بهبود وضعیت محله به تفکیک محلهها
جدول شمارۀ 20: ارزیابی میزان فعالیتها و خدمات سازمان آب و فاضلاب در ارتباط با حل مشکلات و بهبود وضعیت محله به تفکیک محلهها
جدول شمارۀ 21: ارزیابی میزان فعالیتها و خدمات ادارۀ برق در ارتباط با حل مشکلات و بهبود و ضعیت محله به تفکیک محلهها
جدول شمارۀ 22: ارزیابی میزان فعالیتها و خدمات ادارۀ مخابرات در ارتباط با حل مشکلات و بهبود وضعیت محله به تفکیک محلهها
جدول شمارۀ 23: ارزیابی میزان فعالیتها و خدمات ادارۀ گاز در ارتباط با حل مشکلات و بهبود وضعیت محله به تفکیک محلهها
3-7- میزان رضایت ساکنان محلهها از شرایط زندگی کنونی: نزدیک به نیمی از افراد از وضعیت زندگی در این محلات راضی بوده و تعداد زیادی هم در حد متوسط رضایت دارند. همچنان که در جدول 24 مشاهده میشود افرادی که رضایت خیلی کم دارند نیز زیاد است، اما کمتر از دیگر موارد است. در سطح محلهها در محلۀ تنگک محمد جعفر و زنگنه بیشتر افراد در حد متوسط رضایت دارند. در مجموع نزدیک به نیمی از افراد از زندگی در محلههای چهارگانه نسبتاً رضایت دارند.
جدول شمارۀ 24 : میزان رضایت پاسخگویان از زندگی در محلۀ مسکونی به تفکیک محلهها
3-8- تصور آیندۀ خوب محلۀ سکونت از دیدگاه پاسخگویان: همچنان که در جدول شمارۀ 24 مشاهده میشود اکثریت افراد آیندۀ خوبی را برای محلۀ سکونت خود تصور میکنند و درصد افرادی که آیندۀ خوبی را تصور نمیکنند، نسبت به افرادی که آیندۀ خوبی را متصور هستند نسبتاً کم است و این وضعیت در سطح محلهها نیز به همان صورت وجود دارد.
جدول شمارۀ 25: دیدگاه پاسخگویان دربارۀ آیندۀ خوب محله به تفکیک محلهها
3- 9- آزمون فرضیات فرضیۀ اول: با توجه به مطالعۀ صورت گرفته اکثر ساکنان محلات مورد نظر (7/87 درصد) درآمد ماهیانهای کمتر از 5000000 ریال دارند به طور میانگین درآمد آنها 3000000 ریال است که از نظر درآمدی جزو گروههای کم درآمد شهر محسوب میشوند و این گروه از افراد به دلیل عدم توانایی مالی جهت اخذ پروانۀ ساختمانی و ساخت و ساز تحت نظر مهندسان متخصص به ساخت و ساز غیر رسمی و با استفاده از مصالح کم دوام اقدام نموده و به دلیل تفکیک غیر رسمی زمین و خارج از چهارچوب طرح جامع شرایط نامساعد و نامطلوبی را در این محلات به وجود آورده است. همچنین با توجه به پایین بودن درآمد خانوارها شاخصهای مسکونی از جمله مساحت واحد مسکونی، تعداد اتاق واحدهای مسکونی، تعداد افراد در واحدهای مسکونی دارای وضعیت مساعدی نسبت به استانداردها نیستند که این امر مرتبط با پایگاه اقتصادی خانوارهاست و شرایط نامساعدی را بر مساکن این محلات تحمیل نموده است. بنابراین فرضیۀ اول تأیید میگردد. فرضیۀ دوم: با توجه به نظرات ساکنان محلات مورد نظر اکثر ساکنان وضعیت شبکۀ معابر و آب گرفتگی معابر را دارای وضعیت نامساعدی دانسته و میزان فعالیت سازمانهای مختلف از جمله شهرداری، ادارۀ مخابرات، ادارۀ آب و برق و ادارۀ گاز را در سطح پایینی ارزیابی کردهاند به طوری که اکثر ساکنان میزان فعالیت این ادارات را متوسط رو به پایین اظهار داشتهاند، بنابراین عدم هماهنگی بین این سازمانها و عدم ارایۀ خدمات کافی به این محلات از دلایل مهم ایجاد شرایط نا مناسب سکونتی است. همچنین با ارزیابی میزان رضایت ساکنان از زندگی در محلات و امید ساکنان به آیندۀ مطلوب محلات بیانگر آن است درصد زیادی از ساکنان (1/81 درصد) میزان رضایت خود از زندگی در محلات را متوسط رو به بالا اظهار داشته و 2/82 درصد نیز معتقد به آیندۀ خوب محلهها هستند و این امر میتواند عاملی مثبت جهت افزایش روحیۀ مشارکت برای بهبود وضعیت محلات مورد نظر باشد. بنابراین فرضیۀ دوم نیز مورد تأیید قرار میگیرد.
4- نتیجه گیری بر اساس مطالعات صورت گرفته در زمینۀ سکونتگاههای غیر رسمی وضعیت این پدیده در کشور ما متفاوت از وضعیت آن در سایر کشورها است و دارای وضعیت مناسبتری است. در پژوهش حاضر مشخص گردید که یکی از مهمترین عوامل ایجاد سکونتگاههای غیر رسمی در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر اسکان افراد کم درآمد و همچنین مهاجرانی است که توانایی تأمین مسکن به صورت قانونی و در چهارچوب طرح جامع شهر را نداشتهاند و در این قسمت از شهر ساکن شدهاند. در واقع این سکونتگاهها در محدوۀ شعاعهای حفاظتی نیروگاه اتمی بوشهر هستند که ساخت و ساز مسکونی در آن محدودهها ممنوع است. بر اساس قوانین مربوط به سازمان انرژی اتمی ایران ساخت و ساز در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی ممنوع است، اما به دلیل این که وزارت کشور هیچ سازمانی را متولی نظارت بر ساخت و سازها در این محدوده قرار نداده است، بنابراین شهرداری نیز هیچ نظارتی را بر این قسمت از شهر نداشته و ساکنان بومی روستاهای اطراف و مهاجران به صورت غیر قانونی در این قسمت از شهر اقامت گزیده و زمینهای واقع در این منطقه را به صورت غیر قانونی به قطعات کوچک تفکیک نموده و به ساخت و ساز در این منطقه پرداختهاند و چون در محدودۀ طرح جامع شهر قرار نداشتند، هیچ گونه خدماتی نیز به این محلات ارایه نمیشد، بدین ترتیب سکونتگاههایی بی نظم و غیر اصولی شکل گرفتند. در شرایط فعلی و بر اساس مطالعاتی که صورت گرفت وضعیت مسکن در این سکونتگاهها از نظر اکثر شاخصهای مورد نظر نسبت به استاندارد آن در وضعیت نا مساعدی قرار دارند. از نظر شاخصهای کالبدی اکثر مساکن از مصالح نیمه با دوام ساخته شده و معابر موجود باریک و بدون نظم هستند که نیازمند ساماندهی و مقاوم سازی هستند. بنابراین سازمانهای مختلف باید با هماهنگی و فعالیت همه جانبه با ارایۀ خدمات مناسب به بهبود وضعیت این سکونتگاهها کمک کنند. با توجه به نظر سنجی صورت گرفته در زمینۀ فعالیت سازمانهای مختلف نظیر سازمان آب و فاضلاب، ادارۀ برق، گاز و مخابرات مشاهده میشود که درصد زیادی از پاسخگویان اظهار داشتهاند که وضعیت فعالیتها و ارایۀ خدمات از سوی سازمانهای مذکور در حد پایینی قرار دارد و اکثر پاسخگویان گزینههای متوسط رو به ضعیف را انتخاب کردهاند. از سوی دیگر با ارزیابی میزان رضایت پاسخگویان از زندگی در این محلات و امید به آیندۀ خوب و بهبود وضعیت این محلات بیانگر آن است که اکثر ساکنان از زندگی در این محلات به طور نسبی راضی بوده و امید آنها به آیندۀ خوب این محلات و بهبود وضعیت آنها در سطح بالایی قرار دارد به طوری که 1/82 درصد پاسخگویان اظهار داشتهاند که دید مثبتی نسبت به آیندۀ خوب محلات دارند و این امر عاملی مثبت در جهت ایجاد مشارکت و همکاری در بین ساکنان جهت بهبود و ساماندهی وضعیت سکونتگاههای مورد نظر است.
5- پیشنهادها با توجه به مطالعات صورت گرفته و نتایج حاصل از آن جهت بهبود وضعیتو ساماندهی سکونتگاههای چهارگانۀ واقع در حریم 5 تا 10 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر راهبردهای زیر پیشنهاد میشود تا از این طریق بتوان به بهبود وضعیت این محلات کمک نمود: 1-جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی و خارج از چهارچوب طرح جامع؛ 2- ایجاد هماهنگی در بین سازمانهای مختلف خدمات رسان جهت ایجاد وضعیت مطلوب برای سکونت و ارایۀ خدمات مورد نیاز ساکنان محلات؛ 3- تخصیص بودجۀ کافی از سوی نهاد شهرداری جهت نظارت و کنترل بر ساخت و ساز مساکن در محلات مورد نظر؛ 4- رعایت استانداردهای ساخت و ساز مسکونی مطابق با قوانین امنیتی مربوط به سازمان انرژی اتمی و بالا بردن ضریب امنیتی مساکن در برابر وقوع خطرات احتمالی ناشی از وقوع حادثه در نیروگاه اتمی بوشهر؛ 5- تسهیل شرایط لازم برای ساخت مسکن در چارچوب قانون و با نظارت مهندسان متخصص برای جلوگیری از ساخت مساکن غیر استاندارد و خارج از چهارچوب طرح جامع شهر؛ 6- ایجاد نهادهای محلی و تشویق ساکنان جهت ایجاد مؤسسات مالی و تشکیل صندوق قرض الحسنه جهت کمک به افراد کم درآمد برای ساخت مسکن مناسب؛ 7- تشویق و ترغیب ساکنان جهت ایجاد مشارکت و همکاری برای ساماندهی و بهبود وضعیت سکونتگاهها؛ 8- ایجاد شرایط لازم برای کاهش مهاجرت از مناطق دیگر به این سکونتگاهها؛ 9- ارائۀ تسهیلات مالی و وام از سوی بانکها و مؤسسات مالی به ساکنان این سکونتگاهها برای تأمین و ساخت مسکن با دوام و مطابق با استانداردها. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
- استانداری بوشهر، (1388)، «سالنامۀ آماری استان بوشهر، معاونت برنامهریزی، دفتر آمار و اطلاعات.» 2- اهری، زهرا و محسن حبیبی، (1367)، مسکن حداقل، انتشارات مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی، تهران. 3-ایراندوست، کیومرث، (1388)، سکونتگاههای غیر رسمی و اسطوره حاشیه نشینی، شرکت پردازش و برنامهریزی شهری، چاپ اول. 4- پور محمدی، محمدرضا، (1382)، برنامه ریزی مسکن، انتشارات سمت، چاپ دوم، تهران. 5- پیمان، سید حسین، (1386)، «ویژگیهای مسکن خانوارهای شهری در طبقههای درآمدی»، فصلنامۀ علمی اقتصاد مسکن، شمارۀ 41، سازمان ملی زمین و مسکن. 6- حاتمی نژاد، حسین، سیف الدینی، فرانک و میره، محمد، (1385)، «بررسی شاخصهای مسکن غیر رسمی در ایران، نمونۀ موردی: محلۀ شیخ آباد قم»، فصلنامۀ پژوهشهای جغرافیایی، دانشگاه تهران. 7- حبیبی، محسن و اهری، زهرا، (1383)، «بررسی تطبیقی دگرگونی جمعیت، خانوار، سکونت و شهرگرایی ایران، فرانسه، رومانی»، مجله هنرهای زیبا، شمارۀ 19، دانشگاه تهران. 8- حکیمی، هادی، (1386)، «بررسی اسکان غیر رسمی در شهر خوی، مورد: جمشید آباد»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده جغرافیا. 9- حیدر آبادی، ابوالقاسم، (1380)، جمعیت و مسکن، پایان نامه کارشناسی ارشد جمعیت شناسی به راهنمایی دکتر حبیب الله زنجانی، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی. 10- خاکساری، علی، (1383)، «احیای اقتصادی مراکز شهرها و بافتهای قدیمی»، هفت شهر، شمارۀ 15 و 16، تهران. 11- دبیرخانۀ ستاد ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، (1382)، سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، سازمان عمران و بهسازی شهری. 12- دراکاکیس اسمیت، دیوید، (1377)، شهر جهان سومی، ترجمۀ: فیروز جمالی، نشر توسعه، تهران. 13- دهخدا، علی اکبر، (1345)، لغت نامۀ دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. 14- ستارزاده، داوود، (1385)، بررسی جمعیت شناختی وضعیت مسکن در ایران به تفکیک استانها، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جمعیت شناسی، استاد راهنما: دکتر حسین محمودیان، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی. 15- ستارزداده، داوود، (1388)، بررسی شاخصهای جمعیتی مسکن ایران در سال 1385، مجلۀ جامعه شناسی و علوم اجتماعی، شمارۀ 68-67، صص 79-57. 16- سیف الدینی، فرانک، (1385)، فرهنگ واژگان برنامهریزی شهری و منطقهای، آبیژ، چاپ اول، تهران. 17- صرافی، مظفر، (1381)، به سوی نظریه ای برای ساماندهی اسکان غیر رسمی- از حاشیه نشینی تا متن شهر نشینی، هفت شهر، سال سوم، شماره هشتم، تهران. 18- عربی بلاغی، نادر، (1386)، بررسی مقایسهای تحولات شاخصهای مسکن در طی دهۀ 85-1375، فصلنامۀ علمی اقتصاد مسکن، شمارۀ 40، صص 81-69. 19- لاکویان، آپرودیسیو، (1364)، خانه سازی در جهان سوّم، ترجمه: مینو رفیعی، وزارت برنامه و بودجه، مرکز مدارک اقتصادی- اجتماعی و انتشارات. 20- مهندسان مشاور داض، (1368)، طرح جامع بندر بوشهر، مرحله اول، دفتر سوم، خصوصیات اقتصادی. 21- مهندسین مشاور شهر و برنامه، (1387)، طرح تجدید نظر در طرح جامع شهر بوشهر با رویکرد راهبردی. 22- میره، محمد، (1384)، بررسی و ساماندهی اسکان غیررسمی در شهر قم، پایان نامۀ کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران. 23- نقدی، اسدالله و رسول صادقی، (1385)، «حاشیه نشینی چالشی فراروی توسعه پایدار شهری (با تأکید بر شهر همدان)»، فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، شمارۀ 20، تهران. 24- نیازخانی، معصومه، (1373)، «ابعاد اجتماعی- روانی مسکن در ایران»، مجموعه مقالات اولین سمینار سیاستهای توسعه مسکن در ایران، جلد 2، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران. 25- هاروی، دیوید، (1376)، عدالت اجتماعی و شهر، ترجمه: فرّخ حسامیان و دیگران، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، تهران. 26- Abbott, john (2002) , “A Method-based Planning Framework for Informal Settlement Upgrading”, Habitat International, Vol. 26, PP: 317-333.
27- Abbott, John (2002) , “An Analysis of Informal Settlement Upgrading and Critique of Existing Methodological Approaches”, Habitat Intenational, Vol. 26, PP: 303-315.
28- Abbott, John (2003) , “The Use of GIS in Informal Settlement Upgrading: Its Role and Impact on the Community and on Local Government”, Habitat International, Vol. 27, PP: 575-593.
29- UN- Habitat (2003) , "The challenge of slums: local report of human setelments", London; earth scam publication.
30- Van Gelder, J.L.,( 2009) , Legal tenure security, perceived tenure security and housingimprovement in Buenos Aires: an attempt towards integration. International Journal of Urban and Regional Research33.
31- Winayanti, Lana & C. Lang, Heracles (2004) , “Provision of Urban Services in an Informal Settlement: a Case Study of Kampung Penas Tanggul, Jakarta”, Habitat International, Vol. 28, PP: 41-65. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 610 |